37 829 läst ·
24 svar
38k läst
24 svar
Tips ang. trimmertråd
http://www.grene.com/shop/action/product_12000_-12_10167_3177738__19957G143968_Trimmerhuvud+Erasure
Helnöjd med denna. Hämtar gammal slang på hydraulverkstaden.
Helnöjd med denna. Hämtar gammal slang på hydraulverkstaden.
Jag kan också tipsa att kokning fungerar, grannen köpte en massa Oregon-tråd, och blev lagom sur när han märkte att trådarna gick av efter 3-4 minuters körning.
Efter att jag tipsade honom om kokning så kan han nu använda samma trådar i ca en timme.
Efter att jag tipsade honom om kokning så kan han nu använda samma trådar i ca en timme.
Tanken är god med det huvudet. Jag har däremot skickat tillbaka ett tiotal till leverantören pga missnöjda kunder.
De har upplevt alldeles för stora vibrationer i maskinerna med det huvudet på. Oavsett hur noga dom varit med monteringen av slangen.. Det är feedback jag fått av 4-5 olika kunder som testat.
De har upplevt alldeles för stora vibrationer i maskinerna med det huvudet på. Oavsett hur noga dom varit med monteringen av slangen.. Det är feedback jag fått av 4-5 olika kunder som testat.
Hej Boltis jag har varit i kontakt med tillverkaren och Grene och näst intill alla de som skickats tillbaka
har varit monteringsfel pga att folk tyvärr inte läser instruktioner. Det är viktigt att huvudet sitter exakt i centrum
och att om man har 20 mm axel ska brickan ligga rätt, många av problemen har uppstått när brickan inte legat i
rätt läge.
Vad gäller centrering av slangen använder jag mina långfingrar för att justera slangen så den kommer lika långt in i handen på båda sidor, har fungerat varje gång jag bytt slang.
Är helnöjd med produkten och har nu fått info om att det kommer en mindre variant 2013 till mindre röjsågar.
har varit monteringsfel pga att folk tyvärr inte läser instruktioner. Det är viktigt att huvudet sitter exakt i centrum
och att om man har 20 mm axel ska brickan ligga rätt, många av problemen har uppstått när brickan inte legat i
rätt läge.
Vad gäller centrering av slangen använder jag mina långfingrar för att justera slangen så den kommer lika långt in i handen på båda sidor, har fungerat varje gång jag bytt slang.
Är helnöjd med produkten och har nu fått info om att det kommer en mindre variant 2013 till mindre röjsågar.
Tjena Massetasse!
Ska man vara ärlig så är det ganska svårt att montera ett sådant huvud fel. Har du bara rätt brickor o.s.v så är det svårt att lyckas med det. Och givetvis måste huvudet centreras för att fungera tillfredsställande. Det gäller ju alla typer av klingor osv.
Låter ju dessutom på dig att det verkar vara ganska många andra då som har skickat tillbaka dem.....
Är du nöjd med det huvudet skall du givetvis fortsätta med det, men du är nog den enda jag hört hittills =) Som sagt, har haft flera kunder, (som går in under kategorin "avancerad"/professionell användare om man nu skall kalla dem det, alltså folk som normalt sett vet vad dom sysslar med) som har haft en hel del åsikter om det där huvudet.
F.Ö så var Grene´s representant var här igår faktiskt och snackade lite. Vi halkade väl in lite på området och han sa väl själv det att alla var väl inte helt nöjda med det huvudet men att somliga tyckte det var guds gåva till röjarna, så det är nog en smaksak.
Ska man vara ärlig så är det ganska svårt att montera ett sådant huvud fel. Har du bara rätt brickor o.s.v så är det svårt att lyckas med det. Och givetvis måste huvudet centreras för att fungera tillfredsställande. Det gäller ju alla typer av klingor osv.
Låter ju dessutom på dig att det verkar vara ganska många andra då som har skickat tillbaka dem.....
Är du nöjd med det huvudet skall du givetvis fortsätta med det, men du är nog den enda jag hört hittills =) Som sagt, har haft flera kunder, (som går in under kategorin "avancerad"/professionell användare om man nu skall kalla dem det, alltså folk som normalt sett vet vad dom sysslar med) som har haft en hel del åsikter om det där huvudet.
F.Ö så var Grene´s representant var här igår faktiskt och snackade lite. Vi halkade väl in lite på området och han sa väl själv det att alla var väl inte helt nöjda med det huvudet men att somliga tyckte det var guds gåva till röjarna, så det är nog en smaksak.
På 70-talet lärde jag mig att koka framvagnsdetaljer i nylon till radiostyrda bilar för att få dom segare och därmed starkare. Annars är min erfarenhet att runda släta trådar tål "påkörning" bättre men att kantiga och taggiga trådar avverkar bättre. Och att starka motorer på låga varv är trevligare än motsatsen. T.ex är det ju rent underbart att köra med en fyrtaktshonda eller en stor skogsröjare i täta snår med ettåriga högörter.
En liten varning är nog på sin plats!!
Hydralslang är stålarmerad vilket innebär att det lossnar små ståltrådsbitar varefter den slits.
Betande djur kan få i sig det och skada magen.
Barfota barn är inte heller att rekomendera.
Hydralslang är stålarmerad vilket innebär att det lossnar små ståltrådsbitar varefter den slits.
Betande djur kan få i sig det och skada magen.
Barfota barn är inte heller att rekomendera.
Sökte lite för tips om en bra trimmertråd. Hittade inte riktigt något. Jag har en Husqvarna 128c, helt vanlig trädgårdstrimmer. Har tidigare använt deras tråd men har inte varit nöjd. Idag åkte jag upp till Jula på orten för att se vad dom hade för alternativ. Jag valde Oregon Nylium 2,4mm. Den vill jag slå ett slag för. Jag fick en helt ny trimmer upplevde jag det som, och en tråd som verkar hålla bra också. Starka rekommendationer.
https://www.skogsutrustning.se/tradgard/trimmerhuvud/huvud-i-aluminium-med-fast-trad-110980.html
https://www.skogsutrustning.se/trad...nylium-kvadratisk-255-mm-x-42-cm-295371e.html
eller
https://www.maskinklippet.se/trimmerlinor-knivar/oregon-flexiblade-trimmerlina-4-mm-x-26-cm/
på röjsågen. 4 mm tråd kan ta ner buskar och klena träd
Lite reklarm kanske
https://www.skogsutrustning.se/trad...nylium-kvadratisk-255-mm-x-42-cm-295371e.html
eller
https://www.maskinklippet.se/trimmerlinor-knivar/oregon-flexiblade-trimmerlina-4-mm-x-26-cm/
på röjsågen. 4 mm tråd kan ta ner buskar och klena träd
Lite reklarm kanske
Klicka här för att svara