2 368 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fönsterhöjd?
Jag hjälper en vän att rita en utbyggnad på ett bostadshus, tanken är att det ska bli ett nytt vardagsrum som ligger 1m lägre ner än det befinitliga huset. Det ska även ritas till ett sovloft ovanpå det nya rummet.
På det befintliga huset finns en källare som sticker upp ungefär 50 cm ovanför marken vilket betyder att det nya rummet kommer ligga ungefär 50 cm under marken, så min fråga är på vilken höjd jag bör placera fönstrena i detta nya rum? Sätter jag dom på samma höjd som resten är väl risken att det blir väldigt högt upp när man står i det nya rummet, men sätter jag dom längre ner kanske det ser lite konstigt ut.
Funderingar?
På det befintliga huset finns en källare som sticker upp ungefär 50 cm ovanför marken vilket betyder att det nya rummet kommer ligga ungefär 50 cm under marken, så min fråga är på vilken höjd jag bör placera fönstrena i detta nya rum? Sätter jag dom på samma höjd som resten är väl risken att det blir väldigt högt upp när man står i det nya rummet, men sätter jag dom längre ner kanske det ser lite konstigt ut.
Funderingar?
Fönster med nederkant högt upp kommer ge källarkänsla i det nya vardagsrummet. Det vill ni nog undvika. Kanske välja riktigt höga fönster som börjar nästan i marknivå ute och överst ansluter till överkant på huvudbyggnadens fönster?
Klicka här för att svara