Grannarna överklagade vårt bygglovsbeslut till Miljödomstolen som nästsista instans. Länsstyrelsen avslog som sagt deras överklagan pga att det följer detaljplanen. Men i den senaste överklagan på mer än 25 sidor har de tagit in en arkitekt för att rita skuggvinklar. Alltså, att de ORKAR!!!!! Vårt hus kommer skugga en bit av deras hus några timmar per dag i september. Länsstyrelsen skrev redan i sitt beslut att man får tolerera skuggning när man bor i tätbebyggt område. Vad tror ni om deras chanser vad gäller skuggningen? De skriver att vårt hus kommer skugga deras från maj-september, men på bilderna verkar det som att det bara skuggar deras hus i september...... De överdriver ju ngt helt otroligt. Vi bor i ett 1 våningshus med källare som byggdes i slutet på 30-talet. De hävdar att vi bor i ett tvåvåningshus trots att det är taxerat som ett envåningshus med källare. Men de anser att källaren borde anses vara en våning. Om det skulle antas vara det så följer inte påbyggnationen detaljplan eftersom det då blir ett 3-våningshus hävdar de. Länsstyrelsen verkade sucka åt detta och vi med....Kan de utan vidare överklaga vidare till miljööverdomstolen sedan när miljödomstolen tar ett beslut?? Hur lång tid kan detta ta? Det har tagit 4 månader på Länsstyrelsen, jag tänkte om ngn har erfarenhet av överklagan till Miljödomstolen...

finns inte exakt denna tråd redan?

Mycket sällan som Länsstyrelsens beslut körs över, och om bygget följer detaljplan så är risken ännu mindre. Men grannarna har rätt att klaga. Ett fall som jag var med om tog ca 3 månader hos Miljödomstolen, men kontakta dom och fråga för att få en färsk uppfattning.

Själv skulle jag nog starta bygget så långt som möjligt redan i detta skede.

Man får väl inte börja bygga innan bygglovet har vunnit laga kraft, dvs alla överklaganden är avgjorda.
Jag skulle råda TS att anlita en advokat. Tyvärr är det bara dom som hittar de rätta orden för rättsprocesser.
Källaren verkar ju vara en angreppspunkt. Kanske det är en souterrängkällare som delvis räknas som våningsplan??
Taxeringen har ingen större betydelse utan det är den faktiska formen och nyttjande som avgör.

Du skrev ju en tråd innan med samma fråga.

Men om ni har fått bygglovet godkänt enligt gällande detaljplan och ni avviker inte en millimeter från den så kommer de med största sannolikhet inte få igenom sin överklagan alls.
Man får finna sig i tätbebyggt område att sin tomt skuggas en del och att man har insyn och detta är inte något unikt.

Det ni kan göra är som jag skrev förr, är att använda deras material i det som inte stämmer med sanningen och verkligheten mot dem till Miljödomstolen om ni kan påvisa att de far med osanning. Smutskasta inte tillbaka!! Det är inget några myndigheter gillar.

Angående skuggningen så ser ni ju om det stämmer eller ej och kan ju själva visa om norr och söder stämmer eller ej på deras ritningar. Det är ju inga puckon som sitter i Miljödomstolen, de kan nog sina väderstreck.
Ang enplan med källare eller två våningshus så har ni väl redan räknat ut var medelmarksnivån är och där är värdet solklart beroende på var ni ligger om 1,5m, det kan aldrig ändras. Oavsett vad som står i taxeringsvärdet.
Det verkar bara som de är desperata och gör allt för att sinka/förhindra bygget.
Tror tyvärr som ni kommer få löpa hela linan ut i domstolsväsendet med överklagan.

Jag skulle dock inte påbörja ett bygge alls så länge det ligger i en tvist. Skulle vara för osäkert.
Och de kan kräva ett tillfälligt förbud mot påbörjan av bygge i värsta fall.
Bättre att vänta ut beslutet. Då har ni svart på vitt vad som gäller.

Det bästa som kan hända er om ni kan starta bygget (eller bara förbereda det inom lagens råmärken) är att grannarna kräver stopp på bygget (inhibition). Om det får ni snabbhantering, om de inte kräver stopp så är det en brasignal om att de vid första anblicken inte anser att grannen har rätt. Sedan kommer ett slutligt besked mycket snabbare än normalfallet. Jag har själv haft fördel av detta på ett bygge och sparade MYCKET tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.