Tvättstuga
hempularen: Jag menar det. Röret på bilden är ett av de fräschaste galvrör jag sett, har visserligen bara sett två st. uppskurna på det viset. Vi bytte ut ca 8m rör från vattenmätaren till pannrummet, där allt fördelas ut. Det var mindre än halva godstjockleken kvar, och avlagringarna fyllde nästan röret. En stump rakt rör på 20cm gick inte att titta igenom. Avlagringarna skapade ett
Vindfrisk: [citat] tack för svar. Tvättstugan är placerad på marknivå, dvs nedervåning i huset. Golvet är spånskiva sen frigolit och platta.
yonna: Ok ... Men jag har inte fått manualen ännu (installationen gjordes igår) . Tack för hjälpen. Men manualen finns ju på nätet.
Rörkrökaren: Hej! Jag, sambon och grabben har vuxit ur vår bostadsrätt och kommer lägga bud på en helrenoverad kåk på landsbygden, planlösningen och rumsindelningen är inte helt optimal för oss, dock är läget så pass bra att vi inte kan avstå. Tvättstugan är idag i samma rum som badrummet på övervåningen, men vi vill ha en separat tvättstuga där man kan gå in direkt när man har varit ute
larsbj: Det är troligen som Fotografen säger, eller möjligen att det var tänkt att dra rör nedåt i framtiden.
berne88: [citat] jag har 2st överskåp till min TT och TVM... funkar hur bra som helst... skruva fast dom i väggen, å sen 2st alu ben i framkant. sedan så satte jag "rama" jag in allt med dekorsida, å på ena kanten blev de en hylla med massivek hyllplan. å på toppen en laminat skiva. https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/211082-gor-en-tvattstuga-i-kallare-m-m.html
Demmpa: @Tord_Lj, vår CylindaDM från -07 har inget vattenstopp på anslutningsslangen, däremot har vår MieleTM från -12 det. @mlkjhr, det beror nog på vilken tillverkare & modell det är. På kondenstumlarna så cirkulerar den torkande luften mellan trumman & kondensorn, sedan kyls kondensorn med rumsluften/värmepump, så på dom så är det när man rengör luddfiltret som det kan damma lite. Hos
arneri68: Vår tvättstuga fick golvbrunn med anslutning till tvättställ/tvättmaskin/torktumlare. Jag saknar inte vattenlås under tvätthon. Jag använde 50 mm rör fram till golvbrunnen i den del som ligger ingjuten i golvet. 32 mm tror jag inte är avsedda för ingjutning. Om skall byta golvbrunn kan du lika gärna öppna upp för avloppsrör. Källargolven i vårt hus från -74 består av ca 4-6 cm
H84: ....Efter grundmålning, naturligtvis målning med outspädd färg...
Charlie2: Om du köper Metod får du fixa egen garderobsstång men korgar, lådor o hyllplan finns. Annars har byggvaruhandeln t ex XL Bygg vita garderober i melamin, enkla men funktionella.
H84: Det är innerväggar som kaklet sitter på nu... [citat] Ja men det blir ju fruktansvärt vidrigt under dessa. Kallt golv går att kompensera med mattor i en tvättstuga...
difference: Tja, Köpt en förhöjninhssockel på Elgiganten till den nybeställda tvättmaskinen. I instruktionerna står att man ska skruva fast den i väggen om möjligt. I tvättstugan har vi ej kakel så det går bra. Tror det är gips och spån alternativt bara spån. Vad ska jag använda för plugg och skruv? Är Mollyplugg ett bra alternativ ifall att maskinen skulle börja vilja vandra (med
Stefan N: När du stängt ballofixen så går det.
Stark-Johan: Jag har flera gånger kortat av IKEA-skåp på bredden. Det fungerar fint om man mäter och borrar noggrant. Såga av till önskad bredd och borra nya hål för låsskruvarna och pluggarna. Det underläggar om du skaffar en bra forstnerbit i rätt diameter till dom lite större låsen.
Snailman: Ska tydligen vara med en avloppssats, de ska skicka en till mig.
tank77: [citat] http://www.enemo.se/tvatt-torkmaskin/hoover-wdmt-4138ah/?utm_source=prisjakt&utm_campaign=productsearch&utm_term=Hoover%20WDMT%204138AH
nino: Om det bara är plattor på golv (teknikrum osv) så kapar jag oftast alla i samma mått, i badrum alltid i våg
Lime113: Mina lakan till 160 cm säng brukar var 260 cm. Så jag vill nog ha 3 meter. Brukar låta den släppa ner lakanet nedanför istället för att valsa upp lakanet. Hoppas det löste sig för dig.
mons2: Hej. Funderar på att bygga ut tvättstugan med plastmatta genom att ta ner en vägg till angränsande rum. Kan man då lämna kvar golvregeln med uppvikt mattkant ca 30-35mm som en tröskel. eller måste man ta väck regeln, flytspackla och lägga plastmatta där med? Jag tycker att det borde fungera men vad säger säker vatten, hittar inget om det. snackade med en golvläggare som trodde att
gaia: Jag skulle köpa en rostfritt diskbänk i standardmått fex ifö 2.4 meter. Standardmått är mycket billigare än att beställa anpassat. Ifös lådor vad relativt djupa förr i tiden så dom kanske är det idag också ? Resterade bänken skulle jag bygga i laminatskivan som har låga underhållskrav. Lägg lite pengar på en batteri med en utdragbar eller "vid sidan om" pipslang som
Lars Bj: Ok nu har jag fått svar från en kompis som jobbar med sånt här så jag skriver in vad han sa för personer som söker info om detta i framtiden. Enligt honom behöver man inte ha något tätskikt i en tvättstuga med källar-/betonggolv. Man gör helt enkelt så att man gjuter in brunnen och spacklar fallet fram till ytterkant på brunnen. Vid stopp eller översvämning kommer det förstås
MLA72: Hej igen! Lite nyfiken hur du tänker när du förmodligen doktorerat vidare på ämnet? :) Ni har ju ett bra utgångsläge när det egentligen bara är inredning som återstår. Ja, kanske lite torktumlare, lite (mindre) golvarbete och sånt också förstås...
Jonatan79: Ok. Ni kan ju alltid dela upp rummet på ett smart sätt med tvättdel i ena delen, tex inbyggt med garderobsskjutdörrar i en egen "tvättavdelning".
roli: [citat] Vid pelarmontage brukar maskinerna skruvas ihop med ett beslag vid de bakre hörnen. Tror inte att det "bara" är att lyfta ner torktumlaren. Och för att komma åt att demontera beslagen som håller ihop maskinerna så måste pelaren dras ut..... Lite moment 22 kanske. Eller hur gick det? Måndag har ju varit så rörisen borde ha varit där..... återkoppling?
toolman77: Jag har en TM, TT och ett 60 skåp som står på rad i tvättstugan. Ovanpå 60 skåpet ligger en 40mm ikea laminat bänkskiva som sitter i två vinkeljärn på andra sidan. Den är alltså självbärande 120cm utan stöd och det svajar inte ett dugg. Börja utan stöd och se om det funkar. Behövs det kan du alltid komplettera med ett stöd till men det är ju bra att göra så få hål som