Hej,

inte säker på om det är rätt forum men jag tänkte att här finns många B&S-experter. Jag har ägnat åtskilliga timmar åt Youtube men inte kommit någon vart.
Jag har en gammal (60-70-tal?) B&S som sitter på en Atlas Copco vattenpump. Inget gasreglage inkopplat och det som jag tolkar som "the governor spring" hänger lite löst. Pumpen startar och går bra, men jag får manuellt gasa (se video), och jag får för mig att det ska "sköta sig själv på den här. Nån som kan hinta om vad jag saknar / hur fjädern ska sitta?

Gammal motor med lös fjäder och åldersslitage, tycks vara 60-70-tals B&S på Atlas Copco pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag klurar vidare - men om nån har ett tips mottages det tacksamt!

På de jag öppnat sitter en vinge i kylluftsdraget. Går motorn för fort blåser det mer, vingen trycks iväg och stryper gasspjället. Fjädern försöker öppna spjället och däremellan hittas en balans som håller varvtalet någelunda jämnt.

• Gilla
theboppers
  • Laddar…
Bättre bild, bättre svar.
Lite mer översikt tack.

P

prototypen prototypen skrev:
Bättre bild, bättre svar.
Lite mer översikt tack.

P
Hallå igen! Plockade bort magnapullen och det är precis som du säger (och det stämmer ju med att jag kan gasa manuellt - vingen försöker nu utan fjäder dra den mot ”tomgång”)

Men jag försöker klura ut hur fjädern ska sitta då - på bilden nedan är det ”full gas” så det bör ju vara åt det hållet den ska dra. Men det som pilen pekar mot, är den helt överflödig i mitt fall då?

Motor med fjädrar och komponenter, pil pekar på del i "full gas" läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.