Tvättstuga
Anna_H: [citat] Vad var det du inte förstod med meningen "Här hängs inga lakan alls, de torktumlas. Går ju inte att ha badrummet fullt med blöt tvätt."? Det är inte alla som har lyxen att ha tvättstuga. De grannar som inte torktumlar har hallen full med torkställningar när de har tvättat. Från början fanns faktiskt torkskåp i badrummen. Tillsammans med tvättmaskin, VVB, badkar,
evojenza: Jag köpte en LG direkt drive som skulle vara vibrationsfri. Första tvätten fick jag hämta maskinen i kökket då den vandrade iväg. Hade givetvis glömt spärrarna. Skruvade bort dom och körde en ny tvätt. Den kom inte ut i köket men den stod och dansade break dance på toan. Trodde jag hade dödat den så jag ringde ut en tekniker som kollade. Enligt honom sitter spärrarna och håller
Mikael Elfving: Hej köpte en luftavfuktare på biltema som ja ska ha i rums som ja bygger om lite i, men luckan jag håller står det inget om? Ska den vara stängd eller öppet när den är påslagen? Mvh [bild]
Räknenisse: http://infobank.nacka.se/handlingar/miljo_och_stadsbyggnadsnamnden/2010/20100519/25_bygglov_Riktlinjer_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf Minimått för rörelseutrymme runt maskinen. Plus generell tillgänglighet till utrymmet där den står får man väl anta, så inte för smal passage eller trappa t.ex. Kan inte spela roll om den står i badrum eller tvättstuga bara funktionen är
tank77: Det bästa är att låta plattsättaren sätta brunnen för både snickare och rörmokare är klåpare på den uppgiften!
AndersS: Ska det göras om inom 1-2 år så välj en billig färg med t.ex. glans 20. Jag skulle inte lagt pengar på våtrumsfärg utan enbart billigaste jag hittade då mattan är tätskiktet.
Jumos: Det finns väl våtrumsfärg som räknas som godkänt tätskikt? Om man är rädd för fuktskador, men ändå vill köra tapet borde man väl kunna måla med den först och sedan tapetsera över? Det skyddar ju inte tapeten, men iallafall väggen.. OBS; detta är en gissning!
arneri68: Att byta golvbrunnen från -74 får nog anses som ett måste. Jag har själv ett hus från samma tid och har bytt alla brunnar. Den i tvättstugan var ett behov då den geggade igen ofta och hade rostangrepp. Golvbrunnen i duschrummet byttes främst för att jag ville flytta den, samt att nya brunnar är mycket enklare att rengöra. Golvet i tvättstugan har jag målat med en vattenbaserad
biggles34: Skulle just sätta upp nya hyllor i tvättstugan och märkte till min förvåning att väggen istället för att vara plan och rak är vågformad Är det tecken på fuktskada eller kan det vara helt normalt för ett 35 år gammalt hus? Myresjöhus från 80-tal, våtrumstapet mot gipsvägg, andra sidan väggen är en bastu. Mellan reglarna, ~60cm, buktar väggen ut en 7-8mm Har inte sett detta
Nybörjarnybyggare: Precis, Whiteaway har inget showroom. Och jag vet inte om nån annan ÅF säljer Bauknecht.
Bigfoot: [bild] Vi har en tvättstuga enligt bild som vi ska ha ny inredning i. Längs väggen upptill på bilden så vill vi få in: - Tvättmaskin - Tvättho - Bänkskiva längs med hela väggen - Någon form av smutstvättförvaring under bänken (trådkorgar eller liknande) - Skåpluckor under bänk så att man slipper se smutstvätt och rör - Överskåp (Vi räknar inte med någon torktumlare, vi
Moving: Har bytt till en nästan oanvänd gammal reservmaskin men dom klagar att den skakar. Hade en likadan förut och vad jag minns brukar de åka runt och sitta kvar med slangen, gjorda för badrum med 2 hjul under. Någon som vet mer utan OT?
