Tja,

Sett flera videon på Youtube där de häller olivolja i skålar som de gräver ned. Dessa fylls med så mycket tvestjärtar att oljan knappt syns, se exempelvis klippet nedan. Vissa verkar tillsätta soja som ska vara extra effektivt enligt de. Någon som provat?

Hoppas det jag ser stämmer, försökt bli av med dessa vidriga kryp genom fällor jag läst om på svenska sidor men inget har gjort någon skillnad; känner att jag behöver dela med mig av detta så fler kan bli av med dessa vidriga små f*nskap, om det nu är lika effektivt som det ser ut att vara.

Låt de beskedliga tvestjärtana vara, de gör varken folk eller fä förnär. Själv har jag dom i brevlådan, och de har inte ätit upp min post ännu.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
V vedklyv skrev:
Låt de beskedliga tvestjärtana vara, de gör varken folk eller fä förnär. Själv har jag dom i brevlådan, och de har inte ätit upp min post ännu.
Vi hade ett tag tvestjärtar i brevlådan och då la vi wellpapp i botten så höll de sig i dess mellanrum i stället för att krypa in i bland tidningar och post. Sen flyttade vi brevlådan så att den inte stod inne i häcken och då blev vi av med dem helt.

V vedklyv skrev:
Håller inte med, hos oss måste det göras något åt, kvällstid när de kommer fram och man vill vara ute på altanen för att njuta av sommaren så terroriserar de en, i alla fall de somrar det varit som värst. Har loungeset i rotting, matbord och karmstolar i trä med många springor - de små vidriga liven stormtrivs i dessa och på kvällen när man exempelvis tänder grillen och vill avnjuta en uppdukad middag så går det inte för det kryper tvestjärtar överallt. På oss, på maten, i loungesoffan osv. Så jag ska i alla fall prova dessa fällor denna sommar om det blir problematiskt :)

BirgitS
Det är kanske läge att tänka över hur de får mat. Enligt Wikipedia äter de helst bladlöss, kvalster och liknande och i andra hand mjuka växtdelar (perenner, sommarblommor) och skadad frukt och bär. Sett några skador på blommor eller löss?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvestjärtar

Man kan pröva med att ställa benen på stolar och bord i plåt- eller glasburkar. Ofta är sånt för halkigt att klättra på.

De sätter i sig en hel ddl skott. De vill man definitivt inte ha i bland växter.

Sök en psykolog, du verkar ha problem med fobier. Det finns "hjärnskrynklare" som är experter på sådant.

• Gilla
  • Arg
Dankong och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att de i allmänhet gnager på nya skott, vilket ger stor skada i förhållande till angreppet. Det är ingen fobi.

Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Problemet är att de i allmänhet gnager på nya skott, vilket ger stor skada i förhållande till angreppet. Det är ingen fobi.
Ts. Har inga problemet med skottgnagande rävsaxar. Utan problem med att de överhuvudtaget bor hos henne. Fobi, eller inte. Men en väldigt stark reaktion mot ett djur som varken stjäl, vandaliserar, biter, spelar teknomusik eller försöker äta upp Ts.
Deras aptit på bladlöss, skall inte undersattas

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ts. Har inga problemet med skottgnagande rävsaxar. Utan problem med att de överhuvudtaget bor hos henne. Fobi, eller inte. Men en väldigt stark reaktion mot ett djur som varken stjäl, vandaliserar, biter, spelar teknomusik eller försöker äta upp Ts.
Deras aptit på bladlöss, skall inte undersattas
Handlar inte om fobi utan snarare att kunna nyttja sin trädgård och sitta i trevligt sällskap utan att få tvestjärtar i sin mat och dryck, och ständigt krypande på en själv så fokus hamnar på att sitta och vifta bort de. Tror vi missförstår varandra lite här men vi pratar inte om en enstaka här eller där utan det kan sitta 20-30 styck på kvällarna på dynorna till loungesoffan som är knappt 3m lång. När man ska äta och dukar fram kan det krypa runt lika många lite överallt på bordet. Tycker du det är aptitligt själv? Och sen att gäster, framförallt kvinnor, inte vill sitta ute för de skriker så hela området vaknar när de kryper på dem? Nej tack. Lite olivolja lär knappast utrota dem men kanske minska antalet hyfsat hoppas jag. Trädgården är ganska ”clean”, typ bara gräsmatta och bladhäck runtom vilken jag inte rör mer än vid trimning en gång per år så hellre fler bladlöss än en invasion av tvestjärtar.

BirgitS
Problemet är om det finns massor med bladlöss så kommer du inte att bli av med tvestjärtarna för det räcker att det är två som inte drunknar så har du snart en hel skock igen. Utan ska det fungera måste du nog inrikta dig både på att avliva tvestjärtar och få bort det de lever på. Innan det har lyckats så är det ju bra att se till att de inte hittar så många ställen att krypa undan på under dagen genom att göra det omöjligt för dem att krypa upp i stolar och på bordet.

M Cameltoe skrev:
Trädgården är ganska ”clean”, typ bara gräsmatta och bladhäck runtom vilken jag inte rör mer än vid trimning en gång per år
Vän av ordning frågar sig om inte detta kan vara orsaken till obalansen som uppstått? Jag har ingen aning själv, men det är tänkvärt...:thinking:

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Staffans2000
Keexet Keexet skrev:
Vän av ordning frågar sig om inte detta kan vara orsaken till obalansen som uppstått? Jag har ingen aning själv, men det är tänkvärt...:thinking:
Jag tänkte detsamma.
En monokultur där TS installerat ett tvestjärtshabitat till de tidigare hemlösa rävsaxarna. Samma princip som när gamla skepp sänks på en botten utan gömställen (clean), för att skapa nya rev, där fisk kan trivas. Ur tvestjärtarnas synvinkel, är det nog TS som våldgästar dom. inte tvärs om.
Själv har jag aldrig varit med om fenomenet TS. beskriver. men det kan bero på att jag nog aldrig befunnit mig i en trädgård utan trädgård, där ingen naturlig boplats för mindre nyttodjur funnits.
Denna fundering hjälper ingalunda TS. men det kan vara en förklaring på fenomenet.

Staffan

Staffan

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Trädgården är ganska ”clean”, typ bara gräsmatta och bladhäck runtom vilken jag inte rör mer än vid trimning en gång per år så hellre fler bladlöss än en invasion av tvestjärtar.
Jag håller nog med tidigare inlägg om att det är miljön som skapar detta överskott av en enda art. När något uppträder i sådana mängder i naturen finns svaret i den omkringliggande miljön. Obalans uppstår i en artfattig miljö där just nu tvestjärtarna har blivit vinnare och saknar fiender. I en artrik och sund miljö händer inte detta.
Visst kan du testa med fällor och det kan hjälpa för stunden men om förutsättningarna inte förändras lär problemet kvarstå. Fåglar äter gärna tvestjärtar, sett upp fågelholkar för några olika arter så får du medhjälpare som arbetar alla veckans dagar med att hjälpa till.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag håller nog med tidigare inlägg om att det är miljön som skapar detta överskott av en enda art. När något uppträder i sådana mängder i naturen finns svaret i den omkringliggande miljön. Obalans uppstår i en artfattig miljö där just nu tvestjärtarna har blivit vinnare och saknar fiender. I en artrik och sund miljö händer inte detta.
Visst kan du testa med fällor och det kan hjälpa för stunden men om förutsättningarna inte förändras lär problemet kvarstå. Fåglar äter gärna tvestjärtar, sett upp fågelholkar för några olika arter så får du medhjälpare som arbetar alla veckans dagar med att hjälpa till.
Tack för tipsen. Vad ska man plantera för växtligheter då? Det är väldigt liten trädgård, har en gräsmatta på baksidan på ungefär 50-60 kvm om man räknar bort gångvägarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.