Har precis köpt en lite defekt gräsklippare och efter en snabb kontroll så kan jag bara konstatera att den inte startar (Vilken överaskning
)
Har gjort en snabb diagnos på det och skulle vilja höra om någon har ytterligare erfarenheter med dessa maskiner.
Det sitter en Stiga RM45 motor i den.
Det jag har konstaterat.
Det är gnista på stiftet.
Stiftet är nytt.
Det luktar bensin om den när man drar några gånger.
Luftfiltret verkar har haft sina bästa dagar.
Oljan verkar ha sett bättre tider.
Maskinen är under 2 säsonger gammal.
Visar ingen tillstymelse till att vilja tända till när man drar.
Ingen skillnad när man försöker med eller utan luftfilter.
Om någon har några goda råd att förgylla min kväll med vore det kul, annars blir det till att terrorisera lokala service stället imorgon.
Har gjort en snabb diagnos på det och skulle vilja höra om någon har ytterligare erfarenheter med dessa maskiner.
Det sitter en Stiga RM45 motor i den.
Det jag har konstaterat.
Det är gnista på stiftet.
Stiftet är nytt.
Det luktar bensin om den när man drar några gånger.
Luftfiltret verkar har haft sina bästa dagar.
Oljan verkar ha sett bättre tider.
Maskinen är under 2 säsonger gammal.
Visar ingen tillstymelse till att vilja tända till när man drar.
Ingen skillnad när man försöker med eller utan luftfilter.
Om någon har några goda råd att förgylla min kväll med vore det kul, annars blir det till att terrorisera lokala service stället imorgon.
Allt verkar ju röra sig..
Hur ser jag om gasen rör sig? Jag är inte tummen mitt i handen, men det var flera fjädrar och grejer vid förgasaren.
Har nu varit ut och tittat.
Det verkar som att gasvajern har släppt i fästet och glider med när man drar i handtaget.
Finns det bara 2 lägen på dessa maskiner? Choke och Full Gas?
Kan i alla fall konstatera att den öppnar gasspjället fullt. Kan det vara därför den inte startar eftersom jag inte chokat den innan?
Hur ser jag om gasen rör sig? Jag är inte tummen mitt i handen, men det var flera fjädrar och grejer vid förgasaren.
Har nu varit ut och tittat.
Det verkar som att gasvajern har släppt i fästet och glider med när man drar i handtaget.
Finns det bara 2 lägen på dessa maskiner? Choke och Full Gas?
Kan i alla fall konstatera att den öppnar gasspjället fullt. Kan det vara därför den inte startar eftersom jag inte chokat den innan?
Redigerat:
Bader:
- Häll ut den gamla bensinen och slå på ny.
- Fäst gasreglagekabeln så att den fungerar i de båda ytterlägena.
- Finns det gummiblåsa att pumpa fram bensin med? Tryck på den 3-6 gånger.
- Dra sedan sakta i startsnöret 3-4 gånger. Dra sedan snabbare tills den startar.
- Lycka till!
Funkar det ändå inte: Rengör eller byt luftfiltert!
- Häll ut den gamla bensinen och slå på ny.
- Fäst gasreglagekabeln så att den fungerar i de båda ytterlägena.
- Finns det gummiblåsa att pumpa fram bensin med? Tryck på den 3-6 gånger.
- Dra sedan sakta i startsnöret 3-4 gånger. Dra sedan snabbare tills den startar.
- Lycka till!
Funkar det ändå inte: Rengör eller byt luftfiltert!
Har nu gjort följande.
Tömt den på bensin.
Slagit av överflödig olja från motorn. Jag misstänker att den ska vara mellan markeringarna. Den var dubbelt så full.
tagit bort luftfiltret för att se spjället.
Tagut ut stift och blåst rent i motorn och stiftet.
startgasat och dragit några gånger, gjort rent, gasat, dragit, rent, gas, drag, rent.....
fått ont i ryggen och gett upp för lunch.
Ibland så verkar det som den tänder till.. kommer en grå puff ur avgasröret.. men inget mer.
Det finns ingen blåsa, så jag får nog dra sakta några gånger.
Finns det ingen möjlighet att koppla borrmaskinen till den så man slipper dra som en idiot från SOS, den med killen som ska starta sin utombordare.
Kanske värt att lämna ner till lokala stiga verkstan så de kan diagnostisera den.
Tömt den på bensin.
Slagit av överflödig olja från motorn. Jag misstänker att den ska vara mellan markeringarna. Den var dubbelt så full.
tagit bort luftfiltret för att se spjället.
Tagut ut stift och blåst rent i motorn och stiftet.
startgasat och dragit några gånger, gjort rent, gasat, dragit, rent, gas, drag, rent.....
fått ont i ryggen och gett upp för lunch.
Ibland så verkar det som den tänder till.. kommer en grå puff ur avgasröret.. men inget mer.
Det finns ingen blåsa, så jag får nog dra sakta några gånger.
Finns det ingen möjlighet att koppla borrmaskinen till den så man slipper dra som en idiot från SOS, den med killen som ska starta sin utombordare.
Kanske värt att lämna ner till lokala stiga verkstan så de kan diagnostisera den.
Hade tidigare en klippare som vart sur hela tiden. Enda sättet att starta var att dra 2 ggr med choke och sedan typ 10-15gr med minimalt tomgångsgaspådrag, sedan brukade han hosta igång. Tröttnade, sålde klipparn och köpte en ny Partner på en JemFix kampanj för några veckor sedan.