Trädgårdsmaskiner
berne88: [citat] Tror du det är så simpelt, då blir jag glad. Om de bara är att släppa på skruven, å rem, å tycka upp den. Bara försöka släppa på remen. Men det bör man kunna lista ut.
toolman77: Just för att du inte är där hela tiden kan gräset skena iväg, du blir också tvungen att hålla koll på batteriet under vintern
Otsef: Annars är ju några Husqvarna i princip samma som Klippo. Husqvarna äger ju Klippo. Jag har en av varje men husqvarnan känns mer modern. Välj en med aluminium, plast går sönder och plåt rostar.
jonteredguy: Sorry about writing in english but the grass is growing fast and I need help. I am trying to get a Jönsered FR 2111 tractor with front mower back in order. The belt connecting the motor to the cutting deck does not engage despite much inspection and tinkering. The arm (belt adjuster) that pushes out to tighten the belt against the motor shaft swings out when engaged but the belt comes loose
Sverkele: [citat] Ja, jag tror det också. Vet inte hur det har gått till, men det ser ut som att den fått en smäll. Ska prova att rikta upp det hela. Tack sålänge!
dunken: Hej Blev en 525 , enligt support ifrån husqvarna så var det bättre antivib o bättre lager på 525rx , får hoppas den håller :)
Marcussjogren: Hej! För att försöka underhålla min traktorklippare så gott det går så försöker jag göra detta enligt manualen och där står det: ”låt en fackverkets avlägsna smuts och gräsrester i växellådan”. Det är två saker jag inte fattar här. 1. Hur kan det komma in i växellådan? Den ska väl vara sluten? 2. Tar verkstaden verkligen bort hela bakaxeln, demonterar kåpan till
Matsjonas: [citat] Tack men tyvärr ingen beskrivning med Har hittat en beskrivning på Stiga.se
etompau: Elektriskt sett är det ingen skillnad. Det som kan vara ett problem är avståndet mellan kabel och fasta föremål. Olika klippare har här olika avståndskrav.
cpalm: Jag tröttnade på skräpet som finns på marknaden idag för några år sedan och köpte en "vintage"-klippare från 40-talet på Blocket. Den är helt underbar, en helt annan klass än moderna klippare.
Alko: Pricerunner? Jo tack, och Prisjakt etc. Men här har man emellanåt sett tips om mindre handlare med prutmöjligheter... :cool:
useless: [citat] I förra huset hade vi en Stiga park tillsammans med grannen. Den köptes runt 99-00 nångång och används regelbundet för att klippa runt 6000 kvadrat. Förutom vanligt underhåll, byte av knivar, någon rem och kullager i knivaxlarna så har den bara rullat på. Hydrostat givetvis...
Marcussjogren: Kollade iofs inte ventilspelet om det nu var med ;)
findus42: Googla på spolpump båt. Till exempel den här. https://www.seasea.se/spolpumpskit-17l-12v Kan du tänka dig att använda svettslang ellr droppbevattning så att du klarar dig utan egentligt vattentryck kan du komma mycket billigare undan. En sådan här t ex http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Drankbar-pentrypump-12-V-2000017743/ Den går att driva med en liten
Marcussjogren: Har gjort en del grejer med kalkbruk hemma och det löser garanterar upp sig i ättika iaf, även hydrauliskt bruk. Cement och sånt har man väl utspädd saltpetersyra till tror jag.
Yrrol: Ja jag satt och kollade på ATV-tillbehör och där fanns lite räffsor av olika design. Bara att få allt krattat till en hög är ju underlättande i sig. Och när man väl inte har kravet att det ska samlas upp mekaniskt så slog det mig att en sopvals är nog det smidigaste så får man med löv och allt i dess väg, sådan går ju finna till gräsklippare så det får jag kika efter på
Gårdsboende: Någon som gjort detta byte och kan peka på misstag som man lätt gör så jag iaf är varnad? När man väl bytt hydrostaten, bör man lämna in maskinen på någon slags service av 4×4 systemet?
SingingCowboy: Hej! Jag har en gammal Stiga 825 som är i behov av nya band/larvfötter. Är det någon som kan tipsa om var det kan tänkas gå att få tag passande sådana? (B12xL138 (ca)).
Mikedigitize: använde min nyinförskaffade högtryckstvätt med terasstvätt. Hade inte rengjort mer än ett par tre m2 då ryggen gjorde sig påmind. Insåg att pistolröret behövdes förlängas åtminstonde 20 cm. Har kollat internet utan resultat. Hur har ni andra gjort för att klara ryggen? Är drygt 180 själv.
skutten11: Kan inte svara på det , men fungerar nog hyfsat , då kan du även gå runt i garaget med
galento: [citat] Kan bara rekommendera robotklippare, vi hade också en del timmar i veckan med detta men köpte 2 robotklippare istället och fy fasen va gött det var med dom. Och ja , stämmer bra detta med mossan (y)(y).Dock ska det väl sägas att Partner klipparen med uppsamlare och extra knivar funkade mycket bra de 12 år vi hade den.
smurfen72: [citat] Nöt på nått år till så tröttnar du nog till slut :-)
Stefan N: Tips, Makita DUR 181Z kostar bara 850:- på Bauhaus nu om man har deras kort. Köpte en idag.
Robblund: Svårt att se på bilden men förmodligen på en splinesad axel eller krysskil. Har du tillgång till svets borde det funka att punkta fast den på axeln då den som jag ser inte skall röra sig axialt.
Jarlingar: Kolla här: https://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2056088.m4084.l1311.R3.TR11.TRC1.A0.H0.XTecumseh.TRS0&_nkw=tecumseh+carburettor&_sacat=0
Keexet: [citat] Det är faktiskt inte så dumt att låta riset ligga, precis av samma anledning som det är en bra idé att mala ner det i kvarnen! På sikt blir även helt omalt ris, nedbrutet av mikroorganismer till fin mylla, även om det tar mycket längre tid. Samtidigt utgör rishögen ett bra habitat för många olika djur. En rejäl rishög rymmer till och med små däggdjur. Detta förutsätter
Holmspel: Köpte du den ny från butik så hänvisa till garantin eller reklamera den. Det borde rimligtvis vara någon kopia på en annan snöslunga. Försök lista ut vilken.
robertsund: [citat] Någon som vet måttet på sprinten mellan spjäll och varvtalsregulator armen?