Tvättstuga
Genvägen: Vi har tvättstuga i källaren. I rummet finns bara (välstrypt) tilluft i ytterväggen. Huset har självdrag, men ingen ventil nära tvättstugan. I tvättstugan har vi en enkel avfuktare ståendes på golvet. Nu har vi skaffat torkskåp som mest kommer användas med öppen dörr, men självklart kommer vara igång när vi vill torka lite snabbare. Frågan är hur vi ska göra med ventilationen
Anonymiserad 137805: Minsta reservdel är komplett trumma. valkar finns inte som reservdel vilket det borde finnas om man det är meningen att man skall ta bort dessa då risken för att valken går sönder är stor. Cylinda vill nog inte ta på sig att låta kunden ta bort en valk då den som reservdel kostar 2.300.- +moms
anders07: Vi köpte nytt när vi flyttade i höstas. Vi var inne på LG men både Trettio och Gränsbyggden sa att det varit väldigt mycket reklamationer på LG's "billigare" sortiment. Vi valde till slut Hoover mest för att vi fick ett väldigt bra pris (samma som LG paketet) och för att Hoover sväljer hela 10kg!
Stenolofanders: [citat] Jag skulle nog hellre dra en annan liknelse. På min Siemens siwatherm plus 5501 är det nämligen en kolv (ovan kallad föraren) som åker upp och ned beroende på ståndet av vatten. Denna kolv tränger in genom ett hål och vidrör därmed en strömbrytare som reglerar flödet av vätskor. Efter en tids pumpande sprutar pumpen kaskader. Om hålet kärvar blir det ingenting av med det
puda: Vi har en Samsung som tar 6 kg och är toppnöjda med den. Wf nått heter den.
Fliken: Läste tydligen i en tråd men svarade i denna ser jag nu, ber om ursäkt för detta
Enk Projektet: [citat] I mitt hade jag vanlig frånluft från ventilationen och en stor golvfläkt för att cirkulera luften.....
berne88: Nu blir de en tvärvändande, hade en vän över som är rörmokare å vi kom fram till att. Att de blir att bila upp golvet å göra om allt avlopp i källaren. Å även dra nytt hela vägen ut i gatan.
Nimajneb: Slangen är med största sannolikhet tilltäppt nära kondensatorn. Lokalisera var utloppet är och pilla ut lite ludd. Själv brukar jag använda grovdammsugaren när det händer.
Dede77: Det blev precis så. Hade ett annat ärende så svängde inom och handlade. Så nu är det snyggt draget längs väggen istället :) Som bonus hittade jag även ny blandarpip så nu slipper man att den läcker
empame: Hemmafixat. Det är ikeas lådstomme, 40bred med endast lådan längst ner. Sen har jag tagit en 40 dörr och fäst på lådan, lite trixigt med det går. Sen är det även ikeas tvättkorg som man får kapa av lite och fästa i lådan och dörren/lådfronten med små möbelvinklar.
Larsa: För att lägga ett vattentätt skikt på golvet bör det vara isolerat och dränerat. I gamla hus lägger man annars ofta klinker utan tätskikt för att golvet skall kunna "andas". Det bör alltså inte finnas ngn fukt i plattan om man skall lägga matta. Reglerna kring vatten verkar ändras vartefter så jag får säkert skäll av ngn nu :-D. Men som jag förstått det så om det är golvbrunn
Eddi Thomason: Tack för svar! Jag misstänkte detta. Ska bara hitta nånstans att köpa det som privatperson.
Segge: [citat] Så har, eller rättare, kommer jag ha. :thumbup: Sent from my GT-I9300 using Byggahus
AndersS: Har själv inte Bergoplattor eller liknande, men hur får man rent under dem i en tvättstuga med damm, tvättmedelsrester, lite vattenslask, etc, som rinner ned under dem, samt golvbrunn. Har själv satt klinkers i en gammal tvättstuga från 1960 efter att kollat olika alternativ, men bäst funktionsmässigt och hållbarhet blev klinker och enkelt gördetsjälv arbete. Tidigare målat i
klypert: Svar ja, för litet badrum/tvättstuga ger sämre verkningsgrad på en vanlig kondenstumlare. /RF
marre123666: Helt korrekt...detta blir gjort på måndag + vattenutkast till TM av VVS-firma av en kostnad av 1500:-, sen skall jag bära in TM och koppla in den samt göra två hyllplan + lite estetiskt småfix :)
Zusgazah: Jo, det blir nog en sådan lösning för mig också till slut, även om det kommer synas lite grand. Som sagt så blir det väldigt mycket bök och kostnad för något som inte kommer synas så mycket.
nino: borra INTE ner benet i klinkern! då kan du sabba tätskiktet
Segge: Nu brottas vi med färgsättningen här hemma, mest troligt blir det Vedums grejer. Hon vill ha allt vitt, möjligen kan hon tänka sig grå bänkskiva. Jag har börjat bli allergisk mot vitt, vitt, vitt. Vitt är okej men inte när allt blir det, vill bryta av med någon färg. Och just kombinationen vitt och grått känns så tråkig. Vet inte hur många badrum jag ritat på jobbet med vitt
Stew: Vi gjorde så att vi köpte en väldigt billig avfuktare, som inte ens kan känna av omgivande luftfuktighet. Vi slår på den när vi tvättat, och stänger av den när både rummet och tvätten känns torr. Så den går bara vid behov. Kostade inte mer än 750:- på jula. För oss är fördelen att det blir billigare, den går bara när vi behöver det. När det inte hänger något tvätt där
Pannlampa: Du får börja med att tala om ifall det är el eller vattenburet du skall ha? Sen säger du direkt på spånskiva men du skall väl flytspackla på spånet?
Stefan N: Den är ju varken stor eller roterande, den är liten och vibrerande. Funkar kanon.
Tornhill 2: Gör som Marre säger, men i stället för att göra det vid duschen, så lägg en 1cm hög "ås" där du skulle haft en tröskel. Gör den ca 20-30cm bred, anpassa det till hela plattor, både in i tvättrummet och ut i hallen. Denna kan du aldrig "slå tårna i" och den kommer inte att synas mycket. Ända gången det märks är när du sätter en fot på den. Om du nu skall få ut vatten i
Betonggrå: Eftersom det verkar vara en del personer med erfarenhet av Woods i den här tråden kopplar jag helt fräckt på min fråga från igår här. http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/202566-missljud-woods-ds28-avfuktare.html#post1612644
NetNut: Lite off topic, morsan hade värmepumpstorkskåp långt innan det blev populärt i torktumlare, när värmeelementet i henns gamla torkskåp la av (sånt där 2kw högtemp modell) så monterade jag bort elementet och lät fläkten sitta kvar, satte en liten avfuktare inne på botten och ströp frånluften nästan helt. Funkade utmärkt i mer än 10 år ända tills morsan sålde huset, skulle tro
bobas: Det beror nog delvis på att avfuktaren blir varm när den är igång ;)
Lolle: Endast de som är testade för keramisk beklädnad är godkända som underlag. Tyvärr har många hantverkare, säljare och andra "proffs" lurat kunder att göra på detta vis som sedan blir tvärförbannad när de kontaktar försäkringsbolaget vid en skada. På samma sätt gäller det att vara medveten om att fuskar man med detta bör man informera köpare om att tvättstugan ej följer norm.
downey: Det känns som att det är den enklaste lösningen. Får ta och fixa det till helgen.