16 737 läst ·
24 svar
17k läst
24 svar
Slangvinda för 20-25 m 1/2” slang, vilken?
Sida 1 av 2
Vad har ni för erfarenheter av automatiskt inrullande slangvindor för utomhusbruk? Jag ska ha en vinda med 20-25 m slang i trädgården och den kommer sitta utomhus i söderläge. Finns många fabrikat och priser. Billigt kanske är riktigt billigt men jag vill ha nåt där både vinda och slang klarar solen och som går att manövrera utan att rycka och slita.
Produkter som diskuteras: "Slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Köpte en Gardena Roll-Up 35m för 7 år sen, den funkar utan problem varje gång och har suttit ute året runt, så den fryser den vintern, men den har aldrig skadats av det. Solen verkar inte vara något problem heller.
Kompletterade med en 15m variant till andra sidan huset för ett par år sen och den är lika bra.
5 stjärnor från mig.
Kompletterade med en 15m variant till andra sidan huset för ett par år sen och den är lika bra.
5 stjärnor från mig.
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag har en Kärcher sen två säsonger tillbaka. Ingenting att klaga på! Jag är jättenöjd! Frågan jag har ställt mig är varför jag inte skaffade någon tidigare....
Jag stod i valet och kvalet mellan en Gardena och Kärcher när jag köpte min. Kärcher kändes mer gedigen och mer lätthanterlig t.ex vid inrullningen av slangen. Mjukt och fint, löper bra, inga hugg.
Jag stod i valet och kvalet mellan en Gardena och Kärcher när jag köpte min. Kärcher kändes mer gedigen och mer lätthanterlig t.ex vid inrullningen av slangen. Mjukt och fint, löper bra, inga hugg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Har också en Gardena 35m. Riktigt bra, nackdelen är att det är tryckfall i den långa och tunna slangen jämfört med en kortare som jag har. Och trögare att dra ut än de som har en manuell vev
Jag har en grå/vit så det är lite snyggare än en blågrön eller gul
Jag har en grå/vit så det är lite snyggare än en blågrön eller gul
Har länge funderat över att köpa en slangbox, men aldrig känt att det är värt tusenlappar för att få inrullningen automatiskt.
Men efter x antal förstörda slangar och ett jäkla slit varje gång man ska få in och ut slangarna så köpte jag nu en Gardena 35m slangbox. 1500spänn
Och jag kan inte förstå att jag inte köpt det tidigare!?
Är ju så sjukt smidigt och slangen är av bra kvalitet.
Tveka inte utan bara köp.
Men efter x antal förstörda slangar och ett jäkla slit varje gång man ska få in och ut slangarna så köpte jag nu en Gardena 35m slangbox. 1500spänn
Och jag kan inte förstå att jag inte köpt det tidigare!?
Är ju så sjukt smidigt och slangen är av bra kvalitet.
Tveka inte utan bara köp.
Jag handlar helst lokalt om det är rimliga priser. Tyvärr är det alldeles för stora prisskillnader på 25 m Gardena mellan lokalt och flera andra leverantörer. Jag hade precis beställt från Bauhaus, som inte finns på min ort, när reklamen kommer från Granngården att de sänker priset på den samma med 600:- Granngården finns här där jag bor och rätt pris från början hade gett dem en affär.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Slangvindor & slangvagnar
Vårt utbud av slangvindor och slangvagnar är designat för att förenkla din vardag, oavsett om du behöver vattna trädgården, tvätta bilen eller utföra mer industriella uppgifter. Med lätthanterliga, robusta och väldesignade produkter kan
Läs mer
Efter använt denna Gardena slangrulle ett tag kan jag störa mig på att den har för lätt att slå halvknut på sig själv och strypa flödet. Känns som slangen skulle behövt nån procent stabilare stomme för att matcha förväntningar och resten av utrustningen. Det är väl utvecklingsavdelningens bidrag till bättre ekonomiskt resultat som visar sig.
Jag har samma erfarenhet om Gardena.O Olaf3 skrev:Efter använt denna Gardena slangrulle ett tag kan jag störa mig på att den har för lätt att slå halvknut på sig själv och strypa flödet. Känns som slangen skulle behövt nån procent stabilare stomme för att matcha förväntningar och resten av utrustningen. Det är väl utvecklingsavdelningens bidrag till bättre ekonomiskt resultat som visar sig.
Jag måste nu köpa ny slang efter att min robotgräsklippare klippte av slangen i somras och tänkte hitta en styvare slang som inte slår knut på sig lika lätt men vet inte vilken jag ska köpa. Gardena får ju alltid bäst i test och det är svårt att läsa sig till att någon annan slang skulle vara bättre.
Är det någon som har tips på bättre slang än Gardenas? Dvs som inte slår knut på sig själv lika lätt?
Mvh Jacob
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Tack för frågan! Nu vet jag vad jag ska köpa också!O Olaf3 skrev:Vad har ni för erfarenheter av automatiskt inrullande slangvindor för utomhusbruk? Jag ska ha en vinda med 20-25 m slang i trädgården och den kommer sitta utomhus i söderläge. Finns många fabrikat och priser. Billigt kanske är riktigt billigt men jag vill ha nåt där både vinda och slang klarar solen och som går att manövrera utan att rycka och slita.
Ser att Biltema nu har en liknande slangvinda som Gardena i tråden men för 600:-. Verkar vara ny för i år i deras sortiment. Tvivlar på att den kan göra lika bra jobb men det är vad jag tror på förhand om deras grejer. Nån som hunnit prova den?
Gardena har flera modeller på slang, jag har 2 och dom beter sig väldigt olika. Den ena viker sig, den andra inte. Båda 1/2 tum.J jake_plisken skrev:Jag har samma erfarenhet om Gardena.
Jag måste nu köpa ny slang efter att min robotgräsklippare klippte av slangen i somras och tänkte hitta en styvare slang som inte slår knut på sig lika lätt men vet inte vilken jag ska köpa. Gardena får ju alltid bäst i test och det är svårt att läsa sig till att någon annan slang skulle vara bättre.
Är det någon som har tips på bättre slang än Gardenas? Dvs som inte slår knut på sig själv lika lätt?
Mvh Jacob