Sitter och småskissar idéer på ett hus som förhoppningsvis ska börja byggas till våren. Jag vill
väldigt gärna ha ett sovloft i huset + att jag vill att huset ska vara relativt smalt och avlångt, lite torp liknande. Detta har ställt till problem då det finns lite olika regler i detaljplanen som försvårar detta.
Dessa är reglerna:
1. Takvinkeln får max vara 27 grader.
2. Vind får inte inredas. För att övervåningen inte ska räknas som vind och alltså vara laglig att inreda måste det vara mindre än 700mm mellan golv och tak intill väggen på övervåningen.

Huset får vara max 4,6 meter i bygghöjd.

Hade man haft en bredd på huset på 7-8 meter hade det ju inte varit några som helst problem att få till ett sovloft, men jag tycker hus som är så breda och har en låg taklutning mest ser ut som skokartonger, så jag vill max ha 5 meters bredd på huset.

Jag har en idé om att ha en lägre väggstomme ( 2400 mm) och använda förhöjda ramverkstakstolar på den delen där jag tänkt ha sovloftet. Det handlar om en yta på 5 x 3 meter. Och sedan köra med högre väggstomme (3100 mm) och vanliga takstolar på resten av huset. Jag har skissat lite snabbt, skulle det fungera? Eller måste jag tänka om helt? Någon som har något enklare förslag?

Bry er inte om övriga stommen, det här är som sagt bara en snabbskiss för att höra om just den här
idén fungerar för att få till ett loft.

takvinkel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Behöver kanske tillägga att innerväggen på takstolen är den som är 650 mm resp. 1000mm. Jag tänkte alltså sänka ner taket mot innerväggen enligt den högra (650 mm) väggen för att komma inom byggreglerna. Eller får man inte göra så?

D09
daysconfused skrev:
Sitter och småskissar idéer på ett hus som förhoppningsvis ska börja byggas till våren. Jag vill
väldigt gärna ha ett sovloft i huset + att jag vill att huset ska vara relativt smalt och avlångt, lite torp liknande. Detta har ställt till problem då det finns lite olika regler i detaljplanen som försvårar detta.
Dessa är reglerna:
1. Takvinkeln får max vara 27 grader.
2. Vind får inte inredas. För att övervåningen inte ska räknas som vind och alltså vara laglig att inreda måste det vara mindre än 700mm mellan golv och tak intill väggen på övervåningen.

Huset får vara max 4,6 meter i bygghöjd.

Hade man haft en bredd på huset på 7-8 meter hade det ju inte varit några som helst problem att få till ett sovloft, men jag tycker hus som är så breda och har en låg taklutning mest ser ut som skokartonger, så jag vill max ha 5 meters bredd på huset.

Jag har en idé om att ha en lägre väggstomme ( 2400 mm) och använda förhöjda ramverkstakstolar på den delen där jag tänkt ha sovloftet. Det handlar om en yta på 5 x 3 meter. Och sedan köra med högre väggstomme (3100 mm) och vanliga takstolar på resten av huset. Jag har skissat lite snabbt, skulle det fungera? Eller måste jag tänka om helt? Någon som har något enklare förslag?

Bry er inte om övriga stommen, det här är som sagt bara en snabbskiss för att höra om just den här
idén fungerar för att få till ett loft.

[bild]
Är det inte så att man räknar ovansida golvets yta till ovansida yttertak. Överstiger det 700mm så klassas det som en våning och under 700mm klassas det som vind?

Du nämner att vind inte får inredas, vilket borde bli bekymmer men jag kan ha fel.

Annars så får man nog ha lite bredd på huset för att få nytta av loftet, speciellt med låg takvinkel.

Har du 6 meter bredd och 45 grader så har du en vettig chans att få ett bra loft, annars blir det nog mest huvudvärk och ont i ryggen ;)

Gör en skalenlig skiss ( sektion ) och mät hur stor del av loftet där du kan stå upp så ser du om det är värt det :)

När jag mäter på 5 meters bredd med 27 graders vinkel och denna konstruktion med höjd ramverkstakstol så får jag fram att jag kan få ca 170cm i takhöjd i mitten, kanske någon cm mer. Det räcker alldeles utmärkt då min frun är 1,69. Jag är däremot 190 cm, men jag överlever.

Här läst kollat igenom skissen som jag fick från byggnadskontoret nu, de gav mig ett tips om hur jag kunde komma förbi denna byggregel. Enligt deras skiss ska det räcka med att ha mindre än 700mm i höjd mellan takstolen och bjälklaget på sovloftet vid ytterväggen. Alltså borde jag inte behöva krångla med innertaket om det går att sänka ytterväggarna och köra med höjda takstolar enligt konstruktionen ovan. Men, fungerar det? Är det godkänt/hållbart att bygga så? Tanken är att ha en takstol var 80 cm på takloftsdelen och använda spännvidds reglarna i takstolen som bjälklag och lägga furugolv direkt på dem.

Anledningen till krånglet är för att jag vill åt utsikten från både sängen och vardagsrummet samtidigt som jag inte vill bygga för brett, dels för att jag inte gillar breda hus och dels för att jag då skymmer mer av utsikten för bakomliggande hus.

D09
Funderat på takkupa/or?

Det ger extra höjd och lite utsikt och ljusinsläpp :)

Ja, men det fungerar väl inte på kortsidan av ett hus. Det är enbart utsikten jag vill åt och den finns bara åt ett håll.

När jag tänker på loft så tänker jag på dessa stugor http://www.jorntra.se/Vara_hus/Smastugor_med_loft. Det blir ingen skokartong utan mera en fjällstuga med en annorlunda konstruktion där överdelen har en bredare format än underdelen.

Redigerat:
Du är nog den första jag stött på som tänker mer på att bevara grannarnas utsikt än skaffa sig en egen! Vrid huset som det blir bäst för dig, och ge det en bredd som passar dig. 5 m bredd gör att varje rum nästan måste bli genomgångsrum, det blir oftast svårt att få in två bra rum i bredd på bara 5 meter. Bara ytterväggarna tar ju ca 60-70 cm av detta...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.