KnockOnWood
KnockOnWood: För att ge lite relief till frågeställningen... Tvättstugan är ju inte ett rum där man står och sprutar vatten, som man kanske gör i duschen. Så fuktbelastningen är ganska liten. Om det inte är gjort så knasigt som i mitt förra hus. Där var torktumlarens luftutblås inte kopplat till frånluftkanalen, för den var ju upptagen av det gamla torkskåpet, utan gick rätt ut i det lilla
3 svar · 5,5k läst
Totte_S
Totte_S: Jag har en liknande maskin (whirpool) med flera år på nacken. Har bytt termostater sådär 4-5 gånger och även gjort en STOR rengöring. Har på det sättet återuppväckt maskinen från de döda ett antal gånger. Nu kanske du redan gett upp, men är du inte rädd för att skruva lite (och kan göra den strömlös på ett säkert sätt) så rekommenderar jag att du monterar bort
4 svar · 3,8k läst
V
Vanbeasten: I en källare med oisolerad betongplatta och betongvägg ska du inte ha tätskikt eller ångspärr på golv eller yttervägg om du har en fungerande dränering. Om det inte är dränerat ordentligt gäller lite annat, men det har jag dålig koll på. Men om du har en innervägg i källaren där betongen möter ett annat material ska det alltid finnas ångspärr och tätskikt, likaså runt brunnen.
8 svar · 21,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Min uppfattning, liksom din, är att på tvättstugeväggen kan man sätta vad som helst. För du har ju helt rätt i att i tvättstugan skvätter man inte runt särskilt mycket vatten. Och du har ju dessutom ett tätskikt i den gamla väggmattan, som fungerar även om du sätter något annat utanpå. Kanske det räcker att måla med alkydfärg för att få det snyggt. Att måla med akryl tror
9 svar · 9,8k läst
·
H
Anonymiserad 137805: Hur går det? Att angripa pumpen är det rätt tänkt, dvs. Ta bort bakstycket Sjutioelva skruv plus mutter för trumaxel. Men läcker det vatten borde det vara en slang som lossnat eller att maskinen inte står i våg
4 svar · 5,4k läst
T
tomson: Ok, bra, nu fattas bara lite tid för att kika på det, men det blir så småningom här. Stort tack för hjälpen :-)
12 svar · 7,5k läst
·
F
falkn: Jag hade, som flera andra skriver, gjutit upp istället.
6 svar · 2,6k läst
Oldboy
Oldboy: Någonting sådant ja. Du vill ju inte att den uppvärmda luften runt elementet ska gå upp mellan befintlig källarvägg och den nya innerväggen. Där gör den inte mycket nytta.
5 svar · 5,4k läst
E
EndZone: [citat] Ja om det vore så att klinker inte skulle vara lika bra funktionsmässigt, bara utseendemässigt så skulle jag hålla med dig. Nu är ju så inte riktigt fallet. Hur som helst, jag reagerade mest mot att det lät som att man renoverade hemma bara för att visa andra ;)
12 svar · 5,6k läst
E
EndZone: Isolering av betongplattor görs under plattan, dvs innan gjutning. Läs t ex mer om ämnet betongplattor och isolering här: http://www.akkonsult.com/files/betongplatta_pa_mark.pdf
1 svar · 3,2k läst
M
Mickeviking: Jag gillar placeringen av tvättstugan och även resten av det planet. Det verkar vettigt. :)
4 svar · 7,4k läst
·
F
Fredrik Å: Se till att åtgärda orsaken till att färgen släpper. Reglar du ut och har så pass fuktigt att färgen släpper kan jag nog sätta en krona eller två på att gips och trä kommer mögla inom en snar framtid. Fredrik
5 svar · 2,8k läst
G
gnsmk: dragavbrottet är väl till för att ventilen ska kunna ventilera som vanligt trots slangen. det ventilerar väl inte lika bra genom skåpet?
2 svar · 5,1k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Testa på en undanskymd plats först så du ser hur det beter sig. Det är omöjligt att veta hur just dina tapeter/golv reagerar. Våra fungerade som sagt bra att måla på.
13 svar · 43,4k läst
ullet
ullet: Det låter ju en del när vattnet spolas ner i spillmuffen också. Så det är svårt att säga nåt annat än testa, det handlar ju inte direkt om några pengar om du bara behöver köpa en t-koppling, nån krok, spilltratt och lite avloppsrör.
