Hej kära byggahusare!

Jag skulle behöva lite tips och råd hur man kan göra för att få taket att klara av tyngden från takpannor. Om det är möjligt överhuvudtaget

Idag har jag takstolar med dubbla 150*25 reglar med cc på 1000. Jag misstänker(vet) att dessa inte klarar vikten från tegelpannor. Taket har 21*95 råspont. Ovanpå ligger eternit och över det finns läkt och plåt. Finns det något sätt förutom att bygga på/förstärka takstolarna så att de klarar att bära tegelpannor? Typ dubbla sponten och använda tjockare brädor eller liknande. Huset ligger i Malmö.

Mvh

Henrik

Tegelvikten är inget problem egentligen, det man dimensionerar främst för är snö och vindlaster och har det hållt med nuvarade så håller det med tegel. Nu antar jag att takstolarna är typen fackverk. Det som kan hända vid byte till tegel är att du kan få en nedböjning på några mm, men rasar gör det inte.

Dessutom skulle jag vilja påstå att med moderna, belagda betongpannor (eller menar du äkta lertegel?) så rasar snön av taket väldigt lätt.
Jag bor strax norr om Hallandsåsen och efter snöfall tar det normalt inte många timmar innan snön har rasat ner.

Som Pbengtsson skriver, vad är det för takstolskonstruktion och vad är spännvidden?

Med eternit + läkt + plåt är det kanske i närheten av ett tungt tak ändå i vikt.

Är det sinusvågig eternit som ligger där?

Isåfall tycker jag att du ska överväga att sätta in sinusvågig plåt istället för att återställa husets ursprungliga formspråk. Vi har gjort det och det blev snyggt, mycket trevligare än vanlig TR20-plåt eller pannplåt. Ca 130-150 kr/kvm får man räkna med för sinusplåten.

Tack för alla svar. Jag har "svensk takstol" och de ligger på ca 1000cc. Eterniten har legat sen det byggdes 56 och 90 lades det på plåt ovanpå. Snö och vinter har inte varit några problem. Snickare jag har pratat med på jobb och så har sagt att mina takstolar aldrig skulle klara pannor utan att förstärka takstolarna. Jag skulle helst vilja lägga på pannor för vi har en nyare tillbyggnad med pannor och vill gärna ha det likadant när det är dags att byta plåten.

Vi har sinusvågig eternit under men den ser ut som kom och hjälp mig. Fick byta några plåtar som var skadade när vi köpte huset och såg att många plattor var spruckna efter att de spikat fast läkten utanpå. Hela plåtarbetet är inte riktigt ordentligt gjort så jag skulle vilja byta och göra det ordentligt. I värsta fall får jag lägga plåt som liknar pannorna men det blir klart snyggare med pannor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.