O
omix: Så är vårt tillbygge snart färdigt, och vi har äntligen börjat flytta in möbler! Men nu när man har börjat använda de två nya rummen så noterar man att de är väldigt kalla? Är det normalt? Innetemperaturen i resten av huset är ju fullgott md sina 20.5 grader, så därför skickas det inte ut någon värme till radiatorsystemet. Det är ju egentligen helt i sin ordning, men ute i
0 svar · 2,5k läst
G
Gizmo66: Om man har en tomt ner till älvkanten vill man ju gärna ha en bastu/stuga precis vid vattnet. Problem uppstår tyvärr på våren när islossningen kommer. Funderade på någon typ av flyttbar lösning på räls eller liknande så man kan justera läget efter väder och vind. Någon som gjort något liknande, har tips eller någon sida med liknande. med tack på förhand....
0 svar · 2,1k läst
J
jorgen_a: Hej, har ett äldre uterum med glaspartier i träramar, som jag hade tänkt byta ut mot alu-partier. Uterummet är 5400 brett och 4000 djupt. Det är idag uppbyggt med 70 x 70-stolpar i hörnen och 2 st 70 x 70-stolpar jämt fördelat i framkanten. Taket som är ett 1-kanals plasttak med alu-skenor är uppreglat med 45 x 120-reglar, som i sin tur vilar på dubbla 45 x 160- reglar i bärlinan.
0 svar · 1,6k läst
P
pmt: Gissningsvis 3 * 4 plintar eller 3 * 5 plintar. Har byggt 30 kvm (4 meter * 7,5 meter) med 3 * 5 plintar. 10 kvm med 3 * 4 plintar.
2 svar · 1,6k läst
M
mullemeck70: Tack för svaret Jag har försökt att fråga detta med "kundtjänstansvarig" på byggnadsnämnden. tyvärr är de bara bra på att ta fram detaljplaner och läsa texten i detaljplanen...när man ställer svårare frågor säger de bara..lämna in en byggansökan så kan en handläggare svara på detta...när man försöker boka tid med en handläggare så ber de att kontakta
4 svar · 2,3k läst
E
Eliza77: Hej! Här kommer liten undran. Jag har ju funderingar på att renovera gammalt hus men många av de hus jag tittat på har lite unken och oanvändbar källare. Kan man fylla igen källarn så man slipper fukt och andra problem? Kan man i samband med detta sänka golvet ner till markytan, för många hus som har källare är ju byggda ca 50cm ovan mark innan själva våningsplanet kommer. Sedan
0 svar · 2,1k läst
T
TJW Johnsson: Jodå, det löste sig. Lade en regel i nock mellan de två gamla som var mitt för utbygget. Sedan en från denna ut till närmaste nya. Gjorde sedan Takstolar som blev mindre o mindre från denna regel. Lade sedan 22x145 brädor längs med ränndalen på gamla stolarna o på de nya från nock ut till hängrännan. Det var svårt att förklara men jag hoppas det håller. det svåraste var att
6 svar · 6,5k läst
Raptor50
Raptor50: Säger du det "Enk Projektet" :) Har du tröttnat på husbygget eller? :) Men svar till tråd skaparen. Det går ganska bra att renovera stugan om man har erfarenheter från tidigare bygge. Om du skall bygga ett hus till på samma mark så kan du ju lägga ned avlopp som funkar till två "Hus". Men det är mycket jobb, så jag är enig med "Enk Projektet" även om han bygger så man skulle tro
11 svar · 23,2k läst
S
sam820921: Roligt med alla svar :D Min tanke var att man köper en standardhus via en leverantör som är flexibel när det gäller kunder som har krav gällande hur mycket man vill göra själv och inte. Jag tänker att man köper stomme med fönster och dörrar (vädertätt? heter det väl). El och vatten ska vara dragen. Utan sidan färdig och även isolering. Även badrummet ska vara klart. ALLT annat
6 svar · 4,0k läst
S
sofftis: Nu har jag hittat en ny färg från tyskland på Bauhaus med garanti i fem år. Men de hade bara vitt....jag köpte burken...men funderar.
3 svar · 1,5k läst
M
mape17: Lace79: matrielberäkningen har jag gjort själv genom att beräkna antal lpm virke, kvm iso et etc. PM mig så kan jag skicka över excelfilen så kan du modifiera enligt egna siffror. /m
10 svar · 7,7k läst
D
DIY_freak: Jag funderar på att glasa in en befintlig altan (eller snarare riva altanen och bygga en inglasad tillbyggnad som liknar den tidigare altanen nedtill). På taket till utbyggnaden tänkte jag ha en balkong. Håller på lite med paneringen av utseendet och undrar hur tjockt bjälklaget i taket måste vara (altanen går 4m ut från väggen) och vilken taklutning man måste ha (låglutande "platt"
0 svar · 1,9k läst
MB77
MB77: Bilden har inte kommit med, prova att ladda upp den igen.
1 svar · 1,8k läst
R
Raukas: Det låter rimligt i mina öron. Jag har också löpande nu med 380kr + moms i timmen samt att han lägger på 10% på sina rabatterade priser.
