8 981 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Torktumlare resp. tvättmaskin
Vill bara varna för Bosch och Siemens torktumlare med endast ett, dessutom dåligt fungerande luddfilter.
Vi har Siemens motsvarande modellen som ni tittat på och filtret håller inte måttet, ludd går förbi och sätter igen kondensorn och tillslut även kondensvattenpumpen, och kräver besök av servicetekniker.
En vettig tumlare bör ha minst två, gärna tre filter!
Vi har Siemens motsvarande modellen som ni tittat på och filtret håller inte måttet, ludd går förbi och sätter igen kondensorn och tillslut även kondensvattenpumpen, och kräver besök av servicetekniker.
Jag vill ha kondenstumlare istället för en vanlig just för att slippa leda ut den varma och fuktiga luften! (kasta bort energi).Yrrol skrev:Själv så ångrar jag att jag köpte torktumlare, trots dyrare modell, säkerligen kondens eller liknande. Vad ska man använda dom till, allt krymper och blir förstört.
Funderar på ställabort den och ersätta mot något annat. Återgå till tvättlinor och avfuktare.
8kg, jag trodde dessa skulle vara större än vad de visade sig vara. trots att jag bor själv så kan jag fylla full maskin utan problem.
Sedan är torktumlare perfekt till sockar, kalsonger, trosor och sådant man inte orkar hänga upp.. Eller då man tvättat något som man vill ha torrt NU!
Annars är det hänga upp och köra avfuktare vid behov som gäller. Avfuktare är ett krav i källaren där kring augusti!
Känns dumt köpa 6kg då man inte vet vad framtiden för med sig som du säger!Nimajneb skrev:
Jag vill ha kvalitet, vet dock att även kända märken nu för tiden inte är så mycket kvalitet som för 20 år sen.. Allt är väl byggt för att hålla någon månad över garantitiden!
Hmm, nu ska man även leta efter maskiner med flera luddfilter.. Vilken djungel!Peter2400 skrev:Vill bara varna för Bosch och Siemens torktumlare med endast ett, dessutom dåligt fungerande luddfilter.
Tror jag känner mig mer vilsen nu än igår. Men grymt tack för all hjälp ändå, bara jag som är totalt okunnig på detta med tvätt och tork!
Då är det väl Miele (diskuterades nyligen i en annan tråd) eller Electrolux wascator (extremt extremt overkill för 2 personer) som gäller.. Jag har endast sett dessa två märken i hyreshustvättstugor.lorens skrev:
Egentligen borde man skaffa en modell större likt i hyreshus.
(kretskorten går ofta sönder på de näst senaste electroluxarna)
(sen tycker jag de vanliga Cylinda tvättmaskinerna ser ut som nåt från 90talet. samt att dessa går allt sönder de med så en 5års garanti garanterar inte att de är renodlad kvalité. Sen låter dom endel under drift.)
Sen köpa en bal med svarta sockar, svarta underkläder. Handdukar, allt!
Tvättlinor och avfuktare..
Och bara tvätta en gång om året.
(kretskorten går ofta sönder på de näst senaste electroluxarna)
(sen tycker jag de vanliga Cylinda tvättmaskinerna ser ut som nåt från 90talet. samt att dessa går allt sönder de med så en 5års garanti garanterar inte att de är renodlad kvalité. Sen låter dom endel under drift.)
Sen köpa en bal med svarta sockar, svarta underkläder. Handdukar, allt!
Tvättlinor och avfuktare..
Och bara tvätta en gång om året.
Redigerat:
Vi är nöjda med våra 8kilos-maskiner, Miele, kondenstumlaren är av värmepumpstyp, den har tre filter.Yrrol skrev:Själv så ångrar jag att jag köpte torktumlare, trots dyrare modell, säkerligen kondens eller liknande. Vad ska man använda dom till, allt krymper och blir förstört.
Funderar på ställabort den och ersätta mot något annat. Återgå till tvättlinor och avfuktare.
8kg, jag trodde dessa skulle vara större än vad de visade sig vara. trots att jag bor själv så kan jag fylla full maskin utan problem.
Tvättmaskinen har våg och föreslår mängden tvättmedel.
Vi hade tidigare TT & TM från Cylinda, tvättmaskinen gick sönder efter ca 4,5 år, var ingen 5-årsgaranti på dom. Byte av motor och styrkort skulle kosta mer än en ny likadan maskin, kollade Råd & Rön och hittade Miele-maskinerna som hamnat nära toppen i totalen, men när vi kollade delmomenten så hamnade dom på topp efter våra krav.
Tvättvågen anger "<25%, 25%, 50%,, 75% eller 100%" av valt tvättprograms maxvikt, utifrån vikten så anger den en procentig tvättmedelsmängd, t.ex.40% tvättmedel. Om valt tvättprogram har en maxvikt på 4kg så får man titta/räkna på tvättmedelsförpackningens tabell över dosering på en 4-kilosmaskin.Nyfniken skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden