Tvättstuga
Åsa Lund: Man ställer in önskat värde och sedan kör den tills luftfuktigheten är nere på den nivån. Välj 40, 50 eller 60%. Töm vattenbaljan när den är full (maskinen piper när det är dags). Eller köp en bit slang och trä på inne i maskinen och led slangen till ett avlopp så kan den gå hur länge som helst.
PatrickStr: Funderar på riva golv och väggmatta i tvättstuga, ska sätta in skåp o bänkskiva & ny kran. Vad kan det kosta är 25-30 kvm det gäller väggar och golv ? Även fixa ny golvbrunn kostnad ?
Kristina J: [citat] Tack då känner jag mig lugnare. Ska kolla på en Miele, det är ju ett bra märke.
P-plats: [citat] En sån har vi idag men måste rensas flera gånger under tiden en hund badas. Försöker hitta en effektivare lösning.
Martin tjorn: [citat] Bra! Man skall inte byta mer än man behöver och är det som du nu säger blir det en back ventil enbart :)
hans lindquist: Betonggolvet i tvättstugan har tappat fräschören. Inte målat sedan 1940-talet. färgen saknas fläckvis. Har hänt mycket på färgfronten. Finns förhoppningsvis bra golvfärger, som är både vattentåliga och -spädbara samt lämpliga för våtutrymmen. Bövs en primer för säkert färgfäste på golvet? En skakande tvättmaskin kan gå ganska hårt åt golvfärgen. Är
Anonymiserad 137805: i en tvättstuga spänner man upp rostfri vajer kör man med avfuktare drar man den dubbel
L.O: Tack för svar. Det var problem med fukt på 80-talet men efter platonmatta har det aldrig varit problem. Vi bor bra...högt upp (inte massa regnvatten som rinner på gator ovanför och ner) och med sand istället på lerjord så många anser inte att det bör utgöra någon större fara trots äldre platonmatta.
TildaV: [citat] Haha jaa jag tror det, dubbelkommando hela dagarna kan gör en ganska så trött :D Stort tack för svar, jag ska göra det i helgen!
Anonymiserad 137805: Bara skruva motsols och dra Man brukar byta hela pumpen för de är rätt dåliga
Anonymiserad 137805: Jo det finns vissa vars affärsidé är att åka ut och drömma ut alltför att inkassera en besöksavgift utan att göra något jobbigt
AndersS: [citat] Det är viktigare att det finns brandvarnare utifrån att det då varnar oberoende av orsak. Och utifrån hur ofta det händer samt ett samhälle där allt du köper och gör är spårbart i register, det var därför GDPR kom.
Rabbithole: Det finns belagd masonit på många byggvaruhus som man kan skära till. Om man nu tvunget ska ha baksida alls, det luftas bättre utan och det skulle nog inte skada när det ser ut sådär
Interista88: Hej Har en kulventil som verkar släppa igenom pyttelite vatten, kommer nån droppe då och då med jämna mellanrum ur änden av röret. Strunta i vad röret används till. Undrar bara om nån vet felet när ventilen inte håller helt tätt eller om de e rörmokare som gäller. mvh Dennis
DFYD123: Siemensmodellen görs av, tillverkas av smeg. Sorry
BirgitS: [citat] Ingen tilluft i tvättstugan utan frånluft som drar in luft från andra rum med tilluft.
tensiden: Utrymning fixar ni ju genom dörr så där är inga problem. Dagsljus kan ni få genom dörr eller sidofönster. Inga problem där heller. Sen kommer alltid någon och hävdar att man "måste" kunna öppna ett fönster för att vädra, men jag har själv aldrig behövt göra det. Ventilation och drägligt klimat fixar du med ventiler vid behov, och måste du vädra har du dörren. Så summa
Skånepöjk: [citat] Jadu... bra fråga! Vet faktiskt inte
tippz: [citat] Rostfria brunnen blir ju ganska mycket dyrare än en vanlig i plast... Tänker att det inte borde bli sämre än vad det varit innan i varje fall, innan är det gjutet mot kanten på brunnen, dvs yttersta kanten. Med ringen borde det bli avsevärt bättre
Johanbirger: Frågan var om det inte fanns material som inte tålde vatten
Kolle64: Tack det är en blücher golvbrunn men andra märken på klinkerram fungerar väl också antar jag. Tack för alla tips
MimmiB: [citat] Jag gillar att hängtorka, så vi skaffade en avfuktare från Jula för en tusenlapp till tvättstugan, just för att slippa sura kläder. Kan säga att den gör sitt jobb! Det i kombination med ättiksvatten i sköljfacket har helt och hållet fått slut på surlukten i kläderna.
WhatIF: [citat] [citat] Tusen tack min vän, uppskattar det väldigt mycket :)
Gårdsboende: Här har du tom en beskrivning om hur jag gjorde i detalj då jag precis då kände som jag uppfunnit hjulet eller precis lärt mänskligheten göra eld: https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-tvaettm-och-torkt-till-avlopp.311552/
kristofer12345: [citat] Ja nu är den på 85 cm ca .. så det borde ju funka
john68: Jag har passat på när elgiganten eller Elon haft 5 årsgarantier. Kör gärna tunga skitiga hästtäcken i 9 kg maskiner men faktiskt så har de alltid fixat minst 5 år. Bosch båda gångerna för ca 5-5500. Tvättar rent gör de flesta och energiåtgången är inget jag prioriterar.
tuxer: Väcker liv i denna tråden igen. Är det någon som lagt playwoodskiva som uppställning till sin tvättmaskin och i så fall blev det bättre under centrifugeringen.
ImseVimse: Hej, Jag bygger om i vår tvättstuga och har kommit till hur jag ska göra med avloppet från vask/ho, tvättmaskin och torktumlare ner i golvbrunnen. Bänkskåp med vask tänker jag köpa från IKEA. Min idé är att göra enligt skiss nedan, dvs köpa IKEA Lillviken vattenlås/bottenventil och efter dess vattenlås använda solida vita avloppsrör ner till golvbrunnen. På den lodräta vägen