Är i färd med att bygga en kompost. Då det klipps en hel del grenar, kvistar etc. funderar jag kompostkvarn. Känns onödigt att åka till tippen med allt man klipper ner och skulle önska kunna "mala" ner ris och grenar så det blir jord.
Vad ska man ha, kvarn med knivar eller vals? Som jag förstår det blir det mer finhackat med kniv och lite grövre med vals. Spontant känns kvarn som ett mer hållbart alternativ. Knivar blir slöa och knäcks.
Men jag vill ju inte ha för stora rester av grener som en vals kanske medför.
Vad ska man ha, kvarn med knivar eller vals? Som jag förstår det blir det mer finhackat med kniv och lite grövre med vals. Spontant känns kvarn som ett mer hållbart alternativ. Knivar blir slöa och knäcks.
Men jag vill ju inte ha för stora rester av grener som en vals kanske medför.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Ganska billigt https://www.biltema.se/fritid/tradgard/komposter/kompostkvarn-s-2501-2000035540Düsseldorff skrev:
Kommer ju inte gå tusen timmar om året, så den kommer kanske hålla ett tag?
Jag har biltema kvarnen sen 3-4år tillbaka och är nöjd med den.
Den är tyst (gränsfall hörselkåpor) men det blir ganska grovmalet material.
När grannen drar igång sin knivmaskin tar jag däremot på mig mina kåpor.
Allt material går inte smidigt ner i kvarnen. "Blöta" kvistar (stor andel löv tex) kan gegga ihop lite kring valsen så man får backa lite för att det ska släppa, och hagtornshäckem är ett jävla elände att mala. Den är av segt material och taggarna gärna fastnar i allt.
Men du generellt så äter maskinen vanliga buskar och sly utan problem och det är en otrolig skillnad i volym på en hög kvistar och färdigmalet, oavsett vad man gör av resterna.
Allt material går inte smidigt ner i kvarnen. "Blöta" kvistar (stor andel löv tex) kan gegga ihop lite kring valsen så man får backa lite för att det ska släppa, och hagtornshäckem är ett jävla elände att mala. Den är av segt material och taggarna gärna fastnar i allt.
Men du generellt så äter maskinen vanliga buskar och sly utan problem och det är en otrolig skillnad i volym på en hög kvistar och färdigmalet, oavsett vad man gör av resterna.
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Intressant att du har den kvarnen jag länkade tillUnikt namn skrev:
Jag har biltema kvarnen sen 3-4år tillbaka och är nöjd med den.
Lite bitar i jorden är inget negativt.
Och merparten av kvist/gren används som marktäckare. Det mjuka komposteras direkt, behöver inte malas. Och lite hamnar i säck till återvinningen. Även jag en Biltema.
Man börjar med det klena och går mot grövre så behöver man inte snabbjustera valsmothållet mera än 1-2 gånger under ett arbete.
Och merparten av kvist/gren används som marktäckare. Det mjuka komposteras direkt, behöver inte malas. Och lite hamnar i säck till återvinningen. Även jag en Biltema.
Man börjar med det klena och går mot grövre så behöver man inte snabbjustera valsmothållet mera än 1-2 gånger under ett arbete.
Om man ska köpa en kvarn någon annanstans ifrån vad pratar vi för prisklass då? pratar vi kvarn för 5000kr för en mycket bättre kvarn?A AndersS skrev:Lite bitar i jorden är inget negativt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 918 inlägg
Biltemas kvarn har vunnit bäst i test hos råd och rön.
Har själv en, kan tugga i sig säkringar om man råkar mata den med nått för tjockt.
Har själv en, kan tugga i sig säkringar om man råkar mata den med nått för tjockt.
Jag har inte frågat grannen hur deras material blir så kan tyvärr ej jämföra. Men jag hade innan jag själv skaffade kvarn förväntat mig mer åt sågspånshållet oavsett vad jag stoppar in.M m@nge skrev:
Med facit i hand har det visat sig att resultatet beror mer på vilken sorts träslag jag stoppar ner i kvarnen, och om det får torka någon vecka eller är mer färskmalet. Något sågspån blir det dock absolut inte.
Generellt, ju torrare kvistar desto mindre fraktioner blir det. Är det segt och färskt, som haggtornshelvetet, så blir det mer tuggade längder. Var ute och tog några bilder på en hög som maldes i början av sommaren.
"Sly", hade antagligen blivit "krossad" om den varit ännu torrare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Segare kvist"
Logga in
Skapa konto
Högen:
Logga in
Skapa konto
Att köra materialet flera gånger har jag bara provat enstaka gång. Det blev ingen märkbar skillnad.
Det vore kul att höra erfarenheter från en kniv-maskin.
Min maskin tuggar inte säkringar, men jag kör inte långpass med <40mm kvistar. Uppåt 45min har jag kört som längst, lejonparten av materialet kring 10-20mm.
Jag kan absolut rekommendera biltemakvarnen (den större) även om resultatet blir grovt. Har dock inga andra referenspunkter.
Den tuggar bra, är hyggligt billig (betalade 1700 för min) och ungarna får inte hörselskador om de springer fram utan hörselkåpor medan man arbetar.
Men ha rimliga förväntningar på resultatet.
"Förmultnar snabbt" skulle jag inte säga att det gör, även om jag också är en dålig kompostör.
Det funkar dock ypperligt för att bottenfylla tex en pallkrage.
Min maskin tuggar inte säkringar, men jag kör inte långpass med <40mm kvistar. Uppåt 45min har jag kört som längst, lejonparten av materialet kring 10-20mm.
Jag kan absolut rekommendera biltemakvarnen (den större) även om resultatet blir grovt. Har dock inga andra referenspunkter.
Den tuggar bra, är hyggligt billig (betalade 1700 för min) och ungarna får inte hörselskador om de springer fram utan hörselkåpor medan man arbetar.
Men ha rimliga förväntningar på resultatet.
"Förmultnar snabbt" skulle jag inte säga att det gör, även om jag också är en dålig kompostör.
Det funkar dock ypperligt för att bottenfylla tex en pallkrage.