exerg: Forseringsdon el motorspjäll kan vara en bättre lösning än ytterligare en fläkt. en gammal tråd: LÄS https://www.byggahus.se/forum/ventilation/232832-fuktstyrd-central-kanalflakt.html Den totala frånluftsmängden i huset behöver inte öka, vilket ökar värmekostnaden, utan när forseringen sker minskas automatiskt suget i de andra frånluftsdonen i huset vilket inte temporärt torde ha
mexitegel: Då är det ju ännu värre :(. Hoppas du hittar någon som håller vettigare priser, men ändå är en seriös byggare. Annars kör du själv - det är inte så svårt!
gaia: varför inte ha två skåp med lådor under bänken och anordna källsorteringen i lådorna? Soppåsarna kan väl stå i lådorna? Blir snyggare, tycker jag. gaia
Jonatan79: Jaha, synd. Måste vara ett litet kök eller uselt planerat som inte rymmer diskmaskin eller frys :(
Rickard01: Okej. Tack för svaren. Då kör jag på tätskickt :) En följdfråga. I dom delarna i källaren som jag ska lägga parkettgolv ska jag ha fuktspärr (plastfolie) innan trägolvet? Golvtillverkarnen rekommenderar det. Men det vet jag att dom skriver på allt oavsett underlag.
gaia: kanske kan man hitta ett gammal torkskåp och få pinnarna därifrån? gaia
Sydväst: Elgolvvärme är busenkelt att lägga när du ändå gör golvet. Du kan ångra dig mycket om du lägger klinkers utan värme.
Sydväst: Sen kanske man kan haven lägre klinkersockel men ett högre uppvik av själva tätskiktet bakom? Undrar om det ändå inte är krav på 100 mm tätskikt. Tror jag läst det någon gång.
sblixten: Jag har ett jordankare till torkvinda och det är stabilt. Testat av en sexåring. Det som inte fungerar är om man åker karusell åt fel håll i torkvindan. Då kan det skruvas upp.
Krilleman: Putsa bara nästan emot karmen då och sätt en list runt hela som spikas i dörren. Då får du ju en liten glipa som ger en viss rörelsemån... En teori från mig, men jag är varken snickare eller murare.
hempularen: Tjaa, någon riktigt bra metod, utom att dra om rören finns nog inte. Men en lösning kan vara att du bygger upp en klack runt rören, minst 50mm hög. Så kan du köra vanliga tätskiktsmetoder mot klacken. Då kan ialla fall inget vatten som läcker ut på golvet rinna ner där rören kommer. Problemet som då återstår är om en koppling högre upp på röret börjar läcka så kan vatten
Krilleman: Ah, fel av mig. Men du har redan fixat det, såklart det skulle vara 40mm och inte 50mm! :thumbup: VSH får ej dras på mässing. Vilket gör att det blir lite fler skarv innan du kommer till en gänga gjord för att täta med en packning. Vatette har ju planadapter så bussningen hade passat på en gång!
Gabbe1: Om du ändå tänkt renovera tvättstugan så kan det ju vara ett bra köp för dig, du kan ju såklart försöka pruta en slant på det som besiktningsmannen hittat. Ett träbjälklag, trossbotten och isolering till 4-5m2 kan inte kosta mycket att byta ut (om det behövs), jag gissar vilt med 10 papp + arbete.
Vita Huset: Nu är det klart, tvätt o tork inflyttat och trappen till mellanvåningen är målad....pust o stön... [bild] [bild] [bild]
lbgu: Har du någon granne som bor hyfsat nära? I så fall kanske det går att dra en trädgårdsslang från grannen till tvättmaskinen. Är det långt så kan man ju koppla ihop flera slangar.
alacs: Inser att jag är i en gammal tråd, men någon annan kanske har nytta av min lösning? Jag hade lite liknande funderingar, men hoppas att ett modulskåp 60*60*60 plus ben Limhamn http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10257132/ ska vara lösningen. Då bör jag komma åt brunnen utan problem.