5 svar · 3,2k läst
D
daviden: http://web.archive.org/web/20100812092508/http://www.byggatill.se/erbjudande/?iPageAreaId=3 Kul "funktion"
9 svar · 2,7k läst
Globetrot
Globetrot: Någon som vet hur mycke det kan kosta att "swithcha" fönsterparti och ytterdörr, dvs litet ingrepp i fasaden? Är det kompickerat? Dyrt? Stl på 2 fönster där vi vill ha dörren är exakt lika stort som partiet dörr plus två småfönster......så man borde kunna återanvända att, lite extra fasadpanel kanske pus reglar? Jag antar att det är lättsre att öpnna upp för en dörr än att
2 svar · 2,9k läst
B
ByggNiklas: Har nu varit ute och kollat! Har ett förslag på hur jag tänkt och göra. Har tänkt och sätta bärlinan under fasaden (några mm) så att ramen till golvet får plats under. Kortsidorna ska även ha kottlingar så att jag kan fästa ramningen. Bärlinorna på långsidan ska ligga på plattor, och sedan fästa bärlinor med balkskor. Långsidan och kortsidan sätts ihop med två vinklar på
6 svar · 1,6k läst
S
Steksmar: Jag skulle inte göra något speciellt åt fasaden iaf. finns många växthus/p-kuvöser som inte har något speciellt skydd mot väggen. Men om du känner dig osäker bättra på den befintliga färgen med ett nytt lager.
1 svar · 1,6k läst
R
Robert-san01: Jag skulle föreslå att du börjar ner ifrån. Dvs funderar ut hur du skall göra grunden och sedan arbetar dig uppåt. Ligger du ett eller två steg upp i tanken så hinner du ändra dig några gånger på vägen. Av erfarenhet kan jag säga att du kommer att ändra dig på vägen... :) Lycka till!
1 svar · 1,2k läst
C
clamat: Vi har en också en smålandsvilla Kalmar. Hos oss finns samma rör. En gissning är att skillanden i rörets placering beror på om man har nya eller gamla planlösningen på Kalmar. I Nybro har röret legat där hela tiden vad jag vet. Eftersom Kalmar och Nybro numera är identiska när det gäller kökets utformning så antar jag att även denna "genialiska" lösning har fått följa med i
2 svar · 3,6k läst
F
fsn: Vi har ett nybyggt område i närheten av oss med ca 80 tomter från kommunala tomtkön på 600-700 kvm. Visst det är trångt, nästan alla har byggt funkisinspirerade tvåplanshus och det är inga 4,5 meter mellan garaget och grannens hus. Men det funkar, dom som bor där tycker att det är trevligt. Det finns faktiskt folk som bor i lägenhet och trivs med det eller i tvåplans radhus med
10 svar · 1,8k läst
E
eviljava: [citat] Jag håller inte med. Jag har sett många hus från 50-talet med likadana burspråk som TS ritat upp. Visserligen är TS hus från 60-talet, men det jag vänder mig emot är påståendet att denna typ av burspråk tidsmässigt bara skulle passa på 80-90-talshus. Så är inte fallet. Jag bor själv i ett hus byggt i mitten på 50-talet och har ett likadant burspråk som TS har ritat upp
3 svar · 5,4k läst
E
e98jole: Har ett hus idag från 1936. Ganska litet 75kvm på 1 1/2 plan med oinredd källare. Källaren har endast 1,85 i takhöjd så det är inte aktuellt och inreda.. Huset är generellt i dåligt skick, fuktig källare eftersom det är en å-tomt. Där borde nog inte vara källare men det används bara till förråd och pannrum vilket är ganska smidigt Har fått en offert på att riva huset via en
0 svar · 1,5k läst
M
maghen: Jag gjuter upp till befintlig golvnivå. Kantelementen är 500 mm höga.
9 svar · 6,4k läst
B
bubblisa: Vi är tvugna att byta ut en takbjälke på gaveln. Just denna gaveln är tillbyggd med några meter och vi ska även byta ut taket och höja vinkeln på det sluttande taket alt. göra ett brutet tak. En del av den forna ytterväggen finns kvar och är vägg till ett badrum. Bjälken som skall bytas försvinner in i den murade väggen några meter och kommer fram en meter innan nästa yttervägg.
0 svar · 2,1k läst
D
Danneå: Du har helt rätt mats_o, plintgrund är bland det bästa, billigaste och säkraste att bygga. Det är lätt att bygga, går snabbt och lätt att ändra. Om det skulle bli fel på VVS eller att de blir en annan fuktskada i golvet är det relativt lätt att fixa, iom att du inte behöver bila upp en platta... Sen är det minimal chans till fuktskador som vid en klassisk torpargrund. Sen
3 svar · 8,0k läst
T
trank: ok, tack för det. Ja det känns helt klart mer hanterbart att välja kortare bjälkar. Det lutar åt det valet. Jag håller på att rita mer detaljerade ritningar men en övrsiktsbild på tillbyggnaden ser ut så här: [bild]
2 svar · 2,2k läst
B
BigGitt: Hej. Du kan och får bygga precis som du vill. Tänk dock på att isolera riktigt! Det står ingenstans, att grunden ska vara som den övriga.
1 svar · 1,2k läst
G
Gurkan4: Jo då, lite forskning på huset måste man ju göra! Orginalpantbreven finns kvar och andra papper på huset men inte just ritningarna. vi har dessutom efterhand fått reda på små saker om husets historia som är lite rolig att bevara. Och det blir nog att anlita en byggnadssnickare. Tack!
9 svar · 2,7k läst
M
Mats: 15' är ett rimligt riktvärde. Det brukar ligga mellan 10 och 20 beroende på standard och utformning. Enkla sovrum är rätt billiga och våtrum + kök är dyra som bara den
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.