Byggahus.se
Min Bosch AXT 25 har använts bra många timmar nu. Jag köpte den för 2500kr på tyska Ebay. Den var helt ny men hade ett hål i kartongen så den gick tydligen inte att sälja i butik...

Grenar med väldigt mycket löv eller barr fastnade ofta. Då gick det inte att dra ut grenen utan jag blev tvungen att plocka loss överdelen på maskinen. Efter min modifiering försvann det problemet... Bosch elverktygshölje, smutsigt, svart och grått, stötar, arbetsmiljö, perspektiv ovanifrån, indistinkta bakgrundselement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en kompostkvarn från clasohlson som jag använt i många år och är nöjd med, jag har malt väldigt mycket med den.
Den jag har är en äldre variant och inte riktigt samma som de har nu.
https://www.clasohlson.com/se/Kompostkvarn-Cocraft-HS2800N/p/41-2506
Just nu kostar dom 1799kr vilket är mycket kompostkvarn för pengarna.
Jag har kört den på en 10A säkring men rekommenderar 13A för bästa drift då den har en motor på 2800W.
 
S Staffan-N skrev:
Kör en Bosch med turbine cut, resultatet ser väl ungefär likadant ut som bilderna på biltemakvarnen, kanske lite mer krossat även vid färska grenar. Kladdar också igen när det är mycket bladmassa, om man får varva med tjockare grenar för att "dra ner" lövverket i kvarnen.

Komposterar fliset tillsammans med köksavfall i två varmkomposter. Bladmassa från beskärningar på sommaren bidrar även med kväve. Tömmer en av dem varje vår och alternerar vilken som fylls, så det avfall som ligger kortast i ligger 12 månader. Kan vara lite spår av flis i kompostmassan men det känns helt och att lägga på rabatterna, kvävegödslar ju även ordentligt på våren.

Har även två "trädgårdskomposter" i form av pallkragar men de händer knappt något med. Jag tror man antingen behöver varmkomposter eller mycket störr
S Spoz skrev:
Min Bosch AXT 25 har använts bra många timmar nu. Jag köpte den för 2500kr på tyska Ebay. Den var helt ny men hade ett hål i kartongen så den gick tydligen inte att sälja i butik...

Grenar med väldigt mycket löv eller barr fastnade ofta. Då gick det inte att dra ut grenen utan jag blev tvungen att plocka loss överdelen på maskinen. Efter min modifiering försvann det problemet... [bild]
Ursäkta gammal tråd, men vadi bestod modifieringen? Att mynningen går att lyfta av?
 
A ante4711 skrev:
Ursäkta gammal tråd, men vadi bestod modifieringen? Att mynningen går att lyfta av?
Ser ut som han tog bort den jobbiga "flaskhalsen" som gör att man inte ska kunna mala sina fingrar :D
 
  • Gilla
ante4711
  • Laddar…
Precis 🙂
Den sitter fast med några torx-skruvar. Tror att man behöver ha långa bits + lång, smal förlängare för att komma åt skruvarna.
 
  • Gilla
ante4711
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Jag har en kompostkvarn från clasohlson som jag använt i många år och är nöjd med, jag har malt väldigt mycket med den.
Den jag har är en äldre variant och inte riktigt samma som de har nu.
[länk]
Just nu kostar dom 1799kr vilket är mycket kompostkvarn för pengarna.
Jag har kört den på en 10A säkring men rekommenderar 13A för bästa drift då den har en motor på 2800W.
Kan du kolla på din CO/Cocraft kvarn vad den har för modellbeteckning?
 
Observera att båda kräver 16A eller 13A säkring. Jag har en äldre Stiga som liknar dessa men den är lite klenare och klarar sig på 10A säkring. Valskvarnar är ganska långsamma men har fördelen att dom inte låter lika illa som kvarnar med knivar. Jag föredrar den lägre ljudnivån och har inget problem med att jobbet tar lite längre tid.
 
T
T TommyC skrev:
Observera att båda kräver 16A eller 13A säkring. Jag har en äldre Stiga som liknar dessa men den är lite klenare och klarar sig på 10A säkring. Valskvarnar är ganska långsamma men har fördelen att dom inte låter lika illa som kvarnar med knivar. Jag föredrar den lägre ljudnivån och har inget problem med att jobbet tar lite längre tid.
Hej,
Håller med om att man inte behöver ha bråttom.
Har dock panikat vidare och hittat denna modell:
Finns oxå i en variant som heter FM4DD-MUL som kan käka mer grönt men då kan den inte spruta upp flis i en skottkärra.

Vilken tror ni på av dessa alternativ?
Jag fattar inte om man kan använda en FM4DD-MUL som en FM4DD eller om det är en fundamental skillnad
 
Det är ett tillbehör
Orange tillbehörssats för trädgårdsmulchmaskin med övre utmatningsränna, monterad på maskin framför staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en maskin med knivar vilket hörs på oljudet. Det går fortare än valskvarn men filmen visar inga grövre grenar. En nackdel med knivarna är att de lätt förstörs av en enda liten sten som kan slinka med.
https://se.forest-master.com/compact-4hp-electric-garden-mulcher/

Edit: ytterligare en nackdel med knivkvarnarna är att man måste trycka ner allt som ska malas. Valskvarnarna har en viss förmåga att dra i sig grenarna utan att man kontinuerligt trycker på, långt ifrån ideal funktion dock, de kommer ofta av sig och man får då trycka på lite.
 
T
Så en FM4DD-MUL modell klarar allt som en FM4DD gör med tillbehörssatsen för högt utkast alltså.
Jag hittar inte FM4DD-MUL på amazon. Kan man gissa att en FM4DD klarar allt som en FM4DD-MUL om man tar bort höga utkastet?
Det verkar vara exakt samma makin inuti själva "mal och hugg-verket" eller har jag fel?

Är denna forest-maste mer känslig mot småsten och annat är andra trädgårds kompostkvarnar med knivmodell?
 
Jag har bara provat en version av knivtugg och var då tillräckligt klantig så att jag fick med en minimal sten som förstörde de två knivarna som användes i den kvarnen. Jag köpte nya knivar och återbördade kvarnen till ägaren. Det går nog att undvika stenar och så kan man ju slipa knivarna vid behov. Det var främst oljudet hos knivtuggen som gjorde att jag valde en valsversion. Jag har ingen kunskap om FMM4DD, förhoppningsvis finns det några här som har det.
 
Redigerat:
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.