Jag ska renovera tvättstugan som idag har plastmatta på väggar och golv. Den har golvbrunn och även varmvattenberedaren står där. Huset är ett radhus byggt 1976 som står på en betongplatta, jag vet inte hur betongplattan är isolerad. Tvättstugan är i nedervåningen, ingen källare.

Jag hade tänkt ha klinker på golvet och en ny våtrumstapet på väggarna. Eftersom klinker kan vara kallt att gå på tänkte jag också installera golvvärme. Eftersom jag inte vill att värmen ska gå ner i betongplattan tänkte jag isolera med T2 Isolecta -skivor som jag lägger T2 Röd värmekabel på.

Golvet har ett fall mot golvbrunnen idag. Jag antar att jag måste byta golvbrunnen.

Jag hade tänkt göra så här:
Ta bort den gamla plastmattan.
Montera isolerskivorna direkt på golvet.
Lägga värmekabel.
Lägga på flytspackel som täcker värmekablarna (bibehålla fallet).
Lägga ett tätskikt som går upp 10 cm på väggarna.
Lägga klinker.

Är det något problem att golvet redan har fall. Borde jag ta bort fallet och göra ett nytt fall som värmekablarna gjuts in i? Jag vet inte om fallet gjordes när golvet gjöts eller om det flytspacklades efteråt.

Vad jag läst ska man inte lägga ny våtrumstapet på gammal våtrumstapet. Om jag tar bort den gamla våtrumstapeten kommer troligen översta kartonglagret på gipsskivorna rivas av. Är det ok att lägga ny våtrumstapet på gipsskivorna då? Måste jag byta gipsskivorna eller räcker det att spackla/måla där de skadats?

Åsikter och tips välkomna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.