I januari så gick jag förbi lite olika frön på Lidl och plockade på mig chilifrön. Idiotiskt nog så pillade jag bara ned dem i drivhusen och slängde förpackningen
. Nu har chilisarna varit gröna lääääääänge och är rejält stora. Så frågan är, vad kan detta vara för sort? Är det måhända en grön sort?
Satte 15 frön och alla har faktiskt tagit sig så är många hundra chilisar på väg så är lite roligt att jag inte har en aning om vad det är och när de är mogna 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du låter dem mogna och sedan torkar och mal dem så får du chilipeppar för en lång tid framåt!H husdrommaren skrev:
Vet dock inte vilken sort det kan vara. Men det kanske inte är så viktigt om de funkar som krydda ändå?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 145 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 145 inlägg
Det enklaste är om du ser att någon frukt håller på att skifta färg, då är de inte mogna ännu. Annars får du helt enkelt avgöra om du tycker att de smakar gott eller inte. Om smaken påminner om grön paprika är de sannolikt inte mogna. Men vissa chilisorter äter man oftast omogna, för att de är godare då. De flesta blir dock bäst när de mognat helt, gärna med hjälp av mycket sol.H husdrommaren skrev:
Klicka här för att svara