Nu har den första av mina vildpioner mogna frön, Paeonia obovata lackpion den röda varianten. Den växer vild i Japan, Korea och Kina, enkla blommor och den blir ca 50 cm hög - stabil i växtsättet.
Jag vill gärna dela med mig så är någon intresserad så skicka ett PM med adress så kommer fröna med snigelposten.
Först till kvarn...
Det enda råd jag kan ge om plantering är att inte sätta pioner i torvjord. Vanlig matjord med lite inblandning av lera blir bra.
Jag vill gärna dela med mig så är någon intresserad så skicka ett PM med adress så kommer fröna med snigelposten.
Först till kvarn...
Det enda råd jag kan ge om plantering är att inte sätta pioner i torvjord. Vanlig matjord med lite inblandning av lera blir bra.
Har frön kvar, plockade en hel del så till den som vill odla en unik vildpion så skickar jag gärna några frön. Inte svårt att få dem att gro, plantera i kruka nu och låt krukan stå ute, även under vintern. Detta är tuffa växter pga sitt ursprung. Vinterkyla är inget problem men krukan bör få ett regnskydd till vintern, det blir lätt för blött i en liten kruka. Plantera ut på våren när den grott.
Paeonia obovata - lackpion | Arboretum Mustila
Paeonia obovata - lackpion | Arboretum Mustila
En bild på lackpionens frökapsel när den har öppnat sig och fröna är mogna. Det är endast svarta frön som är fertila, de illröda fröna är till för att förvilla eventuella marodörer och öka chansen för växten att fortplanta sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara