Trädgårdsmaskiner
Husqvarna220Ac: Och riktigt växellåda, alltså ej manuell! Vill du klippa gräset? Köp nån som klarar det själv istället, värt underbart! Robotklipparen och robotdammsugaren:love:
Cheesen: [citat] Nu måste jag bara göra ett trådlyft.... Håller tanken fortfarande?
prototypen: Ser lite konstigt ut, får tänderna någon släppvinkel? Ser ju ut som man slipar ovansidan plan och då får man nöta på. Eller är det någon mekanism i kedjan som vinklar tanden när kedjan går över topptrissan? Protte
HasseTeknik: Stora vinkelbeslag eller ett stolpfäste, var vad jag kom att tänka på först. Ett stadigt, bockat plattjärn borde ju också gå. [bild]
HasseTeknik: Kanske svårt att jämföra med nyare sågar, men jag har en 1800W AL-KO från 1980-talet och den jobbar på bra både med att ta ner stora träd ( t.ex. 27 m tall ) och att såga ved med .
Akahigi: Tittar efter snöslunga och stånghäcksax batteridrivet med ca 40 volt eller mer. Vilket system är ok i kvalitet och pris just nu? Känns som det finns många tillverkare men är det junk?
etompau: Husqvarna flyttade produktionen av Klippo från Malmö (ev. Höör) till Polen för 6-7 år sedan.
pleqtiz: Hade liknande bekymmer nu idag när vi körde våran plattvibrator, då visade det sig vara för låg oljevolym i motorn så oljevakten slog till..
WilleR: [citat] Köpte en sån för ett par år sen..499 spänn. 100% nöjd. Har man som jag bara en asfalterad uppfart att röja är den helt ok.. Liten, lätt enkel att köra med. Kan hängas på väggen.. Naturligtvis tar den inte 50cm snö men så smidig som den är kör man en gång extra innan det blivit för mycket att röja..
Krukmakaren: [citat] Blev den stigan jag skrev i första inlägget, va sugen på en robot men har en hel del jobb med tomten innan det blir aktuellt. Stigan fungerar iaf utmärkt för sitt ändamål, mulchern är kanon!
Yrrol: Dessa originalskruv har inga svarvade spår utan är som en vanlig M6. Med undantag att den hade mer metall före skallen, mjuk övergång istället för 90grader. Den skruven jag hittade i gömmorna var troligen ingen 8.8 utan något gammalt från dåtiden. Men lättare att få köpt en ny 8.8 skruv i närmsta butik än fåtag på original stiga skruvar en söndag.
Old KnotVillage: En vild chansning som förmodligen hamnat fel. Huvudfrågan är hur jag demonterat hlgtryckspumpen och fråga nummer två är om, svar uteblir var hittat jag ett vettigt forum för denna fråga. Hittat på ett par men där är det mest frågor och inte så mycket svar. Har lossat de 4 muttrarna som håller pumpen men sen får jag bara upp den typ 2 cm. Tacksam för alla svar.
Andreas_kalmar: Ok kan du markera vilket som är kniv och vilka som är fasta löphjul
Mathias Smolarek Johansen: [citat] Gjorde inte jag heller när jag googla. Hitta 820... upptäckte idag att hjulen kan jag inte sätta på den andra axeln för dom harannat utförande. Så de blir att leta delar på eBay och beställa hem. Tyvärr.
alm82: Det brukar sitta ett membran inne i förgasaren som kan bli dåligt. Kolla upp vad det är för motor så går det nog att hitta.
rävlyan: Brukar sitta en vinge som påverkas av fläktens drag och axlas till gasreglaget , för att hålla varvet på rätt nivå , den kanske kärvar i max läge , Ta bort överdelen och kolla hur det är Ingen garanti att det rätt för din maskin men har sett det på andra som jag meckat i Har du ingen manual eller sprängskiss på den ? finns säkert på nätet någon stans
Jehu: https://www.skogsutrustning.se/tradgard/trimmerhuvud/huvud-i-aluminium-med-fast-trad-110980.html https://www.skogsutrustning.se/tradgard/trimmertrad/trimmertrad-for-kraftigt-gras-taggbuskar-mm/nylium-kvadratisk-255-mm-x-42-cm-295371e.html eller https://www.maskinklippet.se/trimmerlinor-knivar/oregon-flexiblade-trimmerlina-4-mm-x-26-cm/ på röjsågen. 4 mm tråd kan ta ner buskar och klena träd
Krilleman: Om jag får ut klipparen från friggeboden (bortom allt skräp som samlats framför) under helgen så kommer lite bilder. Det har ju börjat regna och då växer ju gräset konstigt nog! ;)
Lungebo: [citat] Köpte en sån Jula-trimmer. Har dock inte packat upp och använt än men det vlir nog bra. Paketet vägde väldigt lite och det bådar ju gott på den punkten iaf.
Rolle85: rotade i en gammal låda med skruv från 50-talet. Däri hittade jag en bricka som passade perfekt och nu sitter det som de ska...tack alla. mvh
Tokslut: En Ventrac skulle fixa biffen :cool: Deras rough cut klippdäck verkar kunna klippa vad som helst [MEDIA=youtube]QtXnAWQ_b4Q[/MEDIA]
theboppers: [citat] Hallå igen! Plockade bort magnapullen och det är precis som du säger (och det stämmer ju med att jag kan gasa manuellt - vingen försöker nu utan fjäder dra den mot ”tomgång”) Men jag försöker klura ut hur fjädern ska sitta då - på bilden nedan är det ”full gas” så det bör ju vara åt det hållet den ska dra. Men det som pilen pekar mot, är den helt överflödig i
qvintus4: Har eventuellt hittat en bra gammal maskin vad kan det vara för märke , vad kan det vara för motor kohler kanske ?? [bild] [bild] [bild] Ska ha den att köra ved med kanske ploga lite osv
johel572: Tidigare tror jag sågarna hette typ 42 för hobbyvariant och 242 för proffsmodell. Bägge på 42 kubik.
Seamountain: Tack för svar! Det blev en liten ramp i slutändan :)