Kompis som berättar att motor till åkklipparen är svårstartad,får ta hjälp av bilbatteri,upplever att kompet är mycket högt,när han kört med elstarten kan motorn nästan "fastna" och kan får dra med dragskaft på svänghjulet för att komma förbi detta läge.Med lossat stift noll problem så inget mekaniskt stopp.Misstänker någon sorts fel med dekomp mekanism som ska gå in på låga varvtal och underlätta start?Någon med tips?Svänghjul som ruckat sig pga kass krysskil?När motorn väl startat funkar den klockrent.
 
Att svänghjulet har flyttat sig tack vare dålig krysskil tror jag ni kan ta bort i felsökningen då den fungerar klockrent när den startar.:)
Kanske tändningen har ändrat sig så den är mer högtänd ??
Vet ej om den kan justeras på just denna motorn.
Försök att få tag på någon handbok / sprängskiss på motorn så ser ni kanske om det finns någon dekomp mekanism och hur den fungerar isåfall.
Lycka till..:)
 
Tändpunkten är inte avsedd att vara ställbar på dessa motorer. Men om svänghjulet vridits en aning så blir det effekten. Jag skulle därför säga att en trasig kil till svänghjulet är en bra sak att kolla upp. Annars är frågan hur bra batteriet är. Dåligt batteri eller oxiderade kabelskor eller anslutningar kan göra att startmotorn får mindre kraft än avsett.
 
Om kilen har gått sönder helt borde svänghjulet snurra fritt av kraften och då fungerar inte motorn , (så blev det p moppetiden ialla fall :p).
Oftast går kilen av i 2 delar eller fler men den brukar inte slitas ut i sidled (bli smalare) men det är enkelt att kolla om man lossar svänghjulet.
Tror även som Avemo skriver att man ska kolla upp det elektriska..:)
 
  • Gilla
Alwi
  • Laddar…
Om svänghjulet lossnat så påverkar det inte hur tungt motorn går att dra runt vid låg hastighet när inte motorn tänder.
 
Det händer ibland att dekomp mekanismen inne i motorn hoppar ur sitt läge. Då blir det precis det här symtomen. Brukar även skramla/knacka lite om motorn om man får igång den. Dekompen ska när den funkar som det är tänkt öppna avgasventilen lite extra på lågavarv och vid start. För att motorn ska vara lättare att få igång. Det är bara å bita i det sura äpplet och plocka ur motorn och öppna den.
 
Micro skrev:
Om kilen har gått sönder helt borde svänghjulet snurra fritt av kraften och då fungerar inte motorn , (så blev det p moppetiden ialla fall :p).
Oftast går kilen av i 2 delar eller fler men den brukar inte slitas ut i sidled (bli smalare) men det är enkelt att kolla om man lossar svänghjulet.
Jag håller med om att det finns troligare förklaringar eftersom motorn går normalt när den väl startar. Men jag vidhåller att kilen är en möjlighet. Om muttern är ordentligt dragen kan svänghjulet hållas still i fel läge. Och om gnistan kommer för tidigt så påverkar det absolut hur tungt det är att dra runt motorn när det tänder. Det kan just bli ett tvärstopp därför att startmotorn vid det låga varvet inte orkar över dödpunkten efter gnistan. Vid högre varv kan motorn fortfarande gå någorlunda.
 
Hos mig var det samma sak. Då var det en ventil i förgasaren som var sönder och gjorde att bensin rann in i cylindern och gjorde det omöjligt att dra runt. När den gick så gjorde dan trasiga ventilen inte så mycket eftersom det skulle ju bensin igenom i alla fall.
 
Micro skrev:
Om kilen har gått sönder helt borde svänghjulet snurra fritt av kraften och då fungerar inte motorn , (så blev det p moppetiden ialla fall :p).
Oftast går kilen av i 2 delar eller fler men den brukar inte slitas ut i sidled (bli smalare) men det är enkelt att kolla om man lossar svänghjulet.
Tror även som Avemo skriver att man ska kolla upp det elektriska..:)
Kilen sitter inte där för att låsa svänghjulet utan för att se till att svänghjulet hamnar i rätt läge så tändningen blir rätt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Kilen sitter inte där för att låsa svänghjulet utan för att se till att svänghjulet hamnar i rätt läge så tändningen blir rätt.
Den låser ju svänghjulet automatiskt i rätt läge om kilen sitter på plats.;)
Utan kil hade svänghjulet kunnat roterat på axeln även om muttern klämmer åt.
 
Nej svänghjulet sitter kvar i alla fall titta tex på en skoter där sitter variatorn på en konad axel utan kil och överför över 100 hk.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ok då är det bara jag som har hadde otur i mina yngre dagar då..:D Kilen gick i småbitar och svänghjulet snurrade fritt på axeln.:D
 
Ja det gäller ju att man drar åt skruven som håller svänghjulet också annars sitter det säkert med kilen en stund.
 
Micro skrev:
Ok då är det bara jag som har hadde otur i mina yngre dagar då..:D Kilen gick i småbitar och svänghjulet snurrade fritt på axeln.:D
Otur eller ursäkta misstanken bristande erfarenhet. Det är inte så ovanligt i yngre dagar. Om man fått tag på fel kil eller har lite skräp i spåret så att svänghjulet rider på kilen i stället för att ligga an mot konan varvet runt så får det två följder. Det ena är att kilen mycket lätt går sönder och det andra är att svänghjulet kan snurra fritt när kilen går sönder. (Jag har själv varit ung och oerfaren mopedmek). Kilen är främst till för att hålla svänghjulet i rätt läge medan man drar åt muttern. Därefter är det konan som håller allt på plats.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
quick skrev:
Det händer ibland att dekomp mekanismen inne i motorn hoppar ur sitt läge. Då blir det precis det här symtomen. Brukar även skramla/knacka lite om motorn om man får igång den. Dekompen ska när den funkar som det är tänkt öppna avgasventilen lite extra på lågavarv och vid start. För att motorn ska vara lättare att få igång. Det är bara å bita i det sura äpplet och plocka ur motorn och öppna den.
Vad ska man leta efter?Det talas om ssk.lob på kammen känner någon till hur man fixar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.