Hej!

Har en Stiga Ready som ryker om avgaserna, det kommer och går.Nållager i växellådan är bytt och under den reparationen hängdes den upp i en kran så att den hängde lodrätt med motorn nedåt.
Den har även stått still sedan förra sommaren.

Är det någon som haft liknande problem och har tips om vad det kan vara?

Hälsningar
Anders

Redigerat:
N NAndersT skrev:
Hej!

Har en Stiga Ready som ryker om avgaserna, det kommer och går.Nållager i växellådan är bytt och under den reparationen hängdes den upp i en kran så att den hängde lodrätt med motorn nedåt.

Är det någon som haft liknande problem och har tips om vad det kan vara?

Hälsningar
Anders
Jag hade precis samma problem med min för två veckor sen. Visade sig att oljan va full med bensin, troligtvis för att jag inte stängt bränslekranen. Har nu nytt olja och ska provköra imorgon för o se om problemet kommer tillbaka eller om det räcker att stänga bränslekranen mellan klippningarna.

• Gilla
NAndersT
  • Laddar…
Precis klippt gräsmattan, tar knappt en timme men inga tecken på rök eller ojämn gång som innan så oljebytet gjorde nytta.

• Gilla
NAndersT
  • Laddar…
Den här har tydligen slutat ryka, en teori är att vevhusventilationen blev tät av olja när den hängde och detta orsakade att olja tryckets upp i förbränningsutrymmet, när den nu stått har oljan som orsakde igensättningen runnit tillbaka.
Återkommer efter att maskinen körts mer.

Hälsn.
Anders

• Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
N NAndersT skrev:
Den här har tydligen slutat ryka, en teori är att vevhusventilationen blev tät av olja när den hängde och detta orsakade att olja tryckets upp i förbränningsutrymmet, när den nu stått har oljan som orsakde igensättningen runnit tillbaka.

Hälsn.
Anders
N NAndersT skrev:

Hälsn.
Anders
N NAndersT skrev:

Hälsn.
Anders
Maskinen hade en dålig växellåda p.g.a sliten axel, vilket innebar att drivningen slutade fungera. Shimsade upp den ett par gånger men det gick ett tag och sedan var det samma problem, slutade med att vi svetsade fast remskivan mot axeln. Men inte heller detta hjälpte så gräsklipparen är nu såld.
Avlutar därför denna tråd.

Hälsn.
Anders

N NAndersT skrev:
Hej!

Har en Stiga Ready som ryker om avgaserna, det kommer och går.Nållager i växellådan är bytt

Hälsningar
Anders
Hejsan,
jag undrar om du kommer ihåg var du köpte dessa nållager och vilken storlek det skall vara på dem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.