Trädgård allmänt
Workingclasshero: Man ser ju klart och tydligt att övre raden sten har skjutit ut. Det kommer bara bli värre om man inte gör något åt det först. Gräv ut ordentligt bakom och förankra stenarna långt in. Fundera sen på vad ni kan göra för att höja muren erfoderliga 50cm så att det blir snyggt, och bakom det fyller ni på med jord, då blir det planare uppepå mot huset. Det kanske kräver bygglov....
AH65: [citat] I denna tråd kanske det passar att undra om man måste foga med stenmjöl runt huset? Ngn som har koll? Kanske ngn som vet vad boverket säger? Eller vad som anses vara ett "fackmannamässigt utförande"?
Ingrid HB: Jättetack för tipset. Så blir det. Andra alternativ är för omständliga. Tack från Ingrid
Hellreänbra: Vi har en massa krukor med diverse växter (tomater mm) och så håller ett växthus på att rota sig i trädgården så ett bevattningssystem kommer det garanterat att bli. Bevattningen blir säkert mer effektivt också, som du skriver. Sedan vore det gött om man också hade ett förråd med vatten till gräsmatta, buskar etc när det är torrt väder. Jag har inte landat i något beslut än om
JPG1: [citat] Okej jag tar och kikar in den tråden. Tack för tipset och svaret!
Kjell_G: När hammocken placerades vid planket och fick ett litet tak verkade det som en bra idé- nu, några år senare, är det inte många gånger den använts. Flyttade den idag och tänkte riva taket men när plasten kom bort tänkte jag att ramverket kanske kunde bli stöd till nån växtlighet Tips och idéer tack. Rakt söderläge men skugga från eftermiddag. Bild på hammockens nya plats -
mnemanic: Hej, Jag tänkte anlägga en basketplan i trädgården vid vårt pittoreska lilla torp:rofl: Har fått OK från min partner men känner ändå att den här plattan eller vad det nu blir gärna får fylla fler behov än bara korgboll. Jag tänker tex att det kan vara bra för bilen att stå där på vinterhalvåret istället för på en gräsmatta. Kanske kan man då också ha någon form av
Klicka: Funderar på att stryka mitt staket med slipersolja för att få det riktigt svart. Stolpar + staketreglar är av tryckat virke. Jag har inte köpt material för staketspjälorna ännu. Skulle det funka lika bra med otryckta spjälor om man använder slipersolja? Tänkte om jag oljar in staketet med några års mellanrum så borde spjälorna hålla länge fast de är otryckta?
Hêso3: [citat] Tack för tipset! Blev en vanlig studsmatta pga andra projekt som behövde prioriteras. PS: missade ditt inlägg men svarar hellre sent än inte alls :)
David777: [citat] Jag har köpt hem gabioner från vidaxl, har tänkt att bygga total 15mx0.5mx1m i en slänt vi har på tomten. Har läst diskussioner om både ytbehandling och tjocklek på tråden. Vi beställde först hem en 3m sektioner från Vida för att känna och klämma lite. Tycker att kvaliten känns helt OK (3.5mm tjocklek på tråden), och vi kommer inte få någon salt på gabionerna så jag
HomeboY: [citat] Bara två stycken men man kan nog göra ännu fler om man vill. Jag ställde dom bredvid altan på gräset bara, orkade inte gräva ner dom. Kom ihåg att lägga något över så det blir mörkt, papp eller något med glipor så dom tar sig in. Ett annat tips är att se till att det inte finns något annat mörkt de kan krypa in i och gömma sig. Hos oss har de en förmåga av att gömma
tompski: Hej, Jag står inför en större trädgårdsrenovering och tänkte försöka bygga bort en del ljud från vår otroligt högljudda granne. Barnen som plaskar i deras pool låter ungefär 10% av den högljudda hanen i familjen så nu är det dags att göra något åt det. Vi kommer att bygga en friggebod ganska nära tomten som kommer att sträcka sig ca: 6 meter längs med tomterna. Det är
HerrBlank: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Mitt första inlägg här… Våran framsida på huset skulle behöva åtgärdas. Muren är sned, gräsmattan lutar som aldrig förr och asfalten på garageuppfarten börjar ge upp. Men vi kommer inte fram till hur vi vill ha det, min fru vill ha en trappa i mitten vid ytterdörren, jag är tveksam, sen gillar vi att de är insynsskyddade buskar
Bullper: [citat] Bumpar upp tråden för att höra hur det gick ? Blev det nån bullervall? Om ja, vad använde du för material osv ?
Harald Blåtumme: Stort tack! Det saknades en viktig komponent och det var denna!
a.o.f: [citat] Hoppades att du skulle svara då du verkar väldigt kunnig.
halper: [citat] Har också Gardenas liknande som förfilter när jag pumpar regnvatten. Kan vara lite tallbarr och bitar av mossa i de där tankarna …
yonna: Du kan försöka redan i augusti. Fixa ett gäng nya (strax efter att de tänt) till våren också. Men gör inte som jag som satte dem i torvblock ett år och glömde bort dem... Ett par år senare, då plantorna blivit jättefina, gick det inte att få upp dem med rötterna ur torven. Där står de än idag, i en salig blandning tillsammans med otillgängligt rotogräs, klipps rätt över med
imported_Benno: Det är hårt uppstyrt hur de ska hanteras idag då de betraktas som farligt avfall. Kreosot som är starkt cancerogent tas lätt upp av kroppen genom huden. Inget man vill hantera om man slipper och ännu mindre ha i sin trädgård som var vanligt förr. Tyvärr är vår uteplats byggd av telefonstolpar så det blir besvärligt att bli av med den.
Plutus: Hästgödsel brukar man kunna få hämta gratis hos stall, nackdelen är att det kommer med lite ogräsfrö
Düsseldorff: [citat] Det enklaste är om du ser att någon frukt håller på att skifta färg, då är de inte mogna ännu. Annars får du helt enkelt avgöra om du tycker att de smakar gott eller inte. Om smaken påminner om grön paprika är de sannolikt inte mogna. Men vissa chilisorter äter man oftast omogna, för att de är godare då. De flesta blir dock bäst när de mognat helt, gärna med hjälp av
Harmagedon: Jag har en grej som du kan prova som har funkat för mig. Jag vattnade igenom det svampangripna området med rotvattnare ett par dagar. (stack väldigt tätt i hela häxringen) Sedan vattnade jag ner Atamon. Väldigt vetenskaplig bladning med en halv liten flaska i tioliters kanna. Upprepade proceduren en vända.
jake_plisken: [citat] Det verkar inte så. Min är grå och svart och den i länken är ju gul och svart. Jag är tveksam till att de skickar med premiumslangen till slangvindorna (för att inte de ska bli orimligt dyra).
Anonymiserad 175604: [citat] Jag brukar ha pilfinkar och gråsparvar i växthuset, ibland har jag fått släppa ut någon på morgonen. Det är väl skönt att sova där i lugn och ro. Det är mycket bär på buskarna i år, så det är nog ett mer av ett tecken på gott om mat i kombination med att någon fattat tycke för just ditt uterum.