mexitegel
mexitegel: Den här tråden är rätt bra, det finns fler har jag för mig, sök lite så hittar du säkert. http://www.byggahus.se/forum/tvattstuga/187593-renovering-av-tvattstuga-i-kallare-2.html
2 svar · 5,0k läst
K
kiixx: När fick min skorsten besiktigat för 2-3 år sen påpekade sotaren att enligt nya regler så skall både pannrummet och där du uppbevarar ditt bränsle ( pellets ) klassas som brandcell, kan vara bra att tänka på om man eldar i pannan
13 svar · 10,0k läst
O
ollo: Golvet är en gjuten platta på mark så jag ville inte stänga in fukten i den och i en tvättstuga så behövs ej fuktspärr ifall man inte har en dusch där inne, och jag la den nya klinkern ovanpå den gamla.
4 svar · 3,7k läst
·
D
DrBosa: Fastnade BH-byglar är annars en klassiker.
3 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Ingen aning, men vilken VVS-butik som helst (Comfort m.fl.) borde ha kopplingarna, om inte hemma så får dom hem dom på någon dag.
3 svar · 3,6k läst
E
elpida: Hej! Så står min med emellan tvättbänk och yttervägg, men den vandrade iväg även som tom när teknikern körde den! Det är en F1468QD jag har.
14 svar · 27,1k läst
J
Janneman: Tack för tipset. Jag skall börja med att testa med ett vanligt avlopp så får vi se hur det funkar.
2 svar · 7,8k läst
·
snickarboden
snickarboden: Varför inte skjutdörrar framför rubbet? /Kent
2 svar · 2,7k läst
Stefan N
Stefan N: Inte bara kan man ska göra så, våtrumsgipset är inte ok på golv (om det är en våtrumsgips för vägg).
7 svar · 19,2k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] OT men biltemas funkar även utmärkt till att bära in ved för mysbrasan. Skräpet stannar i kassen i stället för på golvet. Tyvärr är den dock sketful.
15 svar · 6,6k läst
·
P
Pontiac: Ja det är i källaren, det är inte nydränerat men huset ligger på grusmark så det är ingen större fara för fuktinträngning utifrån. Jag har varit i kontakt med lite olika färghandlare och det som verkar vettigast är Fluggers system med grundfärg/ vävlim och glasfiberväv i duchhörnan som sen målas med en täckfärg och för golvet en tvåkomponentsgfärg som stryks två ggr.
5 svar · 2,9k läst
pelpet
pelpet: Hmm.. ja det var ingen dum idé. En grovdiskbänk innebär ju också att man får en arbetsyta att vika tvätt på. Den funktionen fyller torktumlaren idag.
4 svar · 2,4k läst
·
O
ollo: [citat] Ibland kan man ta bort valkarna inne i trumman, jag har gjort detta på två maskiner de förbannade bh byglarna smiter in vart som helst. Brukar sitta med någon skruv och eventuellt så är dom också fästa med någon typ av hulling så skjuv den åt något håll.
12 svar · 13,0k läst
A
anjn: Det skulle till och med vara väldigt enkelt om det inte såg ut så här. enda möjligheten som jag ser det är att kapa av övre högra hörnet på karmen och dörren, och då blir det lite mer pyssel att få till det.
13 svar · 36,4k läst
·
H
hbenke: Vet inte exakt, men kanske mellan 5-8 mm. Lite mer på vissa ställen.
9 svar · 32,7k läst
·
S
Sonny.L: Glömde att skriva om hur kranen strulade när den var monterad. Så en vanlig standard kran med en "arm" som när man för den uppåt så öppnas kranen och vatten kommer och vrider man armen åt vänster så kommer det varmt vatten och vrider man den åt höger...ja ni fattar. Hursom så när armen är neråt, alltså stängd, och man vrider den åt vänster så kommer det vatten för fullt
14 svar · 5,8k läst
·
D
DaCa: Kan varmt rekommendera den här: http://www.smarthem.se/9682/p/torkstallningar/torkstallning-artweger-ruckzuck-teleskop/?osCsid=6837a5b73c3c11c58b0a7fe9c86d2de4 Vi har två st i vår tvättstuga. Stabila och hyfsat diskreta när de inte används.
12 svar · 7,0k läst
harry73
harry73: Jag tror att det bara är golvet och kanske undersidan av väggen som behöver fuktspärr i en toalett eller tvättstuga.
2 svar · 1,9k läst
Lolle
Lolle: Fallspackling inkl material? Ingen friskrivning isf för hur många mm flyt som ingår? Flytspackel är ju inte precis superbilligt men är det endast arbete så låter det väl smådyrt (ändå inte katastrofalt med resekostnaderna inräknat). Ett fast pris är per automatik lite dyrare för att priset garanteras
3 svar · 4,6k läst
A
AndersS: Skulle inte krångla till det med enbart ett väggstativ. Varför inte en bänk med tät sockel nedertill så blir inget alls att städa. Om du sedan nyttjar den till någon form av förvaring eller helt enkelt bara klär in den är en smak/funktionsfråga.
8 svar · 7,5k läst
W
wroopy: Vi har gjort om i tvättstugan och det mesta arbetet har utförts av hantverkare. Jobbet börjar bli färdigt och jag funderar då på vilken dokumentation, intyg etc som vi ska kräva/få? Arbetet som gjorts är att byta ut avloppstammar, tilläggsisolering av golv, installerat vattenburen golvvärme, tagit bort gamla radiatorer, dragit om el, klinkers och kakel.
0 svar · 2,4k läst
Mackin
Mackin: Jag har tittat runt lite och funderat... Att få tag på en befintlig torkställning som är lite annorlunda och i trä som du beskriver blir svårt. En ide som for upp i min skalle är att antingen köpa eller göra en skärmvägg, en sådan som du går bakom för att byta om. Så monterar du in trådhyllor som du kan fälla ut vi användande men smälter in i designen när det bara är en
4 svar · 8,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Låter som ett oöverstigligt pedagogiskt problem micke-71. Varför inte bara skicka ut dem i trädgården, spola av dem med trädgårdsslangen och rabbla "det som inte dödar härdar" :rolleyes:
15 svar · 25,5k läst
JPA666
JPA666: [citat] Ja,tyckte det blev för mycket jobb att dra in rör i väggarna.
34 svar · 20,9k läst
·
B
Beginner80: Tvättstugan är ca 10 kv. Vårt hus är från 81 så isoleringen ligger ju ovanpå plattan och inte under som man gör nu för tiden. Själva betonggolvet är inte jättetjockt, 7cm så det ska inte vara några problem att få sönder men jag är rädd att alla rör går mellan själva betonggolvet och plattan i frigoliten. Eller så har dom gjutit ner alla rör i plattan å då blir de jobbigt
4 svar · 4,3k läst
A
Alva10: De blå strecken visar var ventilerna sitter och var de har tillluft och frånluft. Matkällaren är igentäppt de andra är öppna. Det röda visar var självdragskanalen går. [bild]
31 svar · 26,4k läst
·
C
coss: :confused: Varför blir alla projekt så mkt större än tänkt? tackar för era svar!!! KOmmer med mer frågor inför sommaren. Nu läggs detta på is!
7 svar · 1,9k läst
Ingenjören
Ingenjören: När vi flyttade in stod tvättmaskinen i en liten groventre 2m innanför ytterdörren och där fanns inte plats för varken sortering eller torkning. Alternativen stod mellan att bygga tvättstuga i källaren eller övervåningen. Vårt val blev enkelt då takhöjden i källaren är samma som min kroppslängd.... Vi byggde ny tvättstuga med dusch och har WC och badkar i separat utrymme bredvid.
24 svar · 9,3k läst
F
Forbo: [citat] Vår AEG tvättmaskin, en 2010 eller 2011, har en sådan elektronisk ventil, så det finns. men om det går att koppla till en sådan till en äldre maskin är mer än vad jag vet.
4 svar · 3,8k läst
Lolle
Lolle: Ja du har uppfattat rätt att endast krav på tätskikt på golv inkl uppvik minimum 5cm oftast det som blir "lagom" alltså nånstans mellan 6-20 cm är inte ovanligt. Finns inga övriga krav utan du får ha gips, trä etc bäst du vill såvida du inte har dusch eller nåt annat som ger ökad vattenbegjutning mot vägg. En gipsskiva med osb låter i mina ögon vettigt. Så kakla på och använd
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.