Tvättstuga
joelgrundström: okej, för den jag hittade nu hjälpte mig bara att rotera i trånga utrymmen...
Hemmakreatören: Vi har två sådana här i vår tvättstuga, funkar hur bra som helst och sväljer mkt tvätt. Har använts flitigt i snart 13 år och fälls in och ut många gånger i veckan. Tar väldigt lite plats när de är infällda. https://www.bauhaus.se/torkstallning-vagg-ruck-zuck-100cm-silver
Dan Österlund: Ok, tack. Finns tankar om en relining senare men även på att ordna med brunnen innan dess. Får ta kontakt med vvs-firma och kolla vilka möjligheter som finns. Tack igen
SolenSkiner: Såhär blev resultatet efter en tur till Ahlsells. Sitter fyra plankopplingar men mellan förminskningen och vatetten behövde jag sätta in en klamring att fungera som en distans då det inte fanns gängor nog för förminskaren. det är rätt när jag slog på vattnet så jag hoppas det går bra. Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få tätt vid avloppet? Det blå röret
surris: [citat] Inte riktigt med på vad du menar, men det är väl bara att kapa lecastenarna så det blir rakt.
jonko: Med utslagsbackar brukar man ha 40-50 cm från botten på backen till utloppet på pipen så du är hyfsat rör ute om vi har det som märke.
useless: Värmepumpsinstallatören borde ha sett till att spillvattnet leds till rätt ställe.
marp68: Fixat. Nu går den som smort igen. Tror faktiskt inte fettet kommer i kontakt med vattnet alls. Tack för hjälpen.
Anonymiserad 137805: Inget störtavlopp då Då kan det bara vara slangens dragning Eller Om tömningspumpen går samtidigt
Stefan1972: Personligen hade jag mätt röret till vänster och om det är normal standard kapat det och byggt vidare med nytt helt och hållet så man får två dedikerade uttag med kran på. Försöka skarva in nåt i det där gamla grejerna blir ju bara fånigt.
pjapen: Först behöver du skriva ett underlag vad du vill ha gjort, och även inkludera det du kan göra själv. Sen få dit någon som kan lämna pris och komma med en tidplan så du inte river och att det står så i flera veckor. Det är även bra att få ett pris på rivningen om du får förhinder för att utföra den ofta som en option. Skriv ett avtal med hjälp av hantverkarformuläret på
Anskar91: [citat] Det är det säkert, men det lär ju finnas nånting jag kan göra så länge. Tänkte eventuellt byta ut det hela till sommarn eller så..
hbenke: Hej Nu sålde jag huset i höstas. Men det var inga problem som påvisades fram tills dess.
Tomte_i_hus: Vi vill göra om groventrén (som får anses vara en tvättstuga då den har en golvbrunn, tvättmaskin och handfat). 12 kvadrat. Vi vill riva spånskivorna (innerväggen) och få upp nya väggar. Ytskikt på vägg fixar vi själva. Gissar att man blir tvungen att ta bort klinkers som ligger där, då den ju har 5cm uppvik på väggen? Och då måste man ha en helt ny golvbrunn, är reglerna
Johan456: Exakt, men bestrid mot totalentreprenören. Har ni betalt allt?
rickard_89: Det är ett litet utrymme så vill gärna få till en lösning som fackmässigt är korrekt
Nossungam: Hej! Har precis fått tillgång till nya huset. Vid besiktningen noterades att klämringen i tvättstugan hade släppt och att mattan lossnat vid brunnen där fallet är som kraftigast. I protokollet står: ”Original och det medför ofta att klämringar lossnar samt att plastmatta lossnar där den blivit nertvingad. Risk för att vatten tar sig in under plastmattan när klämring och matta är
El Filipo: [citat] Aha, ja det kanske jag borde göra!
Björn Danielsson: 1. Det går bra att laga. 2. Har inte koll på produkten, men vanligt KC-bruk typ Weber puts- och murbruk C är det jag använder. Har ej grundat med A-bruk, eftersom det skulle innebära att jag låser in svagare bruk under.
MakalosManick: Hej! Har en mycket liten källare, bara ett rum på ca 6kvm. Detta rum är idag nästa outnyttjat, det enda som finns här är varmvattenberedare och vattenledningarna som kommer från huset. Då mitt hus är ganska litet och dåligt utnyttjat hade jag gärna försökt flytta tvättstugan hit, den förstör hela övervåningen i dagsläget. Både vatten och avlopp går ju via detta utrymmet i
Bobban1: Hej. Håller på att renovera tvättstugan i källaren. Nu har jag lagt på ett tunt lager Ardex f5 på ytterväggarna, men det är inte helt slätt. Törs man lägga ett tunt lager vanligt spackel? Huset är byggt -34 och är nyligen dränerat.
Anonymiserad 137805: kolla slangen kolla om pumpen snurrar
Lulaua: [citat] Nja, nyttiglast i bostäder är 2.0kN/m2.
lordi: Välkommen! Har inget svar på din fråga, men prova att posta under "vitvaror" så kanske det är någon där som har koll
Anonymiserad 137805: Spelar ingen roll då elementen är billiga och enkla att byta.
tank77: För att dagens fogbruk är helt värdelösa och det är väldigt lätt att få flammiga fogar. Allting handlar om hur noga man är när man tvättar av golvet, man måste använda exakt samma mängd vatten. Lättast är att inte tvätta runt med svampen för mycket utan man drar bara av en gång, vrider av svampen och drar av direkt, alltså tvätta inte runt med svampen för då tillför man
freddy_75: Det får bli så - köra en i taget fungerar för oss. Tack för era svar