Fakta:
* Jag skall bygga ut huset för badrum + teknikrum med bergvärmepump.
* Gamla delens golv vill jag ha i samma nivå som tillbyggnadens golvnivå.
* Ytterväggspanel på tillbyggnad och gamla delen skall linjera i nederkant.
* Grundkonstruktion blir lecablock från berget och upp, ~86 cm ovan mark, ~80 cm under mark.
* Ytterpanelen slutar i nederkant av syllen, således inget överhäng att tala om på panelen.
* Gamla golvet tjocklek ~145 mm.
* Nya golvet tjocklek ~220mm regel + 22 mm golvspån + spackel, tätskickt, kakel.

Problemet är att nya golvet kommer bli bra mycket tjockare än det gamla golvet. Bygger jag nya muren upp till samma nivå som gamla muren kommer det nya golvet väldigt mycket högre upp i tillbyggnaden. Man kan förhoppningsvis ana upplägget i min fula skiss.

klengrund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vanliga verkar ju vara att man bygger bottenbjälklagen så att den ligger på syllen, och sedan ställer ytterväggarna ovanpå bottenbjälklaget. Men som mitt hus är konstruerat är det en timmerstomme, och golven äro lösa inuti, endast uppställda på stockar och stenar. Därmed har man tidigare kunnat reglera golvhöjden inne till samma nivå genom att reglera stockarna och stenarna under.

Om jag istället ställer ytterväggarna direkt på syllen i tillbyggnaden, och på något sätt jackar ur 45x220 reglarna så att de sänks ned något, kanske jag till slut kan komma ned i samma nivå. Jag är då orolig för att jag försvagar reglarna mycket. Inte så stor idé köpa 220-reglar och såga bort 180 mm ur dem så de avlastar mot muren på 40 mm.

Hur 17 ska jag göra för att kunna komma på rätt nivå med golvet i tillbyggnaden och behålla styrkan i balkarna?

En tanke just nu är att skippa översta leca-varvet, och istället gjuta en armerad "krona" lika bred som väggens reglar (145 mm). I den kan jag då gjuta fast bultar för syllen, och jämna av leca-lagren om det blivit ojämnt under murandet. Med lecablock 250 mm breda, minus 145 mm blir det då 105 mm kvar för en syllplanka och bottenbjälklaget att vila på. Vad tror ni om bärigheten i lecan då?
Förutsätter att jag ställer ytterväggen kant i kant ytterst med muren. Eftersom jag har tänkt ha ett lager 45x45 med isolering + spikläkt kommer då ytterpanelen 45+34mm ut från muren vilket känns mycket.

Jag tror det blir så att ytterpanelen i tillbygget får komma lägre än på det gamla huset. Ska bli altan åt ena hållet vilken kommer dölja 1/3 av panelen som är för långt ned. Från de två andra sidorna har man egentligen mycket begränsad insyn till vardags. Byter jag panel på huset i framtiden, eller sätter vindduk mellan stockar+panel kan jag sänka husets panel för att få allt att linjera.

Gör jag på det här viset löser sig allt, och jag slipper gjuta en L-balk överst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.