Jag har funderat lite på detta med att ta tillvara på regnvatten. Jag har en grävd brunn på tomten som kanske rymmer 4 m3. Den har dock rätt låg vattennivå fram på sommaren. Hur skulle det vara att leda regnvatten ner i brunnen för att sedan pumpa upp till bevattning? Jag inser att mycket av vattnet kommer att försvinna ut i marken men man kan kanske iaf utnyttja hälften.. Finns det några uppenbara nackdelar med detta, kan man underminera marken/brunnen med en fluktuerande vattennivå eller är det några andra problem?

Ska du maganisera vatten så måste brunnen vara tät i botten, annars får du ingen nytta av det, du säger låg nivå nu och då kommer det att bli lika senare med. Vad har du för övrigt med vatten in i huset.

P
Nivån i brunnen styrs av grundvattnet. Skulle du fylla på brunnen över grundvattnen nivån vill jag få det till att vattnet kommer "tyckas" ut ur brunnen. Om jag inte tänker helt fel, så fungerar en grävd brunn som ett durkslag i en spann med vatten. Du kan inte fylla vatten nivån durkslaget mer än vad vatten nivån är i hinken.

Om du sen tänk använda detta som bevattning till gräsmattan, så kommer du inte långt på 4 m3. Att vatten gräsmattan efter en torka, behöver man ca 10L per m2. En gräsmattan på 200m2 behöver 2 m3 vatten.

Är inne på samma tanke så följer detta

I huset har jag kommunalt vatten, det känns lite onödigt att använda detta till bevattning.

Men det klart… det vatten som man tillför brunnen kommer väl att lämna den minst lika fort som det rinner till om man använder brunnen på normalt sätt. Frånflödet/tillrinningen är antagligen proportionell med höjdskillnaden mellan grundvattennivån och vattennivån i brunnen. Det enda som händer är väl att jag hjälper till att förbättra den lokala grundvattennivån

ICB är antagligen lättaste sättet att spara regnvatten i större mängder. 4 kubik ryms t ex på fyra kvadrat så det tar inte heller så stor plats, 8 kubik om du staplar två på höjden. 4 kubik räcker riktigt långt i en normal trädgård och 8 får trädgården att klara något som motsvarar sommaren 2018. Får man av någon anledning för sig att vattna sina gräsmattor så får man göra andra beräkningar... fast det är det förhoppningsvis ingen som tänker på en torr sommar.

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
ICB är antagligen lättaste sättet att spara regnvatten i större mängder. 4 kubik ryms t ex på fyra kvadrat så det tar inte heller så stor plats, 8 kubik om du staplar två på höjden. 4 kubik räcker riktigt långt i en normal trädgård och 8 får trädgården att klara något som motsvarar sommaren 2018. Får man av någon anledning för sig att vattna sina gräsmattor så får man göra andra beräkningar... fast det är det förhoppningsvis ingen som tänker på en torr sommar.
Jo, det är väl någon form av stora behållare man skall satsa på. Och då ligger väl ICB närmast till hands. Jag tänkte dock att försöka undvika synliga behållare då ”fri yta” i trädgården är rätt begränsad, och så är det inte så snyggt heller. Kvarstår endast alternativet att gräva ner en cistern, men det får kanske bli i nästa liv ;-).

P
H Hellreänbra skrev:
Jo, det är väl någon form av stora behållare man skall satsa på. Och då ligger väl ICB närmast till hands. Jag tänkte dock att försöka undvika synliga behållare då ”fri yta” i trädgården är rätt begränsad, och så är det inte så snyggt heller. Kvarstår endast alternativet att gräva ner en cistern, men det får kanske bli i nästa liv ;-).
Nu vet jag inte hur din trädgård ser ut men kan tipsa om "micro drip system" och då tänker jag inte på Gardenas som kostar skjortan. Finns massa på amazon...

Kör mitt växthus, odlingslådor, och 25st tomat plantor på ett "Kina kit" system, funkar skitbra. Har kopplat 2x 200l tunnor som samlar regnvatten.

Vattnar du smart så klarar du dig länge på 400L, eftersom denna sommaren inte gav så mycket regn fyllde jag tunnorna med vatten från brunnen ;)

Vi har en massa krukor med diverse växter (tomater mm) och så håller ett växthus på att rota sig i trädgården så ett bevattningssystem kommer det garanterat att bli. Bevattningen blir säkert mer effektivt också, som du skriver. Sedan vore det gött om man också hade ett förråd med vatten till gräsmatta, buskar etc när det är torrt väder. Jag har inte landat i något beslut än om vattencistern, men vore ju bra att få det gjort nu när man ändå gräver och grejar med växthuset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.