Trädgårdsmaskiner
loppan99: [citat] Hejsan, jag undrar om du kommer ihåg var du köpte dessa nållager och vilken storlek det skall vara på dem?
OlaF: Sorry, läste slarvigt och trodde frågan var till mig.
mattias1343: Någon som har en tydlig manual eller äger en sådan klyv själv och vet hur ventilblocket och särskilt sliden med delar ska sitta monterat? Fått tillbaka min klyv efter att ha lånat ut den, handtaget hade rostat så de hade monterat ur sliden och tappat bort delar. Hur ska allt sitta och se ut?
Öland4ever: Du nämner Klippo modellnummer "2184". Får jag fråga - vad sitter det för kniv på klipparen idag? Jag ska inte påstå att det är en djungel vad beträffar "söknummer" till B&S motorer uppdelat på "model + type + code" då det mig veterligen bara suttit RAKA knivar, CROSS CUT knivar och KNIVTALLRIKAR på motorerna. Enl mig är cross cut kniven mest hållbar, fullt slipbar och ger bäst
Ulf52: Har haft en Bosch, större modellen med plastknivar. (Batteri) mitt omdöme är att elanslutna har mycket bättre kraft om man inte har en lättskött liten trädgård. Knivarna är dyra och slits snabbt.. avsevärt bättre med tråd.
Ulf52: [citat] Jag har undrat detsamma? Tack för att du förklarat hur det skall fungera.
Kalle_Banan: [citat] Tänkte att ryobis kanske är lite mildare och inte sprätter så mycket lort överallt.
Viktor Rolf: [citat] Tack än en gång och för ditt tålamod att hjälpa! Vattnet kommer från plaströret ovan för skruven.
Thomas_Blekinge: [citat] Förutom sådana: [bild] [bild]
Öland4ever: [citat] Det var nog (bevisligen) ett dåligt försök från min sida att (försöka) lura hela svenska folket att vi har medelhavstemperaturer 4 - 5 månader i sträck hela somrarna på Öland. Fakta däremot är att vi faktiskt hade så "varmt och torrt" i juli förra året på Öland så det inte fanns ett enda grässtrå att klippa!
Hep: Det blir säkert bra. Det viktigaste är att den delar upp pinnar i mindre bitar. Som nummer två ska man känna sig mäktigare än naturen medans man håller på. Den uppfyller förmodligen båda kraven.
TommyC: Jag har bara provat en version av knivtugg och var då tillräckligt klantig så att jag fick med en minimal sten som förstörde de två knivarna som användes i den kvarnen. Jag köpte nya knivar och återbördade kvarnen till ägaren. Det går nog att undvika stenar och så kan man ju slipa knivarna vid behov. Det var främst oljudet hos knivtuggen som gjorde att jag valde en valsversion. Jag
Rolle85: Klippo med Hondamotor OHV. Ibland men bara ibland När man ska dra igång den så ibland så stannar startsnöret och gör ont i handen. Visade sig att oljan var överfylld så jag tömde till rätt nivå. Kollade även krysskilen och den är intakt. Problemet kvarstår ibland, ibland inte. Vad ska man ge sig på som nästa steg?
Johan_79-10: [citat] Börja med att välta tillbaka klipparen, låt stå ca 1 timme. Kolla olje nivån. rengör alla kåpor och tvätta eller byt luftfilter. Prova att starta den Låt den gå tills den går normalt, utan rök. kolla oljan igen. Lycka till
ZipperSn: [citat] Skruvarna lossas nog lättast genom hålen skivan! Man verkade inte behöva ha nåt mothåll under!
jasula01: Kan det vara nåt fel på dekompressionsmekanismen? Med full kompression blir motorn svår att starta, eller ja, batteriet räcker inte till för att dra runt motorn. Kan inte funktionen på mekanismen på just din motor, men läs på lite så knäcker du det säkert.
jonaserik: Som sägs 2 plattjärn 25 X 5 mm och en lite längre bult och klämma fast det som är kvar på kanten. Ser lite rundat ut så böja dom lite kanske. Kan vara bra med ett par hål att fästa järnen i kanten med.gärna då genomgående och locknutsmutter. men nog svårt att borra på plats. Legering är mjukt som sägs så det gäler att känna sig för om man ska borra, slinter lätt.
mabron: Fundera på om eldrivna åklippare är något att ha. någon med erfarenhet i? dessa säljs för 30 t nya https://www.toro.com/sv-se/homeowner/lawn-tractors https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/grasklippare/akgrasklippare/batteridriven-akgrasklippare-027074/ sedan är ju prishoppet rejält.
Bongtor: Batteridrivna klippare är mycket lättare och trots drivning lär det skilja en hel del. Jag har enbart kört klippare utan drivning men om tomten hade varit kuperad hade det nog ändå varit bekvämt när du ändå ska handla. Kör själv med ego.s klippare och är mycket nöjd.
Roger Olzon: Har en stiga twinclip 50 S,där springfjädern är lös Är det någon som vet var man skall fästa fjärden På bilden är det nr 30,om den skall sitta i transmissionen eller någon annat ställe Mvh Roger
MultiMan: Så länge oljan uppfyller minst CD/SF-specifikationerna (som är det den ska ha enligt Husqvarna) och inte stått fuktigt i 10 år, så kan jag inte se något problem. Rak 30 är en katastrof när det är kallt så allt är bättre än det om den ska köras när det är nollgradigt. Multigrade 40 gör bara att den är lite tjockare som varm, sällan ett problem utom för supermoderna bilmotorer
jonaserik: Är det hydralisk kan det vara att handtaget som reglerar fram/back som har en ventil i sig inte öppnar som den ska. kärvar och när det blivit varmt så går den lätt. När den stannar på halva vägen, knacka med hammaren ventilpaketet. Med fjäder så ska ventilen öppna för återgång av oljan till tanken.
LaT: Kolla in att den går att köra som sug också Jag har en Meec ifrån Jula, suverän att suga upp löv eller att mulcha löven med.
Höghus: Nån som vet hur stort 36V batteri som ryms i denna? Kom original med 4Ah. Ryobi support har inte koll. /Höghus
ricebridge: Luftfilter ja. DET blir skitigt så det förslår på åkgräsklippare. Glömde det, sorry. Byt det inför varje säsong.
mattias1343: Idag fanns tid att fördigställa, tyvärr kunde jag inte uppbåda remmar lokalt, måste beställas och då gör jag det själv. Gräsklipparnasaren skulle ha 1600kr för remmen till knivarna och ca 800kr för den till hydrostaten. Han själv tipsa mig om remlagret och kan som det ser ut få båda för knappt 600kr. Men jag monterade gamla remmen idag för att testa. Ett lager i spännaren till