R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag hoppas detta inlägg kommer i rätt forum, annars får jag be om en flytt.
Har totalt glömt bort vad det är för regler som gäller för brandklassning. :S Hur nära får en friggebod stå ett bostadshus, utan att man behöver brandklassa? Är gränsen 4meter eller 4.5meter?
Har totalt glömt bort vad det är för regler som gäller för brandklassning. :S Hur nära får en friggebod stå ett bostadshus, utan att man behöver brandklassa? Är gränsen 4meter eller 4.5meter?
Redigerat av moderator:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Brännbar fasad till brännbar fasad utan några som helst inskränkningar är normalt 8 m. Men med en del inskränkningar såsom begränsat med fönsterytor, icke brännbar takfot, obrännbar fasad osv. kan man minska avståndet. Det går att komma så lågt som 0 m, men kräver i praktiken brandmur REI-60.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Men gäller det verkligen en friggebod?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Komplementbyggnader mindre än 10 m2 är delvis undantagna, men annars är det en byggnad som annan. BBR 5:72 och 5:721
"5:72 Utformning beroende på avstånd mellan byggnader
Byggnader som uppförs närmare gränsen mot en granntomt än 4,0 meter, ska utformas så att risken för brandspridning till byggnaderpå granntomten begränsas. Kravet gäller inte om avståndet till byggnader på granntomten ändå blir minst
8,0 meter. Brandspridning ska försvåras genom att strålningsnivånpå grannbyggnader blir låg vid brand och att flammorna från brinnande byggnader inte når grannbyggnader.
Brandskyddet får utgöras av brandtekniskt avskiljande konstruktioner,
skyddsavstånd eller en kombination därav. För byggnader i tomtgräns ska brand-
skyddet utgöras enbart av brandtekniskt avskiljande konstruktion. "
"Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från komplementbyggnader större än 10 m2, ska avskiljas från dessa så att spridning av brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter.
Allmänt råd
Föreskriftens kravkan uppfyllas, omendera byggnadens,mot varandra vettande,väggarutförs i lägst brandtekniskklass EI30.Om någon av byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass,
bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intilliggande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå."
"5:72 Utformning beroende på avstånd mellan byggnader
Byggnader som uppförs närmare gränsen mot en granntomt än 4,0 meter, ska utformas så att risken för brandspridning till byggnaderpå granntomten begränsas. Kravet gäller inte om avståndet till byggnader på granntomten ändå blir minst
8,0 meter. Brandspridning ska försvåras genom att strålningsnivånpå grannbyggnader blir låg vid brand och att flammorna från brinnande byggnader inte når grannbyggnader.
Brandskyddet får utgöras av brandtekniskt avskiljande konstruktioner,
skyddsavstånd eller en kombination därav. För byggnader i tomtgräns ska brand-
skyddet utgöras enbart av brandtekniskt avskiljande konstruktion. "
"Bostadslägenheter i småhus, som är belägna mindre än 4,0 meter från komplementbyggnader större än 10 m2, ska avskiljas från dessa så att spridning av brand till eller från småhuset förhindras i minst 30 minuter.
Allmänt råd
Föreskriftens kravkan uppfyllas, omendera byggnadens,mot varandra vettande,väggarutförs i lägst brandtekniskklass EI30.Om någon av byggnadernas ytterväggar har delar av lägre eller ingen brandteknisk klass,
bör skyddsavståndet inte understiga 2,0 meter och strålning mot intilliggande byggnaders yta begränsas till acceptabel nivå."
Jag snackade med en från den lokala räddningstjänsten. Han snackade om nya (kommande?) regler som gör att det ökas från 10 till 15 kvm. Han sa de redan hade börjat tillämpa regeln och att friggebodar numera alltså inte har brandkrav även om de står nära huvudbyggnaden.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nya BBR (BBR 19) träder i kraft vid årsskiftet. Övergångsregler för projektering gäller från och med dess så att de gamla reglerna kan nyttjas parallellt med de nya. MEN de nya har inte trätt i kraft ännu.haavard skrev:
Kommunen (av vilken räddningstjänsten är en del) kan inte välja bort något ur lagstiftningen.
Om man ska diskutera den riskbild som det innebär att ha 15 m2 brännbart förråd jättenära bostadshuset, så kan jag konstatera att bor du inte inom 5-10 min från brandstationen, kan du hälsa hem på din kåk om brand uppstår i friggan. Det blir helt enkelt för mycket brandbelastning. Så alla regeländringar är inte av godo. Samtidigt kan jag också förstå "problemet" eftersom friggor inte prövas med bygglov.
//Ställföreträdande Räddningschef
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Klicka här för att svara