Nu är det dax att få ordning i tvättstugan. Det har varit kaos sen vi flyttade in. Första året stod diskmaskinen för elementet då den inte fick plats i köket. Sen när köket renoverades blev städskåpet förpassat på diskmaskinens plats och har nu stått där i ganska precis 2 år. Kommer inte göra någon totalrenovering, det får vänta några år men måste verkligen få en tvättstuga som jag inte drar mig för att gå in i. Så bifogar några bilder på hur jag tänkt mig det hela.
Idag finns det ett 40 skåp och det räcker ingenstans, har alltså tänkt monter ytterligare 2st 60 skåp. Dessa tänkte jag klä in med täcksidor från kökssortimentet om det tål fukten som blir i en tvättstuga. Och sedan ledlist som bänkbelysning.
Nertill kommer TM stå till höger. Trådbackarna kommer fungera som tvättkorg. 40 ljus, 40 mörk, 60 ljus och 60 mörk. Så när en är full åker den i maskinen, när maskinen är färdig åker tvätten tillbaka i korgen och upp på bänken i bra arbetshöjd och hängs upp på A-collection vägghängda torkställ (förslag på bättre torkställ emottages). Under torkställen har jag sänkt bänken för att frigöra mer av elementet samt ge plats för tvätten så den kan hänga ner utan att måsta sträcka sig till det övre. Under den sänkta bänkskivan kommer det förvaras skor och säkert lite annat. Täcksidan som blir till höger om nedre skivan hade jag velat ha ett ben på om det finns något passande. Tror det kommer behövas för att klara tyngden som blir. Vill helst inte dra ner den till golv, vill och öppet och lättstädat där under. Golvbrunn finns under bänkskåpet. Städskåpet åker in i den lilla skrubben, som idag är "torkskåp". Blandaren idag är en vägghängd men kommer montera vinkelkopplingar och dra rör genom skivan och koppla på en vanlig typ grovköksblandare.
Det var nog allt. Har jag tänkt helt galet med något?
Idag finns det ett 40 skåp och det räcker ingenstans, har alltså tänkt monter ytterligare 2st 60 skåp. Dessa tänkte jag klä in med täcksidor från kökssortimentet om det tål fukten som blir i en tvättstuga. Och sedan ledlist som bänkbelysning.
Nertill kommer TM stå till höger. Trådbackarna kommer fungera som tvättkorg. 40 ljus, 40 mörk, 60 ljus och 60 mörk. Så när en är full åker den i maskinen, när maskinen är färdig åker tvätten tillbaka i korgen och upp på bänken i bra arbetshöjd och hängs upp på A-collection vägghängda torkställ (förslag på bättre torkställ emottages). Under torkställen har jag sänkt bänken för att frigöra mer av elementet samt ge plats för tvätten så den kan hänga ner utan att måsta sträcka sig till det övre. Under den sänkta bänkskivan kommer det förvaras skor och säkert lite annat. Täcksidan som blir till höger om nedre skivan hade jag velat ha ett ben på om det finns något passande. Tror det kommer behövas för att klara tyngden som blir. Vill helst inte dra ner den till golv, vill och öppet och lättstädat där under. Golvbrunn finns under bänkskåpet. Städskåpet åker in i den lilla skrubben, som idag är "torkskåp". Blandaren idag är en vägghängd men kommer montera vinkelkopplingar och dra rör genom skivan och koppla på en vanlig typ grovköksblandare.
Det var nog allt. Har jag tänkt helt galet med något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag instämmer med Nimajnebs inlägg, det som sätter begränsningen här hemma för hur fort det kan tvättas är torkningen, det är flaskhalsen idag. Räkna med att kunna behöva torka minst tre maskiner "samtidigt".
Tack för synpunkterna.
Min mor antog att jag skulle göra plats för torktumlare när vi ska göra om. Men faktum är att den tork kapacitet vi har idag räcker och den är likvärdig med det jag ritat här. Nu när jag har ventilation torkar den i "skrubben" över en natt och när den hängs vid elementet och direkt under frånluftsdonet räknar jag med ytterligare kortare torktid. Det är sällan vi kör mer än en maskin/dygn och trådbackarna kommer sätta begränsning för hur mycket vi tvättar per maskin så det borde bli sällan tvätten inte får plats att torka. Men jag tycker det är riktigt tråkigt att hänga strumpor och underkläder så TM kommer bytas ut till en kombimaskin så fort tillfälle ges.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Min mor antog att jag skulle göra plats för torktumlare när vi ska göra om. Men faktum är att den tork kapacitet vi har idag räcker och den är likvärdig med det jag ritat här. Nu när jag har ventilation torkar den i "skrubben" över en natt och när den hängs vid elementet och direkt under frånluftsdonet räknar jag med ytterligare kortare torktid. Det är sällan vi kör mer än en maskin/dygn och trådbackarna kommer sätta begränsning för hur mycket vi tvättar per maskin så det borde bli sällan tvätten inte får plats att torka. Men jag tycker det är riktigt tråkigt att hänga strumpor och underkläder så TM kommer bytas ut till en kombimaskin så fort tillfälle ges.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Linorna i skåpet idag är ca 80cm så har fått vika dom men det har inte varit något problem, samma med handdukar och badlakan när det varit mycket och lite tight med torkplats. Dom ställningar jag ritar på här är 70cm breda och har en rad mer så totalen borde bli ganska lika.
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Tycker att det ser jättefint ut, genomtänkt med kombinationstumlaren!!
Vår tvättstuga är väldigt lik din och vi tycker den fungerar bra. Jag har dragit tvättlinor i taket längs med rummet för att ha mer plats för hängande tvätt. Då hänger visserligen tvätten ivägen om man vill gå in i rummet men för oss har detta inte känts som ett problem.
Nu brottas vi med färgsättningen här hemma, mest troligt blir det Vedums grejer. Hon vill ha allt vitt, möjligen kan hon tänka sig grå bänkskiva. Jag har börjat bli allergisk mot vitt, vitt, vitt. Vitt är okej men inte när allt blir det, vill bryta av med någon färg. Och just kombinationen vitt och grått känns så tråkig. Vet inte hur många badrum jag ritat på jobbet med vitt kakel och grått klinker och vit inredning. Att bara bryta av något med ek till det vita tycker jag är väldigt snyggt. Nu har vi ljudblåa våtrumsmatta med blommor på och lite mörkare blå spräckligt golv så det måste tas hänsyn till. Och ytskikten är i bra skick och tvättstugan blir nog det sista rum vi helrenoverar då det är först på värme och vattenslingan som ska dras nytt. Har 2 sovrum, ett badrum, kontor och vardagsrum som ska helrenoveras och tilläggsisoleras före, troligen i 3 etapper så det kommer ta några år innan det är tvättstugans tur.
Så här ser det ut idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden