Tvättstuga
PochM: [citat] Det är en tanke vi haft men tyvärr sitter elcentralen för nedervåningen just där på väggen i pumprummet och vattenpumpen med dragna rör i golvet vetter mot väggen du nämner. Då blir det ett rätt stort projekt.
Liteavvarje: Enligt nya byggnormer för våtrum skall det i princip vara en balja som är tät för vatten ,även upp mot väggarna , hur dom kan säga så vet jag inte , det finns en tröskel som det rinner ut genom :confused: konstigt det med baljan
hempularen: Att bara byta brunnen, lär inte göra så mycket för flödet. Men det är klart, vill du fräscha upp golvet med klinker, så bör man nog byta brunnen ändå. Vad gäller kostnad så beror mycket på om det behövs ett tätskikt under klinkers i ditt fall. Normalt så skall ett golv i tvättstugan ha tätskikt, men om det är i ett utrymme där man kan anta att det finns tillskjutande fukt
Krilleman: Ett första steg är att ta upp golvet och se hur det ser ut under... Sen tar du därifrån.
shirali: Den kranen är kopplad till en generator o vill nog inte använda den. Vattnet är även väldigt smutsigt.
munge: Ja, sen är nu! Det blev bra tycker jag. Kanske inte världsklass i precision när man bygger ihop den, men klart godkänt. I bänken sitter det en Mora Pull Out Spray. Mycket blandare för pengarna (1200-1300 kr) med vanlig stråle, duschstråle och utdragbar slang. Så här blev det: [bild]
Anonymiserad 137805: Woods är självklart Min har gått i 20 år konstant och är fuktstyrd
Grains: Tack för input. Intressant tanke att skippa tätskickt helt. Tyckte det kändes mer korrekt att ha tätning vid brunnen men är kanske overkill? Fler åsikter om detta?
Zlingo: Saxat från BKR branschregler, BBV 15:1 Den svenska byggkeramiska branschen tillämpar följande maximalt tillåtna fogsprång. Anges i AMA hus:11 tabell MBE/1. • För plattor med största kantmått 100 mm 0,7 mm • För plattor med största kantmått 150 mm 1,0 mm • Plattor med största kantmått över 150 mm enligt formeln: (längd+bredd)/1000 + 1 mm • Största tillåtna
Strip: [citat] Japp. Både toalett, tvättmaskin och tumlare. Vi Svenskar har konstiga vanor vetu :D
brasklappen: Håller på att bygga tvättstuga just nu och har lite funderingar på hur jag ska göra med torktumlaren och ifall ni har några idéer. Vår tvättmaskin är 45cm djup och framtida torktumlare är 60cm djup. Nu har jag inte testat ännu men det känns som att det inte skulle passa att placera torktumlaren ovanpå tvättmaskinen. Jag har därför tänkt att jag ska bygga en "hylla" till
Pragma: OK, tackar 10mm var billigare också då köper jag en sån. https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/kok-och-tvattstuga/koksblandare/koksblandare-diskmaskinsavstangning/koksblandare-fm-mattsson-9000e-ii/p-150010-150012 Ha en fortsatt trevlig helg :)
Lolight: Det finns många olika betongprodukter. Grov och fin är mest till för en ny konstruktion. Du ska ha en produkt som kan ansluta bra emot den äldre betongen. Det kan heta "reparationsbetong" och liknande. Du måste fråga på byggvaruhuset vilka produkter de har som är lämpliga. Sedan ska det på en primer också.
Fjojtmehmet: Jag installerade en fläktkonvektor i tvättstugan i höstas Den hängda tvätten är torr lagom tills nästa tvättmaskin är klar, helt underbart Till sommaren när bergvärmen slutar skicka ut värme så kommer jag fortsätta att köra fläkten, återstår att se om det funkar bra
Marias_hus: Ja det är ju det...får kolla vad det kostar!
Kakel Jonas: De väggar som skall kaklas skall vara rena från restprodukter som färg, lim etc. Rena ytor. Prima, sätt kaklet, Sätta kakel på puts går alldeles utmärkt men ofta är det "bom" i putsen. Det betyder att den släppt från ytan den vart putsad på.Kaklar du på en yta som låter "bom" så kommer kaklet att lossa Spricka i fogar etc. Väggar som har tillskjutande fukt skall
Alti: [citat] Det här är vad jag själv tror. Jag ska kontakta Miele om saken och åtrekommer med deras svar.
peroande: Trådbackar ska du ha, och skippa dörrar. Smutstvätt ska förvaras luftigt.
Tonka: Hej, det är redan löst. Blev 3 stycken metallkonsoler 50x50 cm. Verkar sitta som berget, men blir ju ändå lite "gung" när man trycker på bänkskivans ytterkant, så jag tänker komplettera med enkla lister som jag sätter under bänkskivans gavlar. För den intresserade så kapade jag bänkskivan (IKEAS enklaste skiva) med ganska grovtandad cirkelsåg utan några som helst problem.
Anna_H: Har ingen stor ful tvättho i mitt badrum, har aldrig haft och har aldrig saknat den. Däremot satte jag in en utslagsvask på lilla toan när den blev pannrum, så att man kan fylla och tömma skurhinken där. När tvättstugan är kombinerad med badrummet får man ju kompromissa lite, och då välja om det ska vara mer praktiskt, mer estetiskt elelr något mitt emellan.
furuvikarn: Var inget fel på låset iallafall, men efter diagnostisktestet så lyckades jag iallafall radera felkoden i "minnet" och få fart på den igen 😉
Skruvmejsel: Misstänkte att det såg ut så med listen, tack för illustrationen. Tänkte avstå från sockel för att eventuellt få till bättre cirkulation kring skåpen. Frågan som uppstår är om detta och distansen som uppstår bakom skåpen är tillräcklig för att inte skapa sig problem längre fram?
Slaxhman: Det är tämligen få tilluft ventiler med tanke på storleken på huset, och det står på agendan. Grannarna anlitade någon konsult som kom och mätte runt i kåken och sen strösslade med nya ventiler plus lite fläktar. Har inte kommit dit ännu, men har nu en elektriker som skall komma och göra lite jobb så jag tänkte passa på. Men om jag nu sätter in 2 fläktar, utan kanske
Charlotte Svensson: T-koppling och två avstängningsventiler är allt jag behöver? För jag måste väl inte ha anslutningen högre upp på väggen? Det går väl att koppla till vattnet på den höjd som rören sitter? Anslutningen kommer att vara lättillgänglig där om den behöver stängas av.
Mastodontfilms-Mats: Köpte min online från tretti.se när dom hade sin kampanj 20 % på alla bosch vitvaror. Ser nu att maskinen ökat i pris, tecken på att den är populär kanske.... Den här butiken har den för 7585 kr inkl frakt. Står dock inget om lagersaldo. https://www.gransbygden.se/wvh28420sn-wvh28420sn?ref=prisjakt