Tvättstuga
byggankan: Jag märker då ordentlig skillnad på mjukhet om jag använder sköljmedel eller inte (om sköljmedlet är bra, dåliga gör ingen skillnad). Tidigare när jag inte använde sköljmedel var jag tvungen att tumla alla kläder för att de skulle bli mjuka, nu hängtorkar jag allt och det är ändå lika mjukt som när jag först köpte det (är sköljmedlet slut så blir samma kläder så stela
BigGitt: Har ni provat att torka strumpor med en hårtork? :) Det går på 15 sekunder styck. Och blir som strukna :)
Yrrol: Inser nu att jag misstolkade frågan. Jag tänkte på typ tvättkorg, inte att hela maskinen skulle flyttas. :(
prototypen: Varför på ett ställe man inte kommer åt att rengöra? Är det röret från tvättmaskinen? Beror på om botten är tät på maskinen eller om det går att trixa in röret. Protte
Anders_Nilsson: Något att tänka på är väl att man skall ha en area där man kan hänga tvätt att dropptorka, tänker på syntet, ylle m m som inte kan centrifugeras. Ett badkar men linor över löser ju detta galant. Sätter du dessutom en duschblandare får du en grovtvättho. Samt ett extra (nöd)badrum för gäster. Själv använder jag badkaret just för grovavspolning innan jag kör kläderna i
antoos: Hej! Jag tänkte förlägga min tvättmaskin/torktumlare och vvb i en liten skrubb[70*150](bor i hemskt liiitet hus och ingen plats i badrummet), Vår VVSare föreslog initialt att han skulle borra ett hål i golvet och lägga ett rör upp som man monterar in respektive maskin emot. Men jag har väl kommit med tanken att det nog vore gott med en golvbrunn då det ändå finns en risk att vvb går
AndersS: Japp, har även en duschhörna till bastun i "tvättstugan" och där har jag fuktspärrat väggar och golv. Så fuktspärrat där det förekommer vatten så det leds till golvbrunnarna.
MaWa71: [citat] Väldigt hög vet jag inte om den blir, TM under TT och luckan på TT hamnar på ca 160 cm höjd. För oss = perfekt. :D
Helioz: Intressant, kanske beror på vilken typ av rostfri legering det är. Jag har tvättat järn, stål, rostfritt och aluminium utan problem.
ChrisD: Finns en hel del artiklar med liknande projekt på "Gör Det Själv" www.gds.se Man kan se dem som jag, prenumerant. Alt. betala för enstaka artiklar... Ganska säker på att jag såg en artikel om detta alldeles nyligen, hur man bygger upp både tvättmaskin+torktumlare med just lättbetong... Lycka Till.. /Stoffe
injonil: Som tidigare sagts så går det troligtvis utmärkt att använda källaren om du sätter in en avfuktare. Temperaturen bör vara minst ca 10 grader för att enklare typer av avfuktare ska fungera effektivt. Högre temperaturer är onödigt rent praktiskt men kan givetvis vara trevligt om man vistas där ofta.
Bluff: Hej Vi håller på och renoverar tvättstugan och ska in med ny ho och blandare. Vill nu ha tips på bra blandare då det finns så j ä v l a mycket att välja på... :) Vill ha utdragbart duschmunstycke och avstängningskran för tvättmaskinen. Tack på förhand! Hälsningar Johan
ölk: vet dessvärre ej någonting om detta......skulle ju var bra om det gick,vet att dessa "rotorblad" också fungerar som just kallrasskydd, sitter ju fast runt dom tre stora rotorbladen.... detta kallrasskyddd vore ju superbt om det gick att byta ut....kanske du kan höra med tillverkaren?
Benny_o_Lina: [citat] Om jag fattat det hela rätt så behövs bara tätskikt på golvet som går upp 100mm på väggarna i dessa utrymme. Hittade iallafall inget där om att man måste ha det på väggarna.
Eremiten: Ok, det får bli en ny maskin. Nu vet jag iaf hur man byter drivrem till en annan gång. :D Tack till alla. *kram*
Ola78: Glöm inte heller bort att tvättstugan klassas som våtutrymme nu för tiden, i alla fall golvet i en tvättstuga ska vara våtutrymmesklassat. Men allt detta visste du kanske redan.
LottaGro: [citat] Smart lösning! Hittade någon motsvarande variant men som skåpstommar på Kvik också, ska kika närmare på dem. Tack för svar!
tlt: Antar att ni löst problemet vid detta laget... Men felkoden finns faktiskt i "manualen" (den lilla foldern som följde med), på sidan 10 längst ned finns en förteckning över vissa felkoder. Så här står det om F:34 "F:34 Tvättluckan går inte att låsa. Öppna luckan och stäng den så att ett "klick" hörs. Stäng av och slå sedan på maskinen igen, ställ in program och välj
forgus31: Hej! I källaren håller jag på med renovering i 30 år gammalt hus på pålad betongplatta. River bort träreglar spikade direkt på betongen och yttervägg under jord. Har en vägg mot ett litet förrådsrum där bergvärmepumpen sitter som jag helst vill slippa riva då bergvärmepumpen gör det lite stökigt. Jag ska också upp med bastupanel så trä kan jag inte undvika ändå. Känns lite
byggankan: Det är lådor i den halva som inte hon är i och det är det som gör att det inte går att ta rören där. Men den lösning som jag kom på nu gillar jag faktiskt bättre en ursprungstanken med att den ska stå precis mot väggen så nu gör det ingenting längre.
Mikael_L: I vanliga bostäder/villor är det bara badrum som har strikt indelade zoner med olika krav för varje zon. Alla andra uttag styrs av regeln att det är utrymmets användningsområde samt risk för vattenstänk som avgör. Det finns till exempel vanföreställningar att existensen av en golvbrunn i garage, tvättstuga eller andra utrymmen bestämmer en viss min IP-klass, men så är det inte. Det
Max360: Jag öppnade upp den och plastpluggen höll fast kondensvattnet närmare plåten där bak. Jag fixade till det så nu är den installerad och används.
JPA666: http://www.byggahus.se/forum/tvaettstuga/160821-tvaettstugerenovering.html Här kan du se hur jag gjorde. Att byta golvbrunn är kanonenkelt bara man har rätt verktyg. Jag hyrde en kraftig 80 Joules bilmaskin hos Hornbach och sen var det kanonenkelt. Bara frilägga golvbrunnen och som i mitt fall kapa plaströren och sen upp med skiten. Tog mindre än en förmiddag att bila fram brunnen samt
Anhyan: Oki, tack. Möjligen kaklar vi själva. Hur gör man då med brunnen? Den sätts på plats innan kaklingen som vanligt antar jag? Det här är en skitkonstig fråga, men vi har lite dåligt med pengar (har på senare år gjort om balkonger, fasad, dränerat, bytt fönster och installerat bergvärme) och behöver lägga ny takpappa nästa år för ca 500' kronor. Kan man måla på existerande
berntsson: Smartahem.se har lite olika modeller.