A
Allmäntvetgirig: Hittade du någon motor?
1 svar · 3,2k läst
E
emiiiil: Jo, här kan du köpa dom från sverige - https://stallningsprodukter.se/fallskyddsutrustning/raddning/tripoder/tripod-for-nedfirning-paket-20m/
1 svar · 2,2k läst
·
S
swirve: Känns som alla förslag är mycket större än typ wheel horse?! Jag har en Gilson hydro 16 som är lik en wheel horse. Den är nu 47 år gammal, men startar i alla väder. Används till klippning och plogning och allmän trädgårdstraktor. Funkar riktigt bra till plogning då den är rejäl o väger lite mer än en hq/stiga. Går såklart sönder med jämna mellanrum, men hittills har det
40 svar · 8,1k läst
·
L
lob: [citat] Jo det var så jag menade att de finns när de är drive. På min butik finns de oftare än så för oljorna är ingen storsäljare här. Om man kollar så står det ofta nån kvarglömd flaska i kemikalieskåoet. Om man köper den stora på 4 liter så räcker det till många byten.
10 svar · 5,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Gammal tråd men samma problem 2023. Jag har samma modell, Klippo Excellent S GCV (från 2010). Alltså en Honda GCV-motor. Den började strula vid kallstart för några år sedan. Helt död och sen startar den plötsligt drag 10-20 eller så. Inga problem att återstarta den varm. Problemet kan försvinna några månader för att komma tillbaka. Jag trodde ett tag det var dödmansgreppen så den
48 svar · 23,2k läst
·
haha5810
haha5810: [citat] Tack!! har bytt rem två gånger nu på min Excellent ... bägge för långa - satte dit en egen spännrulle häromveckan för att få nån slags drivning, men det håller nog inte i längden.
12 svar · 3,6k läst
L
lillie: Hej, Har en gammal Murray med 12,5hp briggs. Tändspolen gick sönder på den så jag köpte ny. Kollade först att det kom gnista vilket det gjorde så jag skruvade dit tändstiftet. Vevade och den bara puffade och ville nästa starta sen bara död. Ingen gnista alls längre. Verifierade genom att sätta den på annan gräsklippare och ingen gnista då heller. Jaha otur med ny spole kanske? Fick
0 svar · 1,4k läst
husägaren TS
husägaren TS: Jag har bytt botten några ggr,nya hål och m8 vagnsbult,aldrig nån bes, som sagt något
9 svar · 4,3k läst
MultiMan
MultiMan: Söker man på forum för klippare så står det uttryckligen att man absolut inte får använda bilens batteri för att starta, då brinner tändsystemet upp. Förmedlar bara vad jag hittade. Gällde Tecumseh. Baserat på övrigt innehåll, som allt går att hitta genom att googla, så är ventilerna ofta alldeles för glappa och det hindrar start. Efter justering startade Tecumseh direkt. Det
43 svar · 11,1k läst
·
Norrtull
Norrtull: [citat] Ett otroligt bra forum för handhållet i skogen. Va nere på Hva i veckan, jisses vilken villhöver feeling som infinner sig. Otroligt vad jag känner att jag bara måste ha efter det mötet.
4 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: det är inga problem för mig. Jag "slarvkrattar" löven upp längs häckar och buskar. Eklöv är dock mer problematiskt eftersom de förmultnar långsamt.
9 svar · 5,7k läst
Ö
Österlenare: [citat] kan vara så, det som [citat] kan säkert vara så, vill ju gärna vara HELT säker dock. På våra klippare slutar ju serienumret på 1997 ( borde ju vara tillv.året). Ringde Husqvarna men han som jag pratade med var ingen höjdare. Ska ringa runt lite mer. Som sagt en jäkligt bra maskin, värd att kolla upp. Hur svårt kan det vara, liksom! [/QUOTE]
3 svar · 2,8k läst
·
Z
zingo: Har en 18 år (!) gammal Honda UMK325E fyrtaktstrimmer som fungerat utmärkt helt utan underhåll fram till förra sommaren. Plötsligt tvärdog den efter c:a en kvarts röjning. Jag startade om den utan problem men efter en halvminut dog den igen. Så höll det på. Ibland kunde den klara sig ett par minuter men ibland bara 10-30 sekunder. Det verkade inte ha betydelse om jag hade full gas eller
0 svar · 1,9k läst
L
L A Axelsson: Kan gå att med en vinkelslip slipa bort det stukade.
6 svar · 4,6k läst
·
Bocken Bruse
Bocken Bruse: Även jag hjälper bl a vår samfällighetsförening med bl a gräsklippning. Men för att hålla min motion på en hyfsad nivå så kör jag fortfarande med gammal handrullande motorgräsklippare (Klippo Excellent H). Så min kunskap om åkergräsklippare är lika med noll. Men skulle jag personligen stå mellan en Stiga och en Husqvarna så skulle jag klockrent välja den sistnämnda dvs
1 svar · 3,8k läst
A
AndersS: Såg att det fanns 6" kedjor i 5-pack som troligtvis passar och för 130-200 kr. Sågar man lite kanske det är enklare att byta kedja vart annat år.
6 svar · 2,1k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Googlar och det stämmer 🙂 Tusen tack för hjälpen 🙏
4 svar · 1,2k läst
·
A
AndersS: Vinkelslip med lamellskiva, ta en 120 korn. Använder det även till klyvyxor, treudd röjsåg och trädgårdsredskap. Lamellskiva utvecklar mindre värme än vanlig slipskiva och därför bättre vid eggslipning.
4 svar · 1,8k läst
Bocken Bruse
Bocken Bruse: [citat] Elbilsköpare, eller batteribilsköpare som jag helst vill kalla dom, kommer nog alltid vara en liten förlorad grupp individer som hoppas på att varenda svensk kommun ska ha ett eget litet minikärnkraftverk som producerar hämningslöst med energi. De som idag var- och varannan vecka spränger i centralorterna kommer kanske att inrikta sig på minikärnkraftverk istället när de
13 svar · 2,5k läst
B
Bjober: [citat] Oj, det va ett litet hål. I min sortimenlåda med "alla" pluggar är nog m12 minsta.
17 svar · 20,0k läst
·
G
Göran_: [citat] Hittat felet. En liten konsol var böjd så att regleringen av förgasaren inte funkade som tänkt.
5 svar · 4,0k läst
J
jonaserik: Då tar du ett snöre och lägger om alla skivor som remmen ska gå över. Tänk då lite på att det finns en spännarm med hjul och en fjäder på som ska spänna upp remmen. Lämpligt att dra i spaken för att få drift och mäta runt, samt att dra av några centimeter. Remmen ska var lös vid frikoppling, det är en snikkonstruktion och finns på alla klippare.
5 svar · 2,7k läst
·
Bocken Bruse
Bocken Bruse: Här kan du läsa mer om VAR B&S gräsklipparmotorerna är byggda och producerade och vilka marknader resp motorer hamnar till slut. Automotive Technology: The Full Truth About Where Briggs and Stratton Engines are Produced!
3 svar · 2,5k läst
M
MagHam: Det där är ju en riktigt kraftfull maskin i samma division som t ex Cifarelli BL1200 (som jag har). Ja, man får en helt annan blåseffekt än leksakerna som säljs för vanligt trädgårdsbruk. Du kommer att kuna blåsa ihop strängar av högt gräs, men inte flytta stora högar.
3 svar · 1,9k läst
E
Erik Ny: [citat] Detta var längesen. Det är inte det problem som jag hade? Se början av tråden. Lycka till
18 svar · 20,8k läst
·
M
Manhunter: Googla modellnamn.
1 svar · 1,2k läst
L
Ladreva: [citat] OJoj, här var många tokigheter! Bilen fraktade bilar från Amsterdam till Egypten. Endast något hundratal av bilarna var bilar med batterier. Branden startade inte bland batteribilarna, det bildäcket var inte ens drabbat av brand, mest rester av släckarbetet och sot. Tomma Lijon batterier går att ladda, det krävs lite tålamod (Om det inte gått för lång tid) Men ja,
12 svar · 4,1k läst
C
camsi79: Tack för svar men det har löst sig. En butik i min stad hade en vajer för 200 kr. 🙂
2 svar · 1,3k läst
torparavgrund
torparavgrund: Jag röstar också på att knappen är kass. Det är lätt att ta reda på. Jag har sett liknande hos kunder flera gånger. Dra ut kabeln ut uttaget och lossa det som behövs för att inspektera knappen hela vägen runt. Eller bara byt den och hoppas. Ibland är de genomskinliga och man kan se om något tagit skada, men oftast är det bara svart plast. I min erfarenhet är skadad knapp fallet i
9 svar · 2,1k läst
·
Bocken Bruse
Bocken Bruse: jag gjorde ett inlägg i en annan tråd vad beträffar just "no name" gräsklippare som du kan läsa HÄR! Största problemet om man jämför de etablerade gräsklippartillverkarna typ Klippo/Husqvarna med alla "no name" tillverkare är att de etablerade tillverkarna använder motorer från tillverkare av kända ursprung typ Briggs & Stratton, Honda m fl. Medans "no name" tillverkare använder
1 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.