7 222 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
När kan man börja med gräsmattan?
Vi kommer att flytta in i vårt hus i september. Har hört att det är en lämplig månad att så eller rulla ut gräs eftersom man inte behöver vattna så mycket då. Vi måste fylla ut vår tomt en hel del eftersom den sluttar. Har då hört att "utfyllnaden" bör sätta sig innan man börjar med gräset. Är det någon som vet? Är det bättre att vänta till våren?
Eftersom utfyllnaden måste sätta sig så är det bättre att vänta till vårkanten....
Vi valde att vänta en sommar innan vi rullade ut gräs...
Vi ville ha ett snabbt resultat...
Det jag märkt är att vi inte alls har haft lika mycket ogräs i mattan som de grannar som sått själva....
lycka till!
Vi valde att vänta en sommar innan vi rullade ut gräs...
Vi ville ha ett snabbt resultat...
Det jag märkt är att vi inte alls har haft lika mycket ogräs i mattan som de grannar som sått själva....
lycka till!
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Är det en regnig vår är det helt ok att så gräs annars brukar hösten vara den bästa årstiden... marken är varm, det mesta av ogräset har blommat ut och det är fuktigt i luften vilket gör att inte fröna torkar ut med risk för dålig växt.
Att det blir mindre ogräs i en färdig matta beror naturligtvis på att den är besprutad från början och att jorden hos odlaren är fri från ogräs.
Den jord som köps och läggs ut för sådd har oftast lite ogräs i sig plus att det snabbt flyger dit frön från ex vis maskrosor och tistel.
Om ni bökar runt och fyller ut mycket är det bra att grovplanera på hösten och finplanera och så/rulla gräs på våren. (Hur som helst blir det aldrig HELT jämnt efter ett par år... sättningar kommer man inte undan).
En rullad matta kräver mycket mer vatten än frösådd första tiden.
Att det blir mindre ogräs i en färdig matta beror naturligtvis på att den är besprutad från början och att jorden hos odlaren är fri från ogräs.
Den jord som köps och läggs ut för sådd har oftast lite ogräs i sig plus att det snabbt flyger dit frön från ex vis maskrosor och tistel.
Om ni bökar runt och fyller ut mycket är det bra att grovplanera på hösten och finplanera och så/rulla gräs på våren. (Hur som helst blir det aldrig HELT jämnt efter ett par år... sättningar kommer man inte undan).
En rullad matta kräver mycket mer vatten än frösådd första tiden.
Trädgården känns som ett antiklimax för mig... vill förändra men vet inte i vilken ända man skall börja för att inte det sak bli fel eller att man ska behöva göra om något två gånger...
Är det bara jag som tänker fram problem när det egentligen bara är att köra så det ryker? :-[
Är det bara jag som tänker fram problem när det egentligen bara är att köra så det ryker? :-[
Vi har inte ens börjat bygga än och jag har ändå huvudet fullt med idéer om trädgården...stödmur? sluttande? höja hela tomten? ha kvara träd? det finns oändligt antal varianter trots våra 740 m2, tror nog tomten får bero till nästa sommar ändå...vi bygger en altan där vi kan sitta o filosofera om utformandet i st ;D
Lyfter upp den här tråden lite...
Är det någon som vet hur tidigt på våren man kan så gräsmattan? Så fort tjälen gått ur eller?
Vi bor i södra Sverige och i mars/april brukar det ju börja vara hyffsat "varmt" här, men det kan ju lika gärna få för sig att komma snö helt plötsligt! Vad händer om man sår för tidigt, är det förjäves då eller överlever fröna lite frost och snö?? ;D
Är det någon som vet hur tidigt på våren man kan så gräsmattan? Så fort tjälen gått ur eller?
Vi bor i södra Sverige och i mars/april brukar det ju börja vara hyffsat "varmt" här, men det kan ju lika gärna få för sig att komma snö helt plötsligt! Vad händer om man sår för tidigt, är det förjäves då eller överlever fröna lite frost och snö?? ;D
Vänta helst till den 'dagliga' nattfrosten är över. April verkar bättre än mars. Fröna behöver visserligen värme men också fukt. Blir det en regnig vår skulle jag vänta - risken är annars att fröna drunknar/ruttnar. I starkt solsken måste man fukta fröna mitt på dagen de första tio dagarna. Avvägningen blir svårare om det är alltför tidigt på våren.
Det är därför vi helst sår tidig höst här nere i Skåne. Då har vi nattfukten och inte alltför torra dagar och dagsduschningen blir inte lika nödvändig.
Det är därför vi helst sår tidig höst här nere i Skåne. Då har vi nattfukten och inte alltför torra dagar och dagsduschningen blir inte lika nödvändig.
Vi började aldrig med gräsmattan i höstas utan vi har låtit tomten sätta sig ordentligt eftersom vi har fyllt ut den en hel del. Nu har vi den stora utmaningen framför oss med finplaneringen... Vi är helt nybörjare på detta och ingen av oss har tidigare bott i hus med trädgård... En fråga, sedan i höstas har det ju hunnit komma fram en hel del ogräs i "leråkern". Hur tar vi bort det på bästa sätt innan vi börjar förbereda för gräsmattan? Är det någon som både rullat gräs på delar av tomten och sått på andra delar? Hur har resultatet blivit isåfall? Vi funderar på det eftersom det annars blir rätt så dyrt att rulla gräs på hela tomten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden