https://www.makita.se/product/duc303z.html
Denna har jag. Fungerar utmärkt för mitt användningsområde dvs lite gallring,kapa buskar och ved. Har även använt den för fällning. Fullt jämförbar med en mindre bensinsåg.
Denna har jag. Fungerar utmärkt för mitt användningsområde dvs lite gallring,kapa buskar och ved. Har även använt den för fällning. Fullt jämförbar med en mindre bensinsåg.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Bra synpunkter, skall beaktasKorvgubbe skrev:
Jag har kapat ved med elkedjesåg i över tio års tid och inte skadat en enda sladd, kanske är det bara du som är extra klantig?
Till TS kan jag säga att det är bara att välja det kvalitetsmärke som passar din plånbok och händer. Det är inte speciellt avancerade maskiner, men de får ofta jobba hårt så man vill ha något med väl tilltagna marginaler och inte något som är byggt med "de billigaste plastkugghjulen i Kina".
Angående händerna, så är det faktiskt väldigt farliga maskiner vi pratar om, så välj en modell som du tycker passar din kropp. En modell där greppen är bekväma, lagom stora och sitter "rätt" osv. så att du kan arbeta säkert med maskinen hela arbetspasset.
Har ingen elsåg med sladd tycker det är mesigt. Batteri eller bensin är det som gäller.Korvgubbe skrev:
Jag har kapat ved med elkedjesåg i över tio års tid och inte skadat en enda sladd, kanske är det bara du som är extra klantig?
Till TS kan jag säga att det är bara att välja det kvalitetsmärke som passar din plånbok och händer. Det är inte speciellt avancerade maskiner, men de får ofta jobba hårt så man vill ha något med väl tilltagna marginaler och inte något som är byggt med "de billigaste plastkugghjulen i Kina".
Angående händerna, så är det faktiskt väldigt farliga maskiner vi pratar om, så välj en modell som du tycker passar din kropp. En modell där greppen är bekväma, lagom stora och sitter "rätt" osv. så att du kan arbeta säkert med maskinen hela arbetspasset.
Är också rätt tveksam till flertalet av Kina o Japan maskinerna pga av problemet att få tag i reservdelar.
Om man håller sig till Husqvarna, Jonsered, Stihl så kan man få reservdelar samma dag.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Köpte också en sådan, tyckte den var lite söt att ha som komplement till HQ bensinarn. Fick hem den och provade lite, den är allt annat är bara söt! Riktigt potent maskin och som du skriver, tror den motsvarar nästan 2,5hk 2-t såg.dof skrev:
Man bör dock ha minst 4Ah packar för att det skall gå köra en stund.
Kanske svårt att jämföra med nyare sågar, men jag har en 1800W AL-KO från 1980-talet och den jobbar på bra både med att ta ner stora träd ( t.ex. 27 m tall ) och att såga ved med .
Klicka här för att svara