Hej
Har ett fritidshus där vi har problem att hantera risigt väder pga att kåkens insida saknar direkt hall och därför har vi lite svårt att hantera regnvåta kläder, stövlar och annat som man vill ha ute men ändå väderskyddat. För att inte tala om väderskydd av dörrar
Vi har två entredörrar på kåken. En på östsidan med trädäck utanför (mot sjösidan) och en på västsidan.
Vi köpte kåken för ett par år sen i risigt skick och sen dess har vi renoverat och bl.a. lagt nytt tak. Takfoten var väldigt kort från början. Även om vi donade rejält med taket så ville vi inte förlänga takfoten eftersom vi gillar den nätta form som det ger huset. Men dörrar blir som sagt utsatta...även om det just nu är billiga grundmålade dörrar på plats.
Har forumet några konkreta tips på hur (om?) man kan lösa detta?
Tips från nån?
/Mattias
Har ett fritidshus där vi har problem att hantera risigt väder pga att kåkens insida saknar direkt hall och därför har vi lite svårt att hantera regnvåta kläder, stövlar och annat som man vill ha ute men ändå väderskyddat. För att inte tala om väderskydd av dörrar
Vi har två entredörrar på kåken. En på östsidan med trädäck utanför (mot sjösidan) och en på västsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Vi köpte kåken för ett par år sen i risigt skick och sen dess har vi renoverat och bl.a. lagt nytt tak. Takfoten var väldigt kort från början. Även om vi donade rejält med taket så ville vi inte förlänga takfoten eftersom vi gillar den nätta form som det ger huset. Men dörrar blir som sagt utsatta...även om det just nu är billiga grundmålade dörrar på plats.
Har forumet några konkreta tips på hur (om?) man kan lösa detta?
- Västsidan: En farstukvist med ryggås. Visst. Eller ett enkelt plant tak med start i takfotshöjd. Men kommer det inte se lite extra skumt ut eftersom dörren är asymmetriskt placerad på kåken? Och nu när jag ser på huset så snuddar jag vid att tveka på om dörren borde suttit där överhuvudtaget...
- Östsidan: Leker med tanken på att slänga in ett "platt" falsat plåttak över hela nischen (4.5x2m ca). Bort med befintliga hängrännor. Dit med ett platt tak, med 0 fall i sidled, nån dm fall utåt, hängränna längst ut och rejält (5cm?) uppfalsade kanter i sidorna+bak för att ta hand om regnvattnet från takpannorna på rätt vis?
Det kanske blir en helsikes styggelse?
Tips från nån?
/Mattias
Jag tror absolut att västsidan skulle göra sig med en farstu med sadeltak/ryggås. Där kan man ju göra det så att takfoten på farstutaket möter den befintliga takfoten. Tycker inte det gör något att det inte blir symmetriskt i sidled.
Östsidan är ju lite knepigare, spontant känns inte ditt förslag helt rätt. Men jag kanske inte kan visualisera det riktigt. Annars kanske bara ett enklare glastak i som finns på byggmarkaderna kan funka? Typ ett sånt här. Nu kanske det inte är riktigt stilmässigt rätt till huset men tror ändå det kan se ok ut. Om ni gör en mer rejäl farstu på andra sidan så kanske det räcker att få lite regnskydd över dörren.
Östsidan är ju lite knepigare, spontant känns inte ditt förslag helt rätt. Men jag kanske inte kan visualisera det riktigt. Annars kanske bara ett enklare glastak i som finns på byggmarkaderna kan funka? Typ ett sånt här. Nu kanske det inte är riktigt stilmässigt rätt till huset men tror ändå det kan se ok ut. Om ni gör en mer rejäl farstu på andra sidan så kanske det räcker att få lite regnskydd över dörren.
Jag håller med Beetleboy - Västsidan skulle nog se snygg ut med ett sadeltak/ryggås.Helt klart rätt och jag tror inte det blir plottringt med övrigt tak i närheten.
Instämmer dessutom igen på förlags nr. 2 att klämma in en kupa till mellan de två kommer att se fel ut - Däremot samma tanke från min sida, ett färdigt entrétak kanske?
Typ detta:
Tala om att skriva precis samma inlägg som Beetleboy!
Instämmer dessutom igen på förlags nr. 2 att klämma in en kupa till mellan de två kommer att se fel ut - Däremot samma tanke från min sida, ett färdigt entrétak kanske?
Typ detta:
Logga in
Skapa konto
Tala om att skriva precis samma inlägg som Beetleboy!
Klicka här för att svara