Hej!
Jag försöker förstå varför gräset inte vill växa på en del av gräsmattan och började idag inspektera jorden under. Är det någon som vet vad detta vita (mögel) är ? Har haft det på andra ställen i trädgården men där har jag grävt upp och bytt ut jorden, men det kanske inte är det enda alternativet för att bli av med det ?
Jag försöker förstå varför gräset inte vill växa på en del av gräsmattan och började idag inspektera jorden under. Är det någon som vet vad detta vita (mögel) är ? Har haft det på andra ställen i trädgården men där har jag grävt upp och bytt ut jorden, men det kanske inte är det enda alternativet för att bli av med det ?
Bästa svaret
Det är nog någon häxringsbildande svamp. Det finns flera olika arter som gör så, t ex vårmusseron, men då borde du nog ha sett vita svampar där i våras.
Det är i alla fall inte lätt att bekämpa. Byta ut jorden som du har gjort hjälper men det blir så mycket grävande och inte får man med sig allt heller. Jag provade förra året att gräva upp jorden bit för bit och låta den ligga i blöt i murarbaljor någon månad. Sedan hällde jag tillbaka jorden och fortsatte med ett par baljor till osv. Tanken är att mycelet skulle dö av blötläggningen. Jag vet inte än om det är en bra idé eller inte eftersom jag inte fått igång gräset än på de behandlade ytorna....
Det är i alla fall inte lätt att bekämpa. Byta ut jorden som du har gjort hjälper men det blir så mycket grävande och inte får man med sig allt heller. Jag provade förra året att gräva upp jorden bit för bit och låta den ligga i blöt i murarbaljor någon månad. Sedan hällde jag tillbaka jorden och fortsatte med ett par baljor till osv. Tanken är att mycelet skulle dö av blötläggningen. Jag vet inte än om det är en bra idé eller inte eftersom jag inte fått igång gräset än på de behandlade ytorna....
Tack, då vet jag vad det kanske är och får läsa vidare och prova mig fram.svartöra skrev:
Det är nog någon häxringsbildande svamp. Det finns flera olika arter som gör så, t ex vårmusseron, men då borde du nog ha sett vita svampar där i våras.
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Hur ofta vattnar du gräsmattan?
Knappt så jag har koll på det, eftersom det inte är regelbundet. Men kan hända att jag släpar runt vattenspridaren när jag har haft den ute för att vattna trädgårdslandet, men brukar ofta vara när det varit torrt länge. Och då brukar jag inte ha vattenspridaren på så länge. 5-10 min på varje ställe.V Vinkel Volten skrev:
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Ok. En vanlig orsak till svampsjukdomar i gräsmattan är för lite vatten för ofta. Vattnet kommer inte ner i jorden och gräsets rötter vänder därför upp mot ytan. Gräset blir svagare och svamparna tar över.
Du kan pröva att hålpilslufta gräset så vattnet lättare kommer ner i jorden så kanske det kan hjälpa mot att problemet kommer tillbaka igen.
Vet tyvärr inte hur du blir av med just den svamp du fått men kanske kan du slippa få tillbaka den.
Du kan pröva att hålpilslufta gräset så vattnet lättare kommer ner i jorden så kanske det kan hjälpa mot att problemet kommer tillbaka igen.
Vet tyvärr inte hur du blir av med just den svamp du fått men kanske kan du slippa få tillbaka den.
Tack! Har lerjord, vet inte om det kan bidra till det med.V Vinkel Volten skrev:Ok. En vanlig orsak till svampsjukdomar i gräsmattan är för lite vatten för ofta. Vattnet kommer inte ner i jorden och gräsets rötter vänder därför upp mot ytan. Gräset blir svagare och svamparna tar över.
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Är den torr så kan det absolut bidra. Blir som en tjock skorpa som vattnet inte kan ta sig igenom oavsett hur mycket vatten som tillförs.
Har du torr lerjord (jorden en bit ner är som sten som smular sönder när du klämmer på den) kan du pröva att dressa efter du piphålsluftat och raka ner dressen i hålen. Det hjälper till att luckra upp jorden och göra den mer porös så vatten kan ta sig ner.
Har du torr lerjord (jorden en bit ner är som sten som smular sönder när du klämmer på den) kan du pröva att dressa efter du piphålsluftat och raka ner dressen i hålen. Det hjälper till att luckra upp jorden och göra den mer porös så vatten kan ta sig ner.
Jag har en grej som du kan prova som har funkat för mig. Jag vattnade igenom det svampangripna området med rotvattnare ett par dagar. (stack väldigt tätt i hela häxringen) Sedan vattnade jag ner Atamon. Väldigt vetenskaplig bladning med en halv liten flaska i tioliters kanna. Upprepade proceduren en vända.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden