3 593 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Renovera tvättstuga
Hej,
Vi klurar på att dra igång renovering av vår tvättstuga och skulle behöva råd om vad som är ett rimligt pris?
Gammal plastmatta som ska bytas mot klinker, översyn av brunnar (antar att även dessa måste bytas då vi misstänker att dem är över 20 år), byte av VVB.
Uppfräschning av väggar.
Ev. golvvärme? Är det värt att satsa på i tvättstugan?
Tvättmaskin och torktumlare har vi nya så dessa ska inte bytas ut.
Tvättstugan är ca 5kvm stor.
Tack för kloka råd!
Vi klurar på att dra igång renovering av vår tvättstuga och skulle behöva råd om vad som är ett rimligt pris?
Gammal plastmatta som ska bytas mot klinker, översyn av brunnar (antar att även dessa måste bytas då vi misstänker att dem är över 20 år), byte av VVB.
Uppfräschning av väggar.
Ev. golvvärme? Är det värt att satsa på i tvättstugan?
Tvättmaskin och torktumlare har vi nya så dessa ska inte bytas ut.
Tvättstugan är ca 5kvm stor.
Tack för kloka råd!
Har ni tänkt utföra arbetet själva?
Vad är det för grund under tvättstugan? Torpargrund, träbjälklag, gjuten platta?
Används den som groventré eller är det ren tvättstuga?
Med lite svar på de frågorna så kan man nog ge er en utförligare uppskattning än den jag ev. kunnat ge er nu
Vad är det för grund under tvättstugan? Torpargrund, träbjälklag, gjuten platta?
Används den som groventré eller är det ren tvättstuga?
Med lite svar på de frågorna så kan man nog ge er en utförligare uppskattning än den jag ev. kunnat ge er nu
Vi har tänkt att leja bort det mesta. Montering av inredning löser vi dock själva. Men allt snickeriarbete/plattsättning hade vi tänkt att proffs får göra. Torpargrund, radhus från -69 och ren tvättstuga, ej groventre.
Tack snälla för kloka råd! 😀
Tack snälla för kloka råd! 😀
Eftersom det är torpargrund så ligger där ett träbjälklag, vilket underlättar bytet av brunn då man slipper bila och gjuta fast den nya.
Och med torpargrund så hade jag nog sagt att ni ska skita i golvvärme, när ni dessutom inte har det som groventre så kommer det inte heller stå en massa blöta skor, ytterkläder och liknande så en eventuell torkfunktion som golvvärme kan utgöra behövs inte
Om ni river ur de gamla själva och gipsar nytt så drar ni ner på utgifterna rejält för hantverkare. Jag antar även att elen inte kommer behöva någon direkt översyn? Så mellan lillfingret och tummen skulle jag tippa på att allt som allt kanske 20k
Och med torpargrund så hade jag nog sagt att ni ska skita i golvvärme, när ni dessutom inte har det som groventre så kommer det inte heller stå en massa blöta skor, ytterkläder och liknande så en eventuell torkfunktion som golvvärme kan utgöra behövs inte
Om ni river ur de gamla själva och gipsar nytt så drar ni ner på utgifterna rejält för hantverkare. Jag antar även att elen inte kommer behöva någon direkt översyn? Så mellan lillfingret och tummen skulle jag tippa på att allt som allt kanske 20k
Hej och tack för ditt svar!
Vi har fått rådet från elektriker vi litar på att se över elen i hela huset inom en 5-års period och fått en pris mellan tummen och pekfingret på 40' på detta, i inkl. byte av elcentral ( vi har en sån gammal med porslinssäkringar). Vi klurar då på att lägga detta i samband med tvättstugan för att kunna styra var vi vill ha uttag och sånt. Just nu är det enda uttaget (förutom till vvb) i taket...
Räknar du även in byte av VVB i de 20' (arbetskostnad)?
Vi har fått rådet från elektriker vi litar på att se över elen i hela huset inom en 5-års period och fått en pris mellan tummen och pekfingret på 40' på detta, i inkl. byte av elcentral ( vi har en sån gammal med porslinssäkringar). Vi klurar då på att lägga detta i samband med tvättstugan för att kunna styra var vi vill ha uttag och sånt. Just nu är det enda uttaget (förutom till vvb) i taket...
Räknar du även in byte av VVB i de 20' (arbetskostnad)?
Lånar tråden lite om det är ok. Vi är i samma situation - vill också renovera tvättstugan.
Till saken hör att där också står elpanna till den vattenburna värmen vilket leder oss till...rörgenomföringarna, som går rakt ner under pannan.
Hur fan löser man det smidigast? Gjuta klack?
Till saken hör att där också står elpanna till den vattenburna värmen vilket leder oss till...rörgenomföringarna, som går rakt ner under pannan.
Hur fan löser man det smidigast? Gjuta klack?
Klicka här för att svara