Vi måste fylla upp tomten ca en meter för att få en bra nivå till grunden, finns det ngn som helst möjlighet att behålla äppelträden fast vi fyller upp en meter mot stammen? Går det tex att skydda träden genom att bygga in dem med brädfodring el dyl?

Helt korrekt - träden kommer att kvävas.

Jag förstår inte vad du menar med att 'brädfordra' ... antingen höjs marknivån - eller inte! Det låter trist att du måste höja marknivån - kan du inte göra en mur mot huset och behålla fruktträdgården nedsänkt i sin helhet?

tack för svaren, ska kontakta "min" trädgårdsmästare som numer bor i finland...o höra hans åsikt...vi är inte beredda att betala en massa för att behålla träden, så viktiga är dom inte men det vore ju trevligt att gå ut o plocka ett äpple på vägen till breblådan på morgonen...

Att behålla befintliga träd kan inte nog överskattas när det gäller husbygge! Uppvuxna träd ger redan i initialskedet stora miljöaspekter. Det tar minst 15-20 år efter nyplantering för att komma i fas med det som du redan idag har. Och då tänker jag inte främst på frukten utan på grönskan, skuggor, fåglar, bin etc.

Det finns inte en chans att rädda äppelträden om marknivån höjs en meter. Det hjälper inte att bygga ett "rör" runt stammen. Rötterna kommer inte klara det ökade jordtrycket.

Om du inte har jättegott om plats så kommer träden dessutom antagligen få en massa skador under själva bygget. Du kanske kan skydda stammen men kan du skydda kronan också? Kan du se till att rötterna inte knäcks av att bli överkörda med en jättetung maskin?

Eld skrev:
Det finns inte en chans att rädda äppelträden om marknivån höjs en meter. Det hjälper inte att bygga ett "rör" runt stammen. Rötterna kommer inte klara det ökade jordtrycket.

Om du inte har jättegott om plats så kommer träden dessutom antagligen få en massa skador under själva bygget. Du kanske kan skydda stammen men kan du skydda kronan också? Kan du se till att rötterna inte knäcks av att bli överkörda med en jättetung maskin?
Tiden får väl utvisa utgången för mina äppelträd...Jag är inte speciellt sentimental i fråga om växtlighet som redan finns på tomten men det vore tråkigt att mista äppelträden som såddes i slutet av 40-talet(tror jag), särkilst som de lär vara de första fruktträden i området o alla tomter bredvid har träd som ligger på exakt samma avstånd från vägen...

Varför måste du höja marken en meter? Gå inte på husförsäljarens snack om att dräneringen kräver det. Det behövs inte alls en hel meter fyllnad! Du riskerar att få en ful och opraktisk mur/slänt vid gatan som du kommer att svära över ofta när barnvagnen eller rollatorn skall upp och ner. Om tomten sluttar ner från gatan kan huset ligga lägre än gatan om du bara har bra dränering som leder vattnet runt huset. Du kan bygga etagehus, osv.

Lilla_vargen skrev:
Varför måste du höja marken en meter? Gå inte på husförsäljarens snack om att dräneringen kräver det. Det behövs inte alls en hel meter fyllnad! Du riskerar att få en ful och opraktisk mur/slänt vid gatan som du kommer att svära över ofta när barnvagnen eller rollatorn skall upp och ner. Om tomten sluttar ner från gatan kan huset ligga lägre än gatan om du bara har bra dränering som leder vattnet runt huset. Du kan bygga etagehus, osv.
Vi vill höja för att få huset i nivå med högsta höjden på tomten o därmed kunna utnyttja tomten bättre, vi offrar absolut träden för att få en planare tomt o har inte råd att göra något avancerat med grunden...

Varför måste alla nybyggare nu för tiden absolut ha en vattenpass-plan tomt? Skall de bowla på den? Tycker de att det är snyggt med stödslänter och sprängsten?

huset kommer att stå 4,5 m från tomtgränsen/infarten eftersom vi har en rätt kraftig bergsknalle bakom huset o inte anser oss ha råd att spränga bort allt, om vi inte höjer tomten kommer vi att ha en meters stigning på 4,5 meter, har sett det på andra hus o tycker inte att det är vare sig snyggt eller särskilt praktiskt...

En meters höjdskillnad på 4,5 meters längd: det är ju nästan plant! Säger jag, som bor i en stad byggd på hundra små bergknallar. :D

Håller på dig Lilla_vargen. Bor själv på en tomt från 20-talet och den är minst av allt en bowlingplan. Tycker personligen att för plana tomter känns tråkiga, livlösa och trista. Säger dock inte att du gör fel sarpat eftersom jag inte sett din tomt, fundera dock en extra gång innan ni gör något. Uppvuxna vackra frukträd är mycket värda...

Ekonomin kommer nog tyvärr att styra, jag gillar äppelträd, det är nog det enda jag kan tänka mej att ha i växtlighet på tomten förutom gräs...har man bott i norra norrland en stor del av sitt liv känns det som att trädgården ska vara grön o övrig växtlighet ska vara i skogen ;D Vi får fyllnadsmassor utan kostnad att fylla hela vägen till tomten o det är nog tyvärr rätt avgörande. Vi vill dessutom undvika att ha en hög grund o trappa till huset, gillar tanken på att gå rätt in utan att behöva gå trappan upp....

... så du har trappan vid gatan istället? ;)

Kan inget annat än att hålla med. Plana tomter blir rätt livlösa. Lite för mycket folkhem för min del. ;)

mvh
Ignoranta David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.