1 769 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Balkdimension takbjälklag
Hejsan hoppsan
Vårat hus börjar att bli lite litet och vi har börjat att titta lite på att lyfta vårat tak. Bor i ett hus med halva som är 1½ plans med en flygel som är enplans. Har kollat runt lite på nätet men hittar ingen sida som har hjälpt mig riktigt. Flygeln en byggnad på 8x8m, balkarna i taket idag är (10cmx235cm) och det finns en betonginnervägg som löper genom byggnaden.
Frågan är om jag måste förstärka mina balkar. De 8 meterna består av 2,5m - innervägg och sen 5,5m.
Klarar mina balkar det?
Huset är byggt 1950 och balkarna är rent trä. Flygeln kommer bli 2 våningar med en lågt tak.
Mvh
Tobbe
Vårat hus börjar att bli lite litet och vi har börjat att titta lite på att lyfta vårat tak. Bor i ett hus med halva som är 1½ plans med en flygel som är enplans. Har kollat runt lite på nätet men hittar ingen sida som har hjälpt mig riktigt. Flygeln en byggnad på 8x8m, balkarna i taket idag är (10cmx235cm) och det finns en betonginnervägg som löper genom byggnaden.
Frågan är om jag måste förstärka mina balkar. De 8 meterna består av 2,5m - innervägg och sen 5,5m.
Klarar mina balkar det?
Huset är byggt 1950 och balkarna är rent trä. Flygeln kommer bli 2 våningar med en lågt tak.
Mvh
Tobbe
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Har varit i kontakt med byggnadskontoret och jag ska söka bygglov. Men är i funderingsfasen just nu. Håller på att rita lite skisser och planlösningar än så länge. Får ta in någon som jobbar med det som får rita upp ritningar sen. Skulle bli nästa år om det skulle bli av. Men min fråga är om bjälklaget. Behöver man förstärka det? Samlar mest fakta just nu
mvh
Tobbe
mvh
Tobbe
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden