Hej
Hade en klåpare till markentreprenör som använde "vanlig" matjord till att anlägga tomten.
Efter 4 veckor ser det ut så här.
Är det något farligt ogräs till synes och hur bekämpar man eller vad göra?
 
  • Tomt med ogräs, nybyggt hus i bakgrunden och en blå container märkt "Centralen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Kommer alltid börja växa ogräs i otäckt jord så länge det finns tillräckligt med fukt ljus och värme?? Antingen täcker man jorden eller så planterar man något som konkurrerar ut ogräset. T.ex. gräs.

Vad tänker du att han skulle använt? Värmebehandlad krukjord?
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
H halj skrev:
Kommer alltid börja växa ogräs i otäckt jord så länge det finns tillräckligt med fukt ljus och värme?? Antingen täcker man jorden eller så planterar man något som konkurrerar ut ogräset. T.ex. gräs.

Vad tänker du att han skulle använt? Värmebehandlad krukjord?
ok vad är bäst att göra då- Ta bort, köra jordfräs och sedan så gräs. Eller skall man lägga lite finjord först? Tips på hur jag går tillväga tas tacksam emot
 
martin7805 martin7805 skrev:
Hej
Hade en klåpare till markentreprenör som använde "vanlig" matjord till att anlägga tomten.
Efter 4 veckor ser det ut så här.
Är det något farligt ogräs till synes och hur bekämpar man eller vad göra?
Hej, så ser det ut hos alla i vårt nybyggda området som tagit hem jord och bara låter det ligga, precis som redan svarat. Om det inte kommit med ogräs i jorden så kommer det ganska snabbt ifrån jord i området. Man bör så direkt man får hem jorden för att undvika detta. Men nog är det lite skillnad på vad man fått med jorden i form av ogräs. Det kommer bli svårt att få detta bra tyvärr, sett många grannar med samma problem, Jag skulle byta jord och så anlägga direkt

martin7805 martin7805 skrev:
Hej
Hade en klåpare till markentreprenör som använde "vanlig" matjord till att anlägga tomten.
Efter 4 veckor ser det ut så här.
Är det något farligt ogräs till synes och hur bekämpar man eller vad göra?[/QUOT
 
Byta jord? Det låter absolut inte rimligt.
Titta på hur folk som odlar gräs på riktigt gör.
Harva ett gäng gånger och så sedan. Personligen skulle jag nog inte varit så petig. Jag skulle nog klippa ogräset och så gräs senare på säsongen när det inte är så torrt. Men jag accepterar att det finns annat än gräs i gräsmattan.

Jag är dock något nyfiken på vad TS förväntade sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Hej, så ser det ut hos alla i vårt nybyggda området som tagit hem jord och bara låter det ligga, precis som redan svarat. Om det inte kommit med ogräs i jorden så kommer det ganska snabbt ifrån jord i området. Man bör så direkt man får hem jorden för att undvika detta. Men nog är det lite skillnad på vad man fått med jorden i form av ogräs. Det kommer bli svårt att få detta bra tyvärr, sett många grannar med samma problem, Jag skulle byta jord och så anlägga direkt
har inga av dina grannar lyckats få det bra menar du? Känns som ett stort projekt att byta jord ....
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.