Byggahus.se

Ljudabsorbering mot granne

1. T
    Medlem · Skåne · 19 inlägg

tompski

Medlem
    Hej,

Jag står inför en större trädgårdsrenovering och tänkte försöka bygga bort en del ljud från vår otroligt högljudda granne. Barnen som plaskar i deras pool låter ungefär 10% av den högljudda hanen i familjen så nu är det dags att göra något åt det.

Vi kommer att bygga en friggebod ganska nära tomten som kommer att sträcka sig ca: 6 meter längs med tomterna. Det är övriga 14 meter som jag behöver lite råd och tips kring. Deras tomt ligger ca: 80 cm över vår då de har trädäck och pool på tomten mot oss. Det staket som finns där idag slutar vid deras bröstkorgar så allt prat etc. när de står upp är som de är inne hos oss. Vi har idag en thujahäck som skymmer insyn på vår tomt men jag funderar på vad jag kan göra antingen istället för eller bakom thujahäcken för att städa bort mer ljud.

Någon som har erfarenhet och hur ni gjorde för att få bort vanligt trädgårdsljud från grannen?

Jag bortser gärna från tips/tankar etc. gällande bygglov då planket behöver vara ca: 2.60 så är jag medveten om att det säkert kommer vara svårt för kommunen att gå med på. Men om jag inte har någon plan så har jag inte heller något att prata med kommunen om.

- Jag har tittat på ett större plank med någon form av poröst material i för att vara ljuddämpande
    - Jag har funderat på gabioner med sten
    - Jag har funderat på gabioner med torv/jord (Detta är just nu huvudspåret)

Har ni några tankar eller tips för vidare läsning eller egna erfarenheter i detta ämne så tar jag tacksamt emot det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.