2 svar · 12,2k läst
·
N
norrbottenstorpet: Du ska väl hänga upp en spilltratt på väggen bakom maskinen, sedan gå med 40 mm vita rör via ett lämpligt vattenlås till ditt 50 mm gråa rör, med en gummimuff för inpassning av 40 till 50 rör (muffända eller slätända?) tex. http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-50x40/ Eller en spilltratt som inte behöver separat vattenlås
1 svar · 9,1k läst
björnuf
björnuf: hej håller på o monterar folie på golv skall bli grovgång med tvättmaskin mm nu montterar jag folie efter anvisningar o mini 10mm spalt emmellan över där läggs en 10cm ca bred bostic tätremsa som lägges i ett membran lim o membran lim igen över ,men nu räcker inte våden på 3300 ,är ca 10 cm för kort då borde jag väl kunna skarva med 1cm emellan då endast sista våden är knappt
0 svar · 4,4k läst
G
Grindstolpe: [citat] Vill passa på att tacka för detta eminenta tips, köpte en idag och frugan blev helnöjd. Rymmer mer och tar mindre plats än denna typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80233091 av vilken vi hade två stycken som nu förpassats till förrådets mörker :)
19 svar · 22,6k läst
·
T
Anonymiserad 137805: Alla maskiner brukar fylla först via förtvättsfacket för att inte användare skall behöva hålla reda på vilket fack man doserar tvättmedel i. Om någonting kommer i mellan lucka och tätning kan vatten rinna ut där eller att bälgen är skadad
12 svar · 6,3k läst
R
robertsnickare: Jag skulle kolla så att den tömmer ordentligt. rensa filtret om det behövs. Nu har du skaffat en ny, men jag hade problem med att maskinen stannade mitt i cykeln...visade sig vara gamla lappar och skräp som blockerade utpumpningen av vattnet. Jag har en cylinda, "sverigetvätten", den är nog snart 15 år, men används bara halva året. Ett tips är dock att tömma filtret ett par gånger om
5 svar · 17,5k läst
N
Natalia80: Tack så mycket för svaret KnockOnWood!
3 svar · 12,3k läst
L
Lancer: Vi gjutning av platta så gjorde killen som gjöt plattan ett stort "lokalt fall" kring golvbrunn. Eftersom det var en tvättstuga det handlade om tyckte dom på kakelfirman att ett lokalt fall var tillräckligt. Och endast köra 5cm uppvik runt om samt 2cm på tröskel. Så tanken att limma en tex glesbit att dra upp duken mot känns som en likvärdig lösning som en tröskel. Plus att jag kan
4 svar · 10,8k läst
K
kajsalajsa: Klinkergolvet ligger i tvättstugan där bergvärmepumpen står, så det är där som vattnet har runnit när de tömde systemet... Varken de eller jag trodde väl att vattnet skulle missfärga, det är inte mkt men jag vill få bort det på något sätt.
2 svar · 4,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det finns 16, 20 och 25 PVC-HT-rör som limmas i skarvarna med t.ex. Tangit. Kan enkelt kombineras med PP, men då ej limmas. Brukar vara i 4-meterslängder
3 svar · 5,5k läst
C
cecar33: Borde inte vara några problem med det, om man planerar allting riktigt väl. Den plats som pannan skall stå på + en halvmeter runtom gör man direkt när pannan är ute. Det behöver inte ta mer en ett par dagar om allt är välplanerat. Så bortskämd får man inte vara så att man inte överlever detta lilla problem. Tänk på hur kul det blir när pannan lägger av på Julaftons kväll
2 svar · 9,2k läst
Demmpa
Demmpa: Startar avfuktaren där den slutade eller måste man manuellt starta avfuktaren efter varje gång den har fått spänning till sig?
2 svar · 4,9k läst
B
biggles12: Låter ju riktigt rimligt! Ska ge det ett försök till... TACK!
4 svar · 5,2k läst
C
corre: Det låter inte fel. Jag brukar personligen hellre såga så jag slipper osågat utåt, och isf offra lite skiva om det inte fungerar. har faktiskt aldrig använt kantbandet.
12 svar · 18,1k läst
·
D
Dersim92: Hejsan! har startat ett liten verksamhet med tvätt, kommer börja tvätta mattor. Har ett rum som jag skall göra om till torkrum. Rummet är från golv till tak 4meter sedan 5*3m golvet är gjord av betong just nu. behöver jag göra något med golvet? Hur är det med väggar? är det någon isolering som behövs? Räcker det med en avfuktare och en värmefläkt? eller måste något göras med
0 svar · 5,2k läst
Y
Yrrol: Sitter och skissar lite på effektivare dragning av linor. Dubbel istället för singel. Jag tvingas dock kompromissa lite för att få samma antal meter i slutändan på de kvadrat jag vill hålla mig inom. Jag anar att normalt så bör första linan börja 25-30cm från väggen * Frågan är då, kommer jag ångra mig om linorna hamnar 12,5cm ifrån väggen?
0 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.