Vi bor i ett hus från 1946 med källare och två hela våningar. Boytan är idag 117 kvm och biytan 58 kvm. Vi kommer bygga ut huset med 50+25 kvm i tre plan. Arkitektritningar finns, KA är ordnad och för ett par veckor sedan skickade vi in bygglovsansökan. Enligt vår handläggare på kommunen är det bara en formalitet innan vi har bygglovet.
Under tiden har jag kontaktat några konstruktörer för att sondera lite vad en uppsättning konstruktionsritningar skulle kosta. Hittills så varierar det mellan 10 000 kr och 50 000 kr plus moms. Konstruktören som lämnade offert på 10 000 kr fick jag inte något vidare förtroende för, medan konstruktören som lämnade den dyrare offerten verkar veta precis vad det handlar om. Vid ett långt samtal kom det fram att det är viktigt att anpassa konstruktion och material i tillbyggnaden till det befintliga huset. I annat fall finns risk för olika sorters problem.
Jag väntar på ytterligare två offerter innan vi bestämmer oss. Vad har ni för erfarenheter? Vad är viktigt att tänka på och framförallt, hur kan man avgöra om priset är rimligt?
Tips på duktiga konstruktörer är jätteintressant! Likaså om ni kan rekommendera någon byggare och markentreprenör i Stockholmsområdet.