Vi byggde badrum på torpet för ett par år sen på en oisolerad platta. Då la vi platonmatta, 2cm cellplast, flytspackel med armering och elgolvvärme och klinker efter tätskiktet.

Minns inte hur många cm det byggde. Vet heller inte hur stor skillnad isoleringen gör, men golvet blir varmt iaf. :)
 
Ett par cm isolering gör skillnad. Som sagt, kolla upp Ebecos produkter, det har bla just en tunn men effektiv isolerskiva för detta ändmålet.
 
Henriku skrev:
islander: platonmattans isolerförmåga är väl 0? den är som jag förstår till för att ventilera genom att nä man går på golvet så ska mattan "pumpa" ut luft. Tydligen fungerar det inte värst bra :p

Smurfen72: Vi har direkt el som uppvärming i huset.

Talade för en stund sen med en plattsättare som tycker isolering är onödigt då man inte tjänar så mycket på det rent uppvärmingsmässigt. alltså kostnaden av att isolera kontra energin man spar.
Tror därför jag struntar i att isolera. då slipper jag höja golvet värst mycket heller.
Jaha, och vad hade plattsättaren för grund för sitt påstående? Lyssna på de som är experter på golvvärme istället, jag tror nog att de är bra mycket mer välinformerade ;)
 
thomasx skrev:
Ett par cm isolering gör skillnad.
Håller med dig, var nog lite otydlig, Några cm isolering som bryter av värmeledningsförmågan gör givetvis stor skillnad men om den är 2cm eller 5cm gör däremot inte lika stor skillnad..
 
Gör inte de sista 3 cm lika stor skillnad som de första 2 cm trodde att nyttan av isolering var ungefär lika inom rimliga tjocklekar.
 
Nu är du väl klar med detta. Men ska man lägga ut cellplast på det viset så måste väl underlaget vara väldigt plant. Eps cement är fantastisk att jobba med. Några cm kommer göra skillnad. Ebeco cable kit bygger bara 4mm. Har lagt det både i tvättstugan och hallen.
Eps på bild.
Gjutet eps-cementgolv i förberedelse för cellplastisolering i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.