Trädgårdsmaskiner
JStorbärs: Hej! Ber om ursäkt för trådlyft men min 316TXs AWD beter sig likadant. Även om man trycker plattan i mattan framåt så rister/raslar det från drivningen fram. Smyger man så är den tyst. När man kört ca en timme så märker jag även att styrningen kan bli lite hackig. Vad var det för fel på din 216?
putte22: Hade en partner trädgårdstraktor med frontmonterad tvåstegsslunga på vintern. Hjulvikter o kedjor så tog den sig fram ok. Gick fort för det är lite bredd på slungan.
Qwerty952: [citat] Blev du nöjd med grejjerna? Jag går i samma tankar men funderar på om häcksaxen är förliten, finns ju 60 och 70 i deras proffsserie.
Leif i Skåne: Använd den gamla trasiga som en ”dragtråd” för att få den nya på plats. Det kan vara knöligt på vissa modeller att trä den rätt annars.
DrMussla: Finns ingen justering, prova kör igenom ngn tank med 95 oktan brukar det lösa sig. Ofta har de slangar i vitt mjöl som inte akrylatet löser upp men 95 gör så då brukar de gå okej igen.
Vivah: [citat] Har försökt sprida ut diskvattnet, men är lite rädd att det ska locka dit råttor om det blir mycket matrester i vattnet. Men det blir ju inte så mycket när man sprider ut det. Kan inte tänka mej att enstaka stugor har fått godkänt. Men i praktiken... hur gör man när man inte vet hur "avloppet" ser ut under huset? Om det går rakt ner kan man kanske se om man tar bort
RimligAnvändare: [citat] Hej! Det är inte samma tyvärr, min är rätt mycket större.
knipo: Om jag får låna tråden lite. Jag har en äldre Flymo, tvåtaktare. Den klipper väl för all del ok. Men gräset flyger, eller sprutar ut åt alla håll! Jag blir helt full av gräs, skorna fullständigt fyllda av gräs, husväggen blir helt gräs(lig). Klippte bredvid ett tält (ca en meter eller mer ifrån) som ungarna satt upp o det såg ut som man kamouflerat det med gräsklipp. Tvätten
AndersS: Vi kan nog vara överens om att ts som inte kört motorsåg ska användas, Är en grundläggande del i motorsågskörkort utbildningen.
AndersS: Det var en enklare jetpump i gjutjärn av denna modellen och sedan med en hydropresstank. https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3614 Den finns i färdigt utförande också med tank och tryckbrytare.
KnockOnWood: Vi hade en Stiga Primo ett par år. Väldigt trevlig maskin, men var känslig för störningar om marken var lite ojämn eller det fanns stenar, grenar eller annat oväntat i gräset. Då gick brytpinnarna i knivbladen, eller remmarna hoppade ur några kuggar så knivarna slog ihop. Bytte den sedan till en robustare Husqvarna.
ToRy: Tack för tipset! Kan det verkligen stämma att den väger 11 kg? Det är ju mer än den större Stigan och nästan 2,5 gånger så mycket som Jonseredsmaskinen som har ungefär samma effekt.... I övrigt verkar lillstigan och Jonseredaren hyfsat likvärdiga, förutom delbar rigg och högre varvtal på Stigan. I båda "mina" ingår dubbelsele. Kostar 299 för en Julasele.... Var förbi Bauhaus
Mike_the_pip3: Vet inte om jag tjänar så mkt tid mot handklipparen då man lägger en halvtimme på att tvätta varje gång :crysmile::crysmile: Men det är 1000ggr roligare att klippa iaf :beer: [bild]
Normik70: [citat] Japp kollat där å dom har till andra men inte Tecumseh.
Workingclasshero: Jag köpte en Makita röjsåg för 27 år sen. Trimmerhuvudet fungerade aldrig riktigt, så det bytte jag för några år sen. Plötsligt blev den mediokra funktionen kalas! Batteriet till elstarten är lite trött på våren, men fungerar väl. Min Famulus industridammsugare svimmade efter 30 år. Min AEG sticksåg har byggt 5 hus under 35 år och vägrar ge upp..... Jag kan hålla på hur
Ludde76: Det löste sig, fick ett tips på maskinisten (även det ett väldigt bra forum) att det kanske sitter en liten torxskruv i mitten vilket det gjorde!!! Missade den från början för all skit men efter jag tittade noggrannare så såg jag den (eller rättare sagt kännde den med mejseln)
Petter Forsen: Se till att knivarna sitter vridna 90 grader. Spänn remen ordentligt. Kolla knivarna om det tagit skadd vilket de oftast har och att brytpinnarna inte gått av (en M8 som sitter på bldspettsen) Har bytt denna rem 4 gånger på 3 år, räcker med lite tjockt gräs för att det skall ske. Kör alltid på 1 växeln och när det är tjockt/blött så kan vi bara klippa med primärkninven på
ing0065: Vi lånade grannens Gardena konstaterade att klippningen blev enormt mycket bättre samtidigt som skaftet var några centimeter kortare jämfört med vår nuvarande Meec. Maken fixade att klippa utan alltför mycket ryggproblem, så Gardenan står på inköpslistan.
prototypen: Du får blanda till lite bruk och lägga på lite klickar för att hålla fast slingan. Protte
Fairlane: Några 100-lappar kanske. En ny om den inte är något särskilt kan man hittar för 1200-1400 kr. Kanske om den är lite mer avancerad, typ multiklipp, som nya kostar kanske 5000 kan ge mer.
Per-Johan: Jodå, jag har hittat inställningarna och kommit fram till att toleranserna är inte bättre än så. Jag tror helt enkelt inte att det är tänkt att man ska kunna finkalibrera aggregatet. Jag har tänkt att grovinställa så bra det går nu och försöka ställa in det bättre när jag slipat/bytt knivar och gjort underhåll på aggregatet.
Stenkalk: Har en äldre model där drivhremskivan ej är delat, hur tar man loss det och hur får man loss själva drivhjulet
Maark: Thank you for your response! I think I'll go for the Husqvarna... I'm still wondering about the cheaper Mulcherkniv in the "PRO-Models" and the expensive cross-cut-kniv in the cheaper mowers...
Kretikos: Har alla Kärscher? :thinking: Kanske får ta isär den och kolla .
stefand: Nej den är ganska liten. Därav att jag också behöver göra en del manuellt arbete eftersom den inte är stor nog för att få till ett eget litet ekosystem som sköter sig nästan självt. Ja, skulle haft nåt liknande modell men mindre som de har i Gold Divers.
Tokslut: Max 1/3 av gräsets längd skall klippas säg det väl och klippare är byggda därefter