Japp, här startas ytterligare en tråd i raden av trådar om röjsågar. :rofl:

Jag har de senaste åren använt en billig Jula-maskin som iofs har startat och gått och faktiskt gjort sitt jobb förvånansvärt bra. Dock har den delbara riggen en stor nackdel, de fjantiga fjäderbelastade små "sprintarna" som ska hindra riggen från att vrida sig höll inte. Nu har även motorn fått svårt att varva ur under minsta belastning och jag ids inte bry mig om en maskin som kostade en knapp tusing för fyra år sen...

Så, jag är ute efter en lämplig såg för röjning av mest kraftigt gräs, ormbunkar och liknande. Det blir även en del småsly och det hade inte varit fel att kunna få på en sågklinga också men det är inte prio. Jag kan tänka mig att lägga upp till 3000kr och hoppas jag inte har för stora förväntningar. Har försökt att googla och söka här på BH men som alltid så finns det olika uppfattningar om huruvida det och det märket är något att ha. :D Jag köper helst nytt...

Anyway, jag hittade två maskiner på Jula efter en snabb sökning idag:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...bensindrivna-trimmers-rojsagar/rojsag-001808/
https://www.jula.se/catalog/tradgar...bensindrivna-trimmers-rojsagar/rojsag-001642/
Jonseredaren har betydligt mindre motorvolym och tankvolym men är prissänkt från 3500 till 2000kr. Det verkar även som att Jonsered generellt har bättre kvalitetsrykte än Stiga.
Stigan är då större, jobbar med något högre varvtal och verkar ha bättre ergonomiska möjligheter. Att den väger nästan dubbelt så mycket inbillar jag mig inte spelar så stor roll med en bra sele...
Ingen av dem verkar kunna hantera en sågklinga utan "bara" tråd eller slyklinga, åtminstone vad jag sett på respektive hemsidor.

Är det någon som äger eller har testkört någon av dessa maskiner och kan ge lite input? Någon som har tips om alternativ?

Tack på förhand!
ToRy

Tack för tipset!
Kan det verkligen stämma att den väger 11 kg? Det är ju mer än den större Stigan och nästan 2,5 gånger så mycket som Jonseredsmaskinen som har ungefär samma effekt....
I övrigt verkar lillstigan och Jonseredaren hyfsat likvärdiga, förutom delbar rigg och högre varvtal på Stigan. I båda "mina" ingår dubbelsele. Kostar 299 för en Julasele....

Var förbi Bauhaus på lunchen, de hade flera bensindrivna Ryobimaskiner som såg rätt intressanta ut. Fyrtakt var de dessutom... Trodde de bara körde batteridrivet men tydligen inte. Åsikter om Ryobis röjsågar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.