5 363 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Begära offert - Steg för steg?
Vi vill bygga ut vårt hus och än så länge är vi i funderingsfasen (hur mycket, vad är viktigt, är det värt det, vad vill vi osv). Något vi alltid kör fast på när vi vill renovera är just hur man går vidare från lösa funderingar till handling. Innan vi bestämmer oss helt vill vi ju ha ett hum om vad det kostar och alltså ta in offerter, men hur långt ska man ha kommit i funderingarna innan man kan be om offerter?
Ju mer vi vet desto mer exakt offert kan det ju bli. Samtidigt är det svårt att veta vad vi ska prioritera och vad som är realistiskt utan att ha någon susning om vad prislappen blir. Förstår ni hur jag menar? Vi fastnar i ett moment 22 på något sätt
Så hur gör man? Hur går man vidare? Vad är nästa steg efter idé/funderings-stadiet? Är det offerter?
(Vi talar alltså om en utbyggnad på 70-talshus om ca 3 kvm som ska bli badrum, har ni liknande erfarenheter av såpass små utbyggnader så välkomnas er input!)
Tack på förhand!
Ju mer vi vet desto mer exakt offert kan det ju bli. Samtidigt är det svårt att veta vad vi ska prioritera och vad som är realistiskt utan att ha någon susning om vad prislappen blir. Förstår ni hur jag menar? Vi fastnar i ett moment 22 på något sätt
Så hur gör man? Hur går man vidare? Vad är nästa steg efter idé/funderings-stadiet? Är det offerter?
(Vi talar alltså om en utbyggnad på 70-talshus om ca 3 kvm som ska bli badrum, har ni liknande erfarenheter av såpass små utbyggnader så välkomnas er input!)
Tack på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Utbyggnad på 3 kvm? Det låter inte särskilt ekonomiskt. Fundera på 10 kvm för då får ni sååå mycket mer även i återförsäljningsvärde.
För kompletta nybyggnationer räknar man med 15-20 kkr per kvm. Men om man bygger så lite som ni så blir kradratmeterpriset betydligt högre.
Till frågan. Ska ni ha en generalentrprenör som gör allt (eller hans underentreprenörer?) Eller vill ni köpa bygg, VVS, el, kakel var för sig? För ovana byggherrar är det första bättre men kanske lite dyrare.
Ringa in lämpliga firmor, det är inte lätt.
Gör en offertförfrågan med så mycket data som möjligt: yta och typ grund, typ av bottenbjälklag, vilken golvvärme, särskilda krav på väggkonstruktion eller som vanligt, golv och vägg material, blablabla.
Jag skulle nog ta in en separat offert på själva bygget och sedan en till på inrednigen.
Håll oss informerade!
För kompletta nybyggnationer räknar man med 15-20 kkr per kvm. Men om man bygger så lite som ni så blir kradratmeterpriset betydligt högre.
Till frågan. Ska ni ha en generalentrprenör som gör allt (eller hans underentreprenörer?) Eller vill ni köpa bygg, VVS, el, kakel var för sig? För ovana byggherrar är det första bättre men kanske lite dyrare.
Ringa in lämpliga firmor, det är inte lätt.
Gör en offertförfrågan med så mycket data som möjligt: yta och typ grund, typ av bottenbjälklag, vilken golvvärme, särskilda krav på väggkonstruktion eller som vanligt, golv och vägg material, blablabla.
Jag skulle nog ta in en separat offert på själva bygget och sedan en till på inrednigen.
Håll oss informerade!
Jag är just nu mitt upp i samma process. Jag har under ett års tid funderat och klurat på hur jag vill att huset ska se ut och vilka behov jag har. Nu börjar jag få en bild av hur jag vill ha det och omfattningen av jobbet.Linda Kristoffersson skrev:Vi vill bygga ut vårt hus och än så länge är vi i funderingsfasen (hur mycket, vad är viktigt, är det värt det, vad vill vi osv). Något vi alltid kör fast på när vi vill renovera är just hur man går vidare från lösa funderingar till handling. Innan vi bestämmer oss helt vill vi ju ha ett hum om vad det kostar och alltså ta in offerter, men hur långt ska man ha kommit i funderingarna innan man kan be om offerter?
Tack på förhand!
Du kan gå två vägar:
1. När du har en relativt klar bild av vad du vill skriver du ner allt, så noga du kan och gärna tar fram ritningar. Sen kontaktar du ett antal entreprenörer för att få offert på det du har specat. Då kan du också jämföra de olika offerterna. En bra entreprenör kommer dessutom med förslag på lösningar som du själv inte tänkt på. (det här alternativet kör jag på).
2. Ta hjälp av en arkitekt eller en byggingenjör som hjälper er med den första delen och ta fram ritningar. Sen leta entreprenörer.
När du fått offerter på detta kan du justera jobbet så det passar er budget. Antingen måste ni kapa bort hälften och helt revidera era ideer eller så ser ni andra möjligheter.
Om du själv inte vet hur du vill ha det så kommer entreprenören inte heller veta det och slutresultatet kommer bli därefter. Ni kommer lägga massor av pengar på ett jobb som sen visar sig inte motsvara era behov.
Redigerat:
Klicka här för